וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום שלום, אבל מה עם איזה סטריאו לילדים?

24.5.2001 / 13:48

יעל בדרשי על "חלום לבנון", סרט תיעודי שמוציא מהארון את אלה שדווקא הרוויחו לא רע מהמלחמה

"איפה שיש מלחמה, יש כסף. למה תמיד איפה שיש מלחמה, צד החוק ישן. אז מרוויחים תמיד כשעובדים נגד החוק, או כשעובדים בדבר לא חוקי, או כשעובדים בשיטה לא חוקית"
(משנתו של סמיר, סוחר שעשה את הונו ממלחמת לבנון).

שנה לאחר מלחמת לבנון, הדברים מתחילים לצאת החוצה. חיילים מתחילים לדבר, טראומות נפשיות נחשפות, סיפורי זוועה מתפרסמים בעיתונים. וזאת רק ההתחלה. המלחמה הזאת, שהיתה נחלת היומיום המודחק, עוד תפרנס הרבה פסיכולוגים ותספק חומר להרבה סיפורים וסרטים.

הסרט התיעודי "חלום לבנון" של נורית קידר - שישודר בחמישי, שישי ושבת בערוץ 8 - חושף כבר צד אחר של מלחמת לבנון. לצד זוועות המלחמה המתמשכת, התקיימו גם אלה שהרוויחו ממנה. כל מלחמה מצמיחה כאלה. כמו הצמחים שחיים בסימביוזה עם החרקים שמפרים אותם, כמו הדג שחי בתוך שושנת הים הרעילה, כמו הציפורים שניזונות מטפילים על גב הבקר, אלה ניזונים מאלה, אלה מגינים על אלה, וכולם חיים בשלום בתוך המלחמה.

זהו סיפורו של סמיר, סוחר ערבי-נוצרי שעשה ביזנס ממלחמת לבנון. על הגבול בין ישראל ללבנון הקים לו סמיר אימפרית אימפורט-אקספורט, תוך ניצול חכם של התחום האפור של חוקי המס. הוא ייבא משקאות חריפים, סיגריות, מכשירי חשמל, ואולי גם עוד כמה דברים שלא מדברים עליהם. כולם קנו אצלו, כולם היו חברים שלו: חיילי מג"ב, חיילי צה"ל, חיילי צד"ל, חיילי האו"ם. הוא ישב על הגדר, רגל פה רגל שם, היה בסדר עם כולם, דפק חיוכים לכל הכיוונים, ויום אחרי הנסיגה כבר אף אחד לא היה חבר שלו.

סיפור על איש עשיר שירד מנכסיו זה סיפור טוב. קשה להזדהות עם סמיר, אבל יש בו משהו אנושי - בסך הכל הוא רצה לעשות כסף. מישהו בשם ספילברג עלה פעם על סיפור אנושי דומה. ובאמת, משהו בסצנת הפתיחה של הסרט מזכיר את סצנת הפתיחה של "רשימת שינדלר": מסיבה גדולה עם הרבה גנרלים שיכורים, ובתווך איש העסקים הממולח, קושר קשרים, משקה את כולם בוויסקי משובח, ושמח ששפר עליו מזלו. אבל גורלו של סמיר קשור בגורל המלחמה, וכמו גורלו של אוסקר שינדלר (להבדיל, כמובן), עם הנסיגה באה הנפילה.

* הסרט "חלום לבנון" ישודר בערוץ 8 ביום חמישי (24 במאי) ב-21:30, וגם בשישי ב-11:25 ובשבת ב-24:50

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully