וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה סוף העולם

9.3.2005 / 10:03

ונדב רביד מרגיש סבבה עם הסט החדש של DJ Food, שמסכם את המוזיקה הפופולרית והופך בעצמו לאבן פינה

פול מורלי מעיד על עצמו שהיה, ולו לרגע אחד, ולו בעיני מתבונן אחד, עיתונאי הרוק הגדול בעולם. הוא מתכוון לתקופה שבה כתב ב-NME, שנות השבעים, בהן עיתונאי מוזיקה יכלו באמת לגלות ולזהות ולא רק למיין ולקטלג. תקופה בה הטקסטים היו בעלי משמעות כמעט כמו המוזיקה עליה נכתבו. עשור אחר כך כבר היה שותף עם טרוור הורן לפופ הקונספטואלי של פרנקי גוז טו הוליווד ולאלקטרוניקה פורצת הדרך של ארט אוף נויז, כשותף בלייבל ZTT.

סטריקטלי קוו הצטרף בשנות התשעים למחנה של נינג'ה טיון כחלק מהרכב שנקרא DJ Food. אחרי שיתר החברים פרשו הוא נשאר לבד עם השם. תחת השם הזה הוא אחראי לכמה רגעים מוזיקליים יפים באמת, חלקם מתועדים על דיסק, חלקם שודרו בתוכנית הרדיו סוליד סטיל, ואחרים נחוו במועדון על ידי ברי מזל ספורים.

לפני פחות משנתיים הוציא פול מורלי את הספר "Words and Music". קשה לקטלג או למיין אותו - בחלקו הוא ביקורת מוזיקה מקיפה וגאונית במימדים מפלצתיים, שנמתחת על פני מאות עמודים, ובחלקו גולש מורלי להתעסקות עצמית אובססיבית, אגוטריפ שאינו יודע גבול, בחלקו מדובר בספר ההיסטוריה המקיף ביותר של המוזיקה הפופולרית המודרנית, ובקטעים אחרים הוא גחמני, פיקטיבי ולחלוטין מיותר. בכל מקרה, הספר כתוב ברצף אסוציאטיבי ששולף בקלילות דוגמאות וזורק שמות ורשימות, עושה פריסטייל של השפה, מקפיץ באוויר בכל רגע נתון 20 רעיונות דומים ושונים, משחק עם המילים, מותח את המטאפורות, עושה סיבוב קניות באינטרנט, מחפש את החוליה החסרה בין ג'וי דיוויז'ן לקיילי מינו(ג), וחוזר בזמן כדי לתפוס בידיים את כל הרעיונות ולהניח אותם בחזרה במקום.

נקודת המוצא של הספר היא חיבור בין שתי חתיכות מוזיקה, שלכאורה אין ביניהן כל קשר. החתיכה הראשונה היא יצירת מפתח בתחום האלקטרו-אקוסטי שנקראת "I am Sitting in a Room" ובה אלווין לוסייר הקליט את עצמו מדבר בחדר מסוים, ואז השמיע בתוך אותו החדר את ההקלטה, הקליט את התהליך וחוזר חלילה, עד שהדיבור שלו הפך לתדר מוזיקלי ייחודי לתהודה הספציפית של החדר בו הוקלט. החתיכה השניה היא קיילי, עם השיר שלא יוצא מהראש עד עצם היום הזה, "Can't Get You Out Of My Head".

"פושטים על המאה ה-20" הוא סט מיוחד בן 40 דקות שהכין סטריקטלי קוו ושודר ב-18.1.2004 בתוכנית הרדיו "The Remix", תוכנית שעושה הרבה כבוד למאש-אפס ובאסטרד פופ. הוא כולל רצף מסחרר של מאש-אפים, חלק מהם הוכנו על ידו וחלקם על ידי אחרים (אוסימיסו, ריצ'רד אקס), אבל מה שמבדיל את הסט הזה מאחרים, הוא הזווית שמתעדת את ההיסטוריה של מוזיקת החתוך-והדבק (תרגום הכי קרוב ל-cut-up music). הסט מערבב חתיכות של פופ מכל הזמנים עם דיסיפלינות מוזיקה אחרות – זה אמנם לא משהו שלא נעשה קודם בתחום המאש אפ, אלא שמעבר להנאה בשמיעה של קטעים מקונטקסטים שונים מתנגשים, יש כאן גם טכניקת דיג'וי/חיתוך שמעדכנת את "Adventures on the Wheels of Steel" של גרנדמאסטר פלאש (81') למאה ה-21, ויש כאן סיפור. והסיפור נפתח במילים מסומפלות מתוך היצירה "I am Sitting in a Room" של אלווין לוסייר.

מזון למחשבה

רק אז התגלגל הספר של פול מורלי לידיים של קוו, והוא גילה שרבים מהאזכורים והדוגמאות בספר נמצאים גם בסט שלו - ויליאם בורוז, סטיב רייך, "רבולושן 9#" של הביטלס, "סטיספקשן" של הסטונז, הסטרוקס וכריסטינה אגילרה, שלא לדבר על זה שהשם "פושטים על המאה ה-20" הומצא על ידי מורלי 20 שנה קודם לכן עבור פרוייקט עתידי של ארט אוף נויז, שגם הם מבליחים לכמה שניות בסט.

הסיפור היה יכול להסתיים באנקדוטה המשעשעת הזו, עוד מקרה של "מוחות גדולים חושבים דומה". אלא שקוו החליט שהוא יכול לשדרג את עבודתו הקודמת. הוא יצר קשר עם מורלי, ואחרי תחקיר מעמיק נוסף הוא תפר מחדש את הסט. ה"פשיטה על המאה ה-20" הפכה עכשיו לשיעור היסטוריה בן שעה, מהודק ומחוזק, מעמיק ומדליק, מאז ועד עכשיו ועד אחר כך ועד בכלל, מיקסטייפ שחופר במקורות, חושף את ההשפעות ומקשר את הנקודות. ומעל הכל מרחף הקול של פול מורלי, שמקריא במיוחד קטעים מתוך הספר, כשמניפולציות דיגיטליות מדגישות באמצעים קוליים את מה שמורלי מנסה לתאר במילים. בגרסא המלאה מדובר במסמך מרתק, אבן פינה היסטורית שבעצמה מסכמת את כל ההיסטוריה הרלוונטית שקדמה לה, ביקורת מוזיקה שהיא בעצמה סט מוזיקלי שהאזנה לו עלולה לפוצץ לכם את האונות. בדקות האחרונות, כשהמסקנה המתבקשת היא המאש-אפ של קיילי מינו עם "בלו מאנדיי", עם מורלי שמקריא מספרו את הפסקאות על הגדולה של ניו אורדר, על הגדולה של פופ, הצמרמורות כבר לא נשלטות. נמחקת גם תחושת הפספוס שהרגשתי בעמודים האחרונים בספר של מורלי שקורס לתוך עצמו. המאש אפ המושלם בין החלקים הקודמים בסט של די.ג'יי פוד לחלקים הטובים מהספר של מורלי.

"פושטים על המאה ה-20" בגרסה המורחבת נחשף שנה בדיוק אחרי ששודר לראשונה בגרסתו הקודמת, וניתן להורדה באתר הרשמי של די.ג'יי פוד, עד שהנפח האדיר של התנועה גרם לקריסתו. עכשיו אתם נדרשים לחפש את הסט ברשתות השונות לשיתוף קבצים. כשתרצו ללמד את הנכדים שלכם על המוזיקה שעשו במאה העשרים תוכלו רק להשמיע להם באוזניות את השעה הדחוסה והמרתקת, והם ידעו כל מה שצריך לדעת. סבלנות לשמוע את הקטעים המלאים בוודאי כבר לא תהיה אז משהו שבכלל ניתן להעלות על הדעת.

מונחון

מאש-אפ / באסטרד פופ - החיבור בין ערוץ השירה של שיר אחד לפלייבק של שיר אחר.

מיקסטייפ - מונח שאול מהיפ-הופ: הקלטה של סט מוזיקלי שנערך מראש על ידי הדי.ג'יי ומציגה את מרכולתו המוזיקלית נכון לאותו רגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully