וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניחוש אוסקר ויילד

25.2.2005 / 10:06

הימורי האוסקר, חלק ב'. יאיר רוה ממשיך עם שחקן ושחקנית משנה, תסריט מקורי ומעובד, הבמאי והסרט

שחקן המשנה הטוב ביותר

המועמד המוביל, על פי כל כלי תקשורת אמריקאי אפשרי, הוא מורגן פרימן. המועמד המוביל אחריו הוא תומס היידן צ'רץ', מ"דרכים צדדיות", שכולם ניבאו לו זכייה עד ש"מיליון דולר בייבי" צבר תאוצה (ועם כל חיבתי לסרט לא הבנתי מה כולם נשפכו מצ'רץ'. הוא היה סביר, אבל אפרורי לגמרי ליד פול ג'יאמטי שהיה מעולה, ובכלל לא זכה במועמדות). המועמד במקום השלישי בסיכוייו הוא קלייב אואן, שזכה בגלובוס הזהב על תפקידו ב"קרוב יותר". ויש גם את ג'יימי פוקס, במועמדות השניה שלו לערב, על "הנוסע". רק ניקי פינק מה"אל.איי וויקלי" הימרה עליו בקטגוריה הזאת. אף אחד, אבל אף אחד, לא מהמר על אלן אלדה, שמגלם סנטור מושחת ב"הטייס". חוץ ממני. קראו לזה תחושת בטן, קראו לזה טיפשות. אם הייתי חבר אקדמיה, הייתי בוחר בו. חשבתי שהוא פנומנלי בסרט. וחוץ מזה, תראו מה קרה: איש לא חשב שיש לו סיכוי, הוא לא קיבל מועמדות לגלובוס הזהב ולא קיבל מועמדות לפרס איגוד השחקנים. ובכל זאת הוא קיבל מועמדות לאוסקר. כלומר, יש לו כמה מעריצים שם בחוץ. הוא המועמד עם הכי פחות סיכויים, אבל אני חייב ללכת עם הלב ולהמר עליו (אחרת מה יהיה ההבדל בין רשימת ההימורים הזו וכל רשימה אחרת שהתפרסמה בעיתונות המיינסטרים האמריקאית?).

ההימור שלי: אלן אלדה, "הטייס"
אם ללכת על בטוח: מורגן פרימן, "מיליון דולר בייבי"

שחקנית המשנה הטובה ביותר

עד לפני שבועיים כולם הימרו על וירג'יניה מדסן, המגלמת את מושא חיבתו של פול ג'יאמטי ב"דרכים צדדיות". אני כל הזמן הימרתי עם קייט בלנשט, שמגלמת את קתרין הפבורן ב"הטייס". ואז בלנשט זכתה בבאפטא הבריטי ובפרס איגוד השחקנים, ולפתע היא המובילה במירוץ. ואכן, בלנשט כנראה תזכה, לא כי היא כל כך נפלאה, אלא משום שהאקדמיה פשוט רוצה להמשיך ולתת אוסקרים לקתרין הפבורן. הפבורן זכתה עד מותה בארבעה אוסקרים, יותר מכל שחקנית אחרת, חיה או מתה. האוסקר הזה, ממש כמו האוסקר לג'יימי פוקס ב"ריי", הולך לדמות האמיתית יותר מאשר לשחקן שגילם אותה.

ההימור שלי: קייט בלנשט, "הטייס"
לאמיצים: וירג'יניה מדסן, "דרכים צדדיות"

התסריט המקורי הטוב ביותר

אני לא מצליח באמת להאמין שצ'רלי קאופמן יזכה באוסקר, ועוד על תסריט כל כך מבריק כמו "שמש נצחית". איך אנשים שחיבבו את "פנטום האופרה" יוכלו להעריך סרט כמו "שמש נצחית"? מצד שני, כשסוף סוף אני יכול להריע לנבחרת שאני בעדה אני אלך ואהמר נגדה? חוץ מזה, הפרס הוא לתסריט המקורי הטוב ביותר, וצריך להודות, "שמש נצחית" הוא הכי מקורי.

ההימור שלי: צ'רלי קאופמן, "שמש נצחית"
לאמיצים: טרי ג'ורג' וקיר פירסון, "הוטל רואנדה"

התסריט המעובד הטוב ביותר

ב"דרכים צדדיות" מדברים וירג'יניה מאדסן ופול ג'יאמטי על יין מ-1961. "זו השנה בה הוא מגיע לשיאו", היא אומרת לו ומאיצה בו לפתוח כבר את הבקבוק. אלכסנדר פיין, שכתב את הדיאלוג הזה בסרט וגם ביים אותו, נולד ב-1961. כלומר, זו השנה בה הוא אמור להגיע לשיאו. בשבת אמור סרטו לסחוף את רוב פרסי האינדיפנדנט ספיריט, האוסקר של הקולנוע העצמאי. ביום ראשון בלילה הוא אמור לזכות בפרס התסריט המעובד.

יש לי שתי בעיות עם הנבואה הזאת: ראשית, נראה לי ש"דרכים צדדיות" הולך להיות המפסיד הגדול של האוסקרים השנה. שנית, בפרס איגוד התסריטאים זכו שני הסרטים האלה, "דרכים צדדיות" ו"שמש נצחית". אז מה? העניין הוא שלעיתים מאוד נדירות שני הזוכים בפרס איגוד התסריטאים הם גם שני הזוכים באוסקר.

התחרות הגדולה ביותר של "דרכים צדדיות" מגיעה מכיוון "מיליון דולר בייבי". זו תחרות הוגנת: אלה אכן שניים מהתסריטים הטובים ביותר שצולמו השנה באמריקה. ונדמה לי שהשוונג של "מיליון דולר בייבי" יסחוף אותו גם לפרס הזה. בעיקר כי באמת יש לו תסריט מעולה, גדוש רפליקות מושחזות וזכירות, ובעל מערכה שלישית בלתי נשכחת שאי אפשר לראות אותה באה, והתקשורת אוהבת לציין בשבועות האחרונים שאיסטווד צילם את התסריט כלשונו ולא שינה בו מילה.

ההימור שלי: פול האגיס, "מיליון דולר בייבי"
אם ללכת על בטוח: אלכסנדר פיין וג'ים טיילור, "דרכים צדדיות"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הסרט הטוב ביותר

במירוץ הצמוד ביותר זה שנים, מתמודדים "הטייס" של סקורסזי נגד "מיליון דולר בייבי" של איסטווד. עד לפני חודשיים זכייתו של "הטייס" נראתה ודאית, ואז החל סרטו של איסטווד לצבור מומנטום. ובכל זאת, "הטייס" לכאורה מוביל בנקודות: הוא זכה בגלובוס הזהב ובפרס איגוד המפיקים, שניים מהמנבאים הטובים ביותר לזכייה באוסקר. יתר על כן, הוא הסרט עם הכי הרבה מועמדויות (ב-18 מ-20 השנים האחרונות הסרט עם הכי הרבה מועמדויות הוא זה שזכה), הסרט הכי ארוך מבין המועמדים, הסרט הכי יקר, הסרט הכי קופתי מבין החמישה (ומהשבוע הוא גם הסרט הכי קופתי בתולדות סקורסזי), סרט תקופתי, מבוסס על סיפור אמיתי, עם ההפקה הכי ראוותנית, ועוסק בנושא שהוליווד הכי אוהבת - הוליווד.

לעומתו, "מיליון דולר בייבי" אמור להיות האנטיתזה לסרט זוכה אוסקרים. הוא עכשווי, לא תקופתי, קאמרי מאוד, לא מבוסס על סיפור אמיתי ובעיקר, מאוד מאוד מדכא. בסרט אומר מורגן פרימן, שהסרט מלווה בקריינותו, שבאגרוף הכל הולך הפוך. אתה צריך לפעול נגד האינסטינקטים שלך. כדי לפנות שמאלה, צריך להעביר משקל לימין. כדי לתקוף צריך להתרחק. צריך להיכנס לתוך הכאב, לא לברוח ממנו. הכל הפוך. אז בהתאם לעצה הזאת, גם ההימור על הסרט הולך כאן הפוך מהאינסטינקטים הבריאים.

חוץ מזה, זה אולי סרט האולפנים הטוב ביותר של שנת 2004. וגם הכי מרגש. מכיוון ש"מיליון דולר בייבי" עולה בארץ רק היום, קחו את זה בחשבון: יוצאים מהסרט הזה ספוגים בדמעות. וסרט של קשיש קשוח בן 74 שגורם לכם לבכות חייב להיות ראוי לאוסקר. איגוד הבמאים כבר ביטא את השינוי בהלך הרוח והעניק את הפרס לאיסטווד ולא לסקורסזי. המסורת היא כזו: הזוכה בפרס איגוד הבמאים זוכה לרוב באוסקר על הבימוי. הזוכה באוסקר על הבימוי זוכה לרוב בפרס על הסרט. ועדיין, זהו מירוץ צמוד. ל"הטייס" עוד יש סיכוי. אבל רגע, האם יש עוד סיכוי לטוויסט נדיר בעלילה? טוני סקוט, מבקר הקולנוע הראשי של ה"ניו יורק טיימס", הימר בשבוע שעבר ש"ריי" יזכה בפרס על הסרט. אני מניח שמבקר הקולנוע של ה"ניו יורק טיימס" מאוד נזהר בדברים שהוא מפרסם - האם הוא יודע משהו ששאר העולם לא?

ההימור שלי: "מיליון דולר בייבי"
אם אתם מרגישים אמיצים: "הטייס"

הבמאי הטוב ביותר

כאן, נדמה לי, המירוץ צמוד אפילו עוד יותר והדילמות מורכבות יותר. מה שבטוח, הוא שלא הייתם רוצים להיות בנעליו של מרטין סקורסזי. הוא בסרט הזה כבר היה: מועמד לאוסקר על בימוי, כולם אומרים שסוף סוף הגיע זמנו ואז לבסוף מפסיד את הפרס לאיזה שחקן שהחליט להיות במאי. זה קרה לו עם רוברט רדפורד, מל גיבסון, קווין קוסטנר ועכשיו עשוי לקרות שוב עם קלינט איסטווד. אז מי יזכה, קלינט או מרטי? הטילו מטבע, עדיף לכם. הרוחות בתקשורת האמריקאית נוטות כרגע לכיוון איסטווד. אחרי הכל, יש לו את הסרט הכי אהוב, הוא זכה בגלובוס הזהב על הבימוי, ובפרס איגוד הבמאים. ובכל זאת, למרות שהמהמרים בווגאס נותנים את מירב הסיכויים לאיסטווד, אני אצטרך ללכת נגד האינסטינקטים שלי ולקוות שהוליווד תיתן לו סוף סוף את האוסקר שכולם אומרים שכבר מגיע לו. וחוץ מזה: אם "מיליון דולר בייבי" יזכה בפרס על הסרט, איסטווד יקבל פסלון, בהיותו אחד המפיקים. אם "הטייס" זוכה בפרס הסרט, סקורסזי נותר נטול אוסקר, בתקווה שלהבא ילמד להפיק בעצמו את סרטיו. האם זה נבון להמר בדיוק הפוך ממה שקרה בגלובוס הזהב? ביום שני בבוקר נדע.

והנה עוד עניין: יש משהו במועמדויות השנה שמזכיר מאוד את התחרות מ-1981. אז הפייבוריט היה "אדומים", אפוס פוליטי מרהיב פוליטי של וורן ביטי. "אדומים" הוא "הטייס". "מרכבות האש", סרט ספורט מינורי, הוא "מיליון דולר בייבי". ו"אטלנטיק סיטי" של לואי מאל הוא "דרכים צדדיות" (שלרגעים ממש נראה כאילו מאל ז"ל ביים אותו). "מרכבות האש", בניגוד לתחזיות, זכה ב-1981. לעומת זאת, וורן ביטי זכה בפרס הבימוי. נדמה לי, ואני כאן בנפילה חופשית ללא מצנח, שזה מה שיקרה גם השנה. מצד שני, מה אני יודע.

ההימור שלי: מרטין סקורסזי, "הטייס"
אם ללכת על בטוח: קלינט איסטווד, "מיליון דולר בייבי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully