וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מת המחזאי האמריקאי ארתור מילר

12.2.2005 / 0:05

מילר מת בביתו בגיל 89. בין מחזותיו המפורסמים: "מותו של סוכן", "כולם היו בני", ו"מראה מעל הגשר". זכה בפרס פוליצר ובפרס ירושלים

המחזאי האמריקאי, ארתור מילר, מת אמש בגיל 89, לאחר שסבל מסרטן, דלקת ריאות ובעיות לב. עוזרתו של מילר סיפרה כי הוא מת במיטתו בביתו שבקונטיקאט, כשמשפחתו לידו.

מילר נולד בניו יורק ב-1915 וגדל בברוקלין למשפחה יהודית מהמעמד הבינוני, שהתרוששה מנכסיה בימי השפל הכלכלי בארצות הברית. כדי לממן את לימודיו באוניברסיטת מישיגן, שם החל לכתוב את מחזותיו, עבד כפקיד במחסן לחלקי חילוף של מכוניות.

מחזותיו של מילר עסקו בנושאים פוליטיים ומוסריים ששיקפו את רוח הדור לאחר מלחמת העולם השנייה, ואת ביקורתו על הדור שקדם לו. במרכז מחזותיו עומד היחיד מול החברה. מחזהו המפורסם "כולם היו בני" (1947) מתמודד עם שאלת האחריות המוסרית של הפרט כלפי החברה שבה הוא חי, מול הרצון שלו להצליח.

מחזהו המפורסם לא פחות, "מותו של סוכן", עלה לראשונה בברודוויי ב-1949, וזיכה אותו בפרס טוני ובפרס פוליצר. ב-1951 חיבר את המחזה "מראה מעל הגשר", שעסק בחייהם של מהגרים עניים מאיטליה. ב-1953 הועלה מחזהו "ציד המכשפות", שדן בחופש המצפון מול המקארתיזם האמריקאי. בשל הביקורת הפוליטית שלו נקרא מילר כעבור שנה להעיד בפני ועדת מקארתי וננזף כשסירב לגלות את שמות חבריו למאבק.

מחזהו "תקרית בווישי" מ-1965 עסק בשואה ותיאר את רדיפות היהודים בצרפת. גם מחזותיו "נפתולי הזמן" ו"זכוכית שבורה" מתארים מנגנוני פשע נגד האנושות. כמו כן כתב את הרומן "המחיר", שעסק ביחסם של בנים למורשת התרבותית של אבותיהם.

בשנת 2003 הוא זכה בפרס ירושלים לספרות. "ארתור מילר הוא אחד המחזאים הבולטים במאה ה-20", נכתב בנימוקי השופטים אז. "במרכז יצירתו עומד האדם האינדיבידואלי, כיסופיו וכאביו. גיבוריו אלה פונים אל החברה הסובבת אותם, ובה הם חושפים בבהירות את העוולות: העריצות, השחיתות וקלקול המידות, ואת הצורך של הפרט ונכונותו להיאבק למען כבודו העצמי".

מילר לא הגיע אז לקבלת הפרס, אולם שלח קלטת וידאו בה אמר: "ביקרתי בישראל פעמים אחדות בעבר והייתי שמח לבקר בה שוב, אפילו בעת הזאת - המדאיגה כל כך". הוא סיפר אז, כי תערוכה רטרוספקטיבית מצילומי אשתו המנוחה נפתחה באותו שבוע בניו יורק - מה שמנע את בואו לישראל.

"הפרס הזה מוענק לי בהוקרה ומציין גם את פעילותי בהגנה על זכויות האזרח במסגרת אגודת הסופרים הבינלאומית פן", הוסיף מילר בקלטת. "אף פעם לא רציתי להתרחק משולחן הכתיבה, אבל ייתכן שמשום שאני יהודי בן דור מסוים, לא עלה בידי לשכוח את השתיקה שאיפיינה את שנות ה-30 וה-40, כשהפשיזם פתח במסע שנועד לכלות את עמנו והעולם נשאר אדיש".

לדבריו, רצח רבין נראה כמפנה ביחסי ישראל והאזור. "נדמה כי מה שנשאר מישראל הוא חברה חמושה ומיואשת למדי, המסוכסכת עם שכנותיה ועם העולם", אמר.

מילר הותיר אחריו שלושה ילדים - שניים מנישואיו הראשונים ואחת מנישואיו האחרונים. בנוסף היה נשוי בעבר לשחקנית מרילין מונרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully