וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר גרבוז: "הייתי רוצה לשתות יין עם גודאר"

רותם רוזנטל

14.12.2004 / 17:06

רגע לפני שנפתחת תערוכה המציגה מבחר מעבודותיו, מסביר יאיר גרבוז למה צריך להכות את מי שלא עשה לכם כלום

איזו מוזיקה שמעת בזמן שעבדת על התערוכה האחרונה?

על התערוכה האחרונה, למשל, לא עבדתי, כי זו תערוכת מבחר. אבל ברוב זמני אני שומע מוזיקה קלאסית, אני אוהב במיוחד מוזיקה קולית עתיקה, ובימים שאני צריך רמת הזדהות יותר גבוהה, אני שם מוזיקה צוענית עממית. כשאני חלש מאוד אני שם מוזיקה ביידיש. מידי פעם יש אלבומים שאני מאזין להם באופן קבוע, והם משתנים לפי תקופות. שמעתי הרבה לאחרונה את הדיסק החדש של יסמין לוי, אני חושב שהוא נפלא.

מה היה הסרט האחרון שראית?

"תיבה רוסית". סרט יוצא מן הכלל, בדרך כלל יש לי הרבה מאוד אכזבות בקולנוע, ואני מאוד אוהב קולנוע. אני מתאכזב כשאני מנסה לסמוך על מה שכתוב בביקורות. לצערי הרב, אין אצלנו הפרדה בתחום הביקורת. למשל, בין הקולנוע שאני רוצה לראות ובין קולנוע בידורי, שגם אותו אני רוצה לראות ולקבל. אותם אנשים כותבים על כל התחומים. בספרות למשל, אותו מבקר כותב על רומן חדש ועל ספר בישול.

מצאת בסרט חיבור גם לתהליך היצירה שלך?

כן, כשאומרים עלינו משהו טוב ומשהו רע, לפעמים משתמשים באותה מילה. אותה מילה יכולה לציין משהו טוב ולפעמים ביקורת. מי שרוצה לומר עליי משהו טוב יאמר שאני מייגע, ומי שירצה לומר עליי משהו רע, גם יאמר שאני מייגע. כך גם בסרט הזה. הוא דחוס מאוד, רווי, צריך המון ריכוז וסבלנות בשביל לראות אותו, הוא מרובה פרטים ונעדר פואנטות. זה בדיוק אני, במובן הזה. גם תהליך היצירה הוא עניין של הלך רוח. לפעמים אתה מחפש משהו שמזכיר לך את התהליכים שאתה עובר ומחזק בך את מה שאתה מכיר בעצמך, ולפעמים אתה מחפש את הניגוד שלך. לפעמים נעים לראות מישהו שונה ממך, קליל יותר, בהיר יותר עמוס פחות. זה עניין של יום ולפעמים של שעה.

דרינקים על חשבון גרבוז

איזו תערוכה ראית לאחרונה?

נלך על זו שראיתי אתמול בערב - אתמול נפתחו שתי תערוכות במוזיאון חיפה לאמנות. "מחווה לחנוך לוין" ו"בדרך לקולנוע", בשתיהן אני משתתף. מוזיאון חיפה הפך להיות חלק מתמונת המוזיאונים והביקור בתערוכות שלנו, מה שלא היה בעבר. המוזיאון שודרג ושופץ והוא מעניין. תערוכת המחווה לחנוך לוין מאוד יפה בעיניי. קבוצת אמנים עשו יצירות בהשראת חנוך לוין ובעקבותיו. גם "בדרך לקולנוע" מאוד מגוונת ועשירה. בחלק מהתערוכה מוצגים סרטים מוקדמים של אמנים ויזואליים ישראליים. מוזיאון חיפה עושה עבודה מדהימה בחשיבותה ובאיכותה לשימור יצירות הווידאו ארט באמנות הישראלית ולראות בה חלק מהאמנות הוויזואלית.

למי היית מכניס מכות?

יש בדיחה מטומטמת, אבל היא היחידה שאני אוהב בקשר לאלימות, הסיבה היחידה להרביץ למישהו היא אם הוא לא עשה כלום, כדי שיידע שאין צדק בעולם. מלבד זה אין שום סיבה.

ואת מי היית מזמין לדרינק על חשבונך?

הרשימה ארוכה מאוד. אני יכול לומר לך שקודם כל, אני אוהב להזמין אנשים למשקה על חשבוני. אני מעדיף להזמין כי אני יודע יותר לארח מאשר להתארח. אם מישהו מזמין אותי אני נבוך, וזה משפיע על איכות המשקה. אם אפגוש אדם זר ואראה שיש טעם להזמין אותו, אני אזמין אותו. הכי הייתי רוצה לשתות יין עם גודאר, מכיוון שבעיניי הוא גדול במאי הקולנוע.

עם מי היית רוצה לעבוד? ליצור ביחד?

אין דבר כזה. בתחום האמנות שלי, אני לא מכיר אופציה כזו. אני עובד עם אנשים כל הזמן. בתקופה מסוימת, עבדנו בצורה פלאית כצוות גדול על מוסף סאטירי, עבדנו במשך זמן רב יחד, וכולנו נשארנו חברים מאוד קרובים. במדרשה אני עובד עם חברים אמנים ומורים.

מי תרצה שיראה את התערוכה שלך, חי או מת?

יש אנשים שבלי שהם יראו עבודה שלי, מבחינתי היא לא קיימת. מדובר בחברים קרובים שרואים את העבודות בבית, לפני התערוכה. עד שהם לא שמים עיניים על העבודה, היא יכולה להיעלם. מתוך החברים הקרובים הללו, אני נורא מתגעגע להנרי שלזניאק. הוא היה חבר נורא קרוב ונפטר בגיל צעיר. הוא היה אחד מחשובי הציירים הישראלים. היינו בקשר יומיומי, הוא לא היה צופה אידיאלי בעבודות, אבל הוא היה חבר אידיאלי.

מהם הרגלי הגלישה שלך?

אני שייך לדור שמוצא סיפוק בעצם העובדה שהמחשב דולק. אני מידי פעם גולש, אבל זה נגמר בטלפונים לבן שלי, וחבל לי להפריע לו. במובן זה, אני רואה בצער רב שכבר לא אהיה יותר צעיר. יש לי מחשב, אני מדי פעם לוחץ עליו, ואחרי כמה דקות או שאני מתחיל לטלפן ולברר מה קרה, או שאני הולך לעיסוקים שאני מבין בהם. אני גולש קבוע אצלכם, ב"הארץ", בחדשות, אבל לא יותר מזה. מבחינתי, זו מכונת כתיבה עם תמונות רצות.

תיק עיתונות

כשמתבוננים בנפח היצירה של יאיר גרבוז, מצטייר לו אט אט תוואי התרבות הישראלית. גרבוז, 59, הוא אמן, מנהל בית הספר לאמנות המדרשה, עוסק בכתיבה על אמנות, היה מעורכי המדור הסטירי "דבר אחר", וערך והגיש מדורי ותוכניות תרבות בכלי התקשורת השונים. ב-26.12 הוא יקבל את פרס א.מ.ת - פרס בשווי מיליון דולר המוענק למצטיינים ובעלי הישגים אקדמאיים ומקצועיים. לצדו, יקבל את הפרס גם הפסל יעקב דורצ'ין.

ב-16.12.04 תיפתח בגלריה גורדון התערוכה "מרחוק-תראה" שתציג מבחר מ-40 שנות יצירתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully