וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעריצי ניל יאנג, כנסו!!!

10.3.2005 / 14:45

יורם אליקים על בן צ'סני, פולקיסט שעלה לאחרונה לליגת-העל של האינדי עם אלבום של נופים אמריקאיים מכושפים

כבר כמעט שבע שנים שבן צ'סני מוציא אלבומי פולק מופלאים בשלל לייבלים אמריקאיים קטנים תחת השם סיקס אורגנז אוף אדמיטנס. בשנתיים האחרונות, במקביל לפריחתה של סצינת הפולק האמריקאית, החל צ'סני לקבל את ההכרה שהוא ראוי לה, וכעת, במהלך טבעי, יוצא אלבומו הראשון בחברת התקליטים דראג-סיטי - לייבל ממוסד בעל מערך הפצה בינלאומי ומוניטין בלתי מעורערים בתחום הרוק-פולק, ובית חם לאמנים מרתקים דוגמת בוני פרינס בילי, סמוג וג'ואנה ניוסום.

צ'סני לוקח את הצ'אנס הראשון שלו בליגת-העל של האינדי בשתי ידיים וברצינות בלתי מבוטלת. "School of the Flower" - האלבום הראשון שלו שמוקלט באולפן מן המניין - הוא חלון ראווה לשלל כישוריו: נגינה וירטואוזית בגיטרה אקוסטית וחשמלית (הכלאה בין האנושיות של ברט ג'אנס, הטכניקה המפילה של ג'ון פהיי והקישוטים המיסטיים של רובי באשו); קול שברירי (משהו כמו טים באקלי מינוס האלמנטים הווקאליים התיאטרליים); כתיבה אישית. ביצירה מהודקת ונגישה - שמונה קטעים וקצת פחות מארבעים דקות - צ'סני מעניק טעימה מכל פן מוזיקלי בדיסקוגרפיה העשירה שלו, בשינוי מרענן וקיצוני אחד: בהקלטה נוטל חלק המתופף החופשי הצעיר והמוכשר כריס קורסנו, המוסיף מתח, מרחב ועומק צלילי שלא היו עד כה בתקליטי הפולק האפוקליפטיים של סיקס אורגנז. צ'סני וקורסנו יוצאים יחד למסעות מכושפים ואליפטיים בשדות הפתוחים שטופי השמש של ארצות-הברית, ומעמתים ברגש ובדיוק רב בין כלי הקשה ערפיליים ומאיימים, פלומות גיטרה מתכתיות ופריטות אקוסטיות צלולות. מדובר במוזיקה שווה לכל נפש. כזו שקטעי השירה הנוגים שלה ירצו את מעריציהם של רוי הרפר, ניל יאנג (בתקופותיו הפחות גועשות) וידידנו המתוקשר דבנדרה בנהארט, אך חלקיה התובעניים יותר יציתו את דמיונם של חובבי הפולק הנסיוני. חובבי האתגרים האלה ימצאו נקודת אחיזה בקטע הנושא, רצועה תובענית של 13 וחצי דקות, החושפת את הפוטנציאל שבחיבור קורסנו-צ'סני ומדגימה את יכולתו המופלאה של זה האחרון לעמוד בלב לבו של טורנדו מוזיקלי, ולפרוט בפיוס ובהשלמה קינה גדולה לאמא אדמה.

סיקס אורגנס אוף אדמיטנס, "School of the Flower" (יבוא, Drag City)

שעות נוספות

בשלב מסוים בשנת 2002 ביקש בן צ'סני לגוון קצת את פועלו ולהתאוורר מסיקס אורגנז אוף אדמיטנס. הוא מצא את מבוקשו בהרכב הרוק הפרוגרסיבי Comets on Fire מסנטה-קרוז, קליפורניה. הקומטס עושים מוזיקה שונה בתכלית מזו של אורגנס: ערבוביה צלילית פסיכדלית עטורת דיסטורשן, זיפים וזימה המזכירה ברוחה הרכבי סיקסטיז וסבנטיז בוטים וגועשים דוגמת לד-זפלין, Hawkwind ו-MC5, רק בתוספת תבלינים אתניים וג'זיים חוצניים. מה שהחל כסטוץ הפך ב-2003 לפול טיים ג'וב עת יצא צ'סני עם החבורה לסיבוב הופעות אינטנסיבי והפך לנגן הגיטרה השני של הלהקה. כל אחד והדרך שלו להוציא קצת עצבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully