וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קוף ים איסלנדי

רביב גולן

27.5.2005 / 9:55

רביב גולן בטוח שאיסלנד היא מולדת האנשים המוזרים ועורך ראיון מוזר לא פחות עם מוגיסון, הלני קרביץ (?) של האי

אם אתם חושבים שכל האיסלנדים הם יצורים מוזרים שעושים מוזיקה מוזרה, כנראה שאתם צודקים. איסלנד, והמדע עומד לצדנו בקביעה הזו, היא המדינה בעלת מידת הזהות הגנטית הניכרת ביותר, וגם המדינה בעלת השיעור הגבוה ביותר של אנשים אקסצנטריים ומוכשרים. תחשבו לבד: כמה אנשים שמנסים להעתיק מסיגור-רוס או ממאם אתם מכירים? יותר ממיליארד. כמה הצליחו לשחזר את אותו קסם? כמעט אף אחד. משהו בתנאי הטבע הכל-כך נדירים של המדינה הזו, וכמובן בריכוז הכשרון הבלתי הגיוני שנמצא שם, יוצר אקלים שבו אנשים מנסים להיות מיוחדים יותר מהאיש שעובר מולם כעת ברחוב. בישראל זה עובד על אותו עיקרון, אבל הפוך.

אחרי ההצלחה הגדולה של סיגור-רוס וזו היחסית של מאם הופנו זרקורים רבים למדי לעבר המוזיקה האיסלנדית. הרכבים כמו אמפופ (הכלאה בלתי אפשרית בין קולדפליי ובראיין אינו) ו-Leaves ( קולדפליי, שוב, אבל עם דגש על בריט-פופ) זכו להתעניינות ולביקורות מפרגנות בעיתונות המוזיקה. ואולם, בשלב מסוים, אחרי האלבומים המאכזבים-משהו שהוציאו האבות הרוחניים, ירד העניין במוזיקה שמגיעה מהאי הקטן שבקצה העולם (על ביורק, כמובן, הרוב ויתרו כבר מזמן). זה לא אומר שהפסיקו לעשות באיסלנד מוזיקה טובה. קחו למשל את האלבומים של סלובלו, שלא זכו לחשיפה הראויה להם, או את האלבומים שמוציא, אחד לשנה, המוזיקאי אורנליוס מוגיסון. מוגיסון, צעיר איסלנדי מוכשר שפועל בלונדון אך ידע גם ימים קרירים עת עבד כמלח על ספינה ששייטה בים השחור, הוציא עד כה שלושה אלבומים. הראשון, "Lonely Mountain", זכה לביקורות מפרגנות, אך השניים שהגיעו אחריו, הפסקול "Niceland" והאלבום החדש "Mugimama, Is This Monkey Music?", נבלעו לתוך החור השחור שנקרא תעשיית המוזיקה העולמית, או בקיצור, סולסיק.

פופאי

קשה להסביר במלים כיצד נשמעת המוזיקה של מוגיסון, אבל ניתן לומר שהוא לוקח את הסינגר/סונגרייטריות למקומות שבהם לא ברור אם מה שאנו שומעים הוא שיר של ג'ורג' האריסון או הקלטות מאתר בנייה, וכל זה בעזרת גיטרה, לפטופ וכשרון בלבד. מדוע זה נשמע כל-כך טוב? "כנראה שזה משהו במים של איסלנד", מציע מוגיסון. "אי אילו כימיקלים טבעיים ומוזרים שעוזרים לנו לכתוב את השירים".

ומה עם סיגור-רוס ומאם? הם הבריטני ספירס של איסלנד?

כן, הם מאוד פופולריים. הייתי אומר שלעומתם אני הלני קרביץ של איסלנד.

כי אתה טוען שהמוזיקה שלך מיועדת לקופים?

קראתי לאלבום שלי "Mugimama, Is This Monkey Music?" בגלל שיש לי שערות על כל הגוף ולכן חברה שלי קוראת לי קוף. אז כן, אם זו מוזיקה של מוגיסון, אז זו מוזיקה שמיועדת לקופים.

אתה מכיר עוד קופים שמוציאים אלבום חדש כל שנה?

לא. יש לי כנראה הרבה מה לומר. היה לי המזל לשאול כמה בתים של חברים שאפשר להקליט בהם מוזיקה, כמו כנסייה בעיר סודביק ובית נפלא באיספג'ורדור, עיירה על גבול הקוטב הצפוני. אני לא כותב את השירים, השירים כותבים אותי, והיה לי מזל שהשירים פשוט קפצו לבקר. לא ראיתי שיר שפוי כבר תקופה ארוכה. כדאי שאנקה את הדירה כדי שאוכל למצוא אותו.

ומדוע בחרת לנקות גם ספינות?

תראה, הייתי זקוק לכסף, אז הפכתי למלח. זה נראה כמו רעיון טוב, ואכן התגלה כרעיון טוב. אני אוהב את זה וכנראה שאעשה את זה בקרוב. אני חושב שכל העניין הזה עם המוזיקה זה כמו חינוך. תקופת הוללות, השנים הפרועות שלי. אני מבלה שבועות על שבועות רחוק מאשתי ומהילד שלי ומנגן את המוזיקה שלי בפני זרים רק כדי שאוכל לאכול סנדביץ' מאחורי הקלעים. מתישהו אחזור חזרה ואלך לדוג. זה מקצוע מגניב!

למה אנשים צריכים לקנות את המוזיקה שלך?

הם צריכים לשים את זה בקומפקטים שלהם או באייפודים שלהם, להעלות את הווליום ולרקוד עם האהובים שלהם. אם הם לא רוצים לקנות את המוזיקה, הם יכולים להוריד אותה באופן בלתי חוקי ועדיין ליהנות ממנה. הייתי מציע שהם אכן יקנו אותה כדי שיוכלו לתמוך בי ובמשפחה שלי, כדי שיהיה לנו כסף לקנות אוכל או משהו כזה, למרות שגם אם הם יקנו אותה בטח יגידו לי מהלייבל שהם לא כיסו את ההוצאות, אז פשוט תורידו את זה ותגידו לחברים שלכם לקנות את זה. ככה נפחית את הסיכון.

נשמע מסובך. מעניין מה הבוס שלך, מתיו הרברט, היה אומר על זה.

אני אוהב את האיש הזה, בנאדם. אותו ואת המוזיקה שלו. פעם שלחתי לו מכתב והוא הזמין אותי לארוחת ערב ושתינו יין ונשארנו עד מאוחר בלילה והצלחתי לגרום לו להחתים אותי על חוזה בלייבל שלו. למעשה הכרחתי אותו להחתים אותי על חוזה. היה לי אקדח מפלסטיק ושיניים רעות והדברים שאתה יכול לעשות עם גישה רעה הם ממש מפחידים לפעמים.

טוב. מי המוזיקאי הכי מוכשר שחי כאן אי-פעם?

בוב דילן. האיש פשוט לא מסוגל להפסיק לתת. וואו.

ומי הכישרון הכי מפוספס באיסלנד?

חבר שלי פיטור, וגם להקה שאני אוהב שנקראת Hudson Wayne.

מה הטעות האחרונה שעשית?

לא עשיתי אהבה עם אשתי אתמול. אה, וגם סגרתי את העיניים בכל מקום שבו ראיתי סבל.


מוגיסון, "Mugimama, Is This Monkey Music?" (אם.סי.איי, Accidental)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully