וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבסולוט פינלנדיה

יורם אליקים

27.5.2005 / 9:09

יורם אליקים חוזר אל סצינת הפולק של פינלנד, ומגלה שם את איסלג'ה, פיה סקרנית חסרת גיל עם מוזיקה נפלאה

התקליט החדש של איסלג'ה הוא מהתקליטים שהופכים אמירה כמו "מוזיקה היא שפה אוניברסלית", אמירה שחוקה ברוב ימות השנה, לתובנה שמרגשת כמעט כמו בפעם הראשונה שגילית אותה. אלבומה השני של הצעירה החולמנית מושר בפינית, אך את התחושות והשדרים שבו יוכל כל מאזין על הגלובוס לאתר ולהפנים. המוזיקה הספונטנית של איסלג'ה יוצאת מירכתי הלב והתודעה ונספגת באוזניך בצורה כה הרמונית וטבעית, עד כי נדמה שתמיד היתה חלק ממרחב המחיה שלך ורק עתה, ברגע של הארה, גילית את סגולותיה הייחודיות ואת השלווה שניתן להפיק ממנה: מוזיקה אישית וסופר-אמינה, המדלגת מעל כל שטיק משום שנוצרה בראש ובראשונה מתוך מדיטציה פרטית, מתוך רצון לעסות רגשות ולפענח יצרים, ורק אחר-כך לשתף במסקנות את מי שמעוניין להאזין.

"Palaa Aurinkoon" הוא תקליט עמוס אך לא מעיק, לא מעט משום שהוא נותן תחושה שהכלים – פסנתר, גיטרה, מצילה, כוס זכוכית, אקורדיון ועוד שלל אינסטרומנטים אקוסטיים מקומיים לא מזוהים – נעים מעצמם, ואיסלג'ה רק מתעדת את תנודותיהם בסקרנות ובהערכה. כל רקיעה, חריקה, צרצור וצקצוק בחלל הסטודיו הביתי הופכים לחלק מהלחן, ועוטפים את קולה המשכר של איסלג'ה, הניצב במרכז כל רצועה וזוכה לשלל הכפלות וגיבובים ערפיליים.

אם נתעלם לרגע מהעובדות הקרות ונלך עם הלך הרוח של התקליט הציורי הזה, נוכל בקלות להמשיל את איסלג'ה לפיה חסרת גיל. בקולה ובהגשה הנוזלית שלה יש משהו פגיע ותמים מאוד, אך כזה היוצא דווקא ממקום בוגר ומושכל של מי שהתברכה ביכולת לחוות ולהפנים, בלי להישרט על-ידי גלגלי השיניים של היקום.

לפני כשנה, מעט לפני יציאת אלבום הבכורה של איסלג'ה (המרשים בפני עצמו, אך המסועף פחות מבחינה צלילית), סימנו מעל דפים אלו את סצינת הפולק הפינית – הבסיסית והקדומה ברוחה ועם זאת הוויטאלית והטרייה כל-כך – ככזו ששווה לפקוח עליה עין גדולה. בלט שם בעיקר הלייבל פונל, עם הרכב הדגל שלו, Kemialliset Ystavat.

בשנה האחרונה הופצו זרעיה המוזיקליים של הממלכה הקפואה בחלקות אלטרנטיב שונות במערב. עכשיו, אם להסתמך על האלבום של איסלג'ה, נדמה כי סצינת הפולק הנסיונית הפינית מוכנה לעבור להילוך הבא ולייצר את הכוכבת הנשית הראשונה שלה. רק שלא יאבדו את הדרך.

איסלג'ה, "Palaa Aurinkoon" (יבוא, Fonal)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully