וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית ספר לז'נדארמים מתחילים

מיכל ויניק

19.6.2005 / 10:24

"השוטר מגנב פטור 3" נותן להוליווד שיעור בבידור משובח, אבל מיכל ויניק כועסת על טשטוש העקבות למשטר וישי

סרט חדש בכיכובו של פיליפ נוארה ("סינמה פרדיסו") הוא תמיד מאורע משמח, במיוחד מכיוון שנוארה הוא אחד השחקנים שהשתתפותם בסרט היא ערובה לאיכותו. "השוטר מגנב פטור 3", סרטו מ-2003 של קלוד זידי, אינו יוצא דופן מהבחינה הזו ונותן לנוארה הזדמנות מצוינת להפגין, שוב, את הכריזמה והכשרון הנשפכים ממנו.

"השוטר מגנב פטור 3" הוא סרט שלישי בסדרת סרטים העוסקת ביחסיהם של רנה בוארון (פיליפ נוארה) ופרנסואה לסבוש (טיירי לרמיט), שני שוטרים-שותפים. בסרט הנוכחי, בוארון, שוטר שסרח, מסתבך עם פושעים וגורם למזוודה המכילה הון עצום ללכת לאיבוד במורד הביוב. היעלמות המזוודה, השייכת לכנופיה מסוכנת של מלוכסני עיניים, גורמת לבוארון להתחבא מפחד לפגיעה בו. כדי לעשות כן הוא מחליף את זהותו, ומקבל לידיו אישיות רעננה, אבל גם בת צעירה הבטוחה שהוא אביה. קומדיית הטעויות וסיפור היחסים שבין בוארון לשותפו לשעבר, משמשים כמרכזו של הסרט.

התסריט של זידי וסימון מישל מצוין. הוא מלא בסצנות מקוריות, מלאות חיים ומשעשעות. נוארה ולרמיט משלימים את התמונה במשחקם האמין, והקלילות בה קולחת העלילה הופכת את הצפייה לחוויה של הנאה צרופה. אמנם "שוטר מגנב פטור 3" הוא סרט במשקל נוצה. הוא לא מבשר בשורות, מנתץ פרות או משגע את העיר, אבל הוא בהחלט משכיב את המוח בעריסה ומנדנד אותו ע שהוא נרגע.

על היטלר שמעתם?

מתחת לפני השטח, כרגיל, רוחש תת המודע הקולקטיבי של האומה הצרפתית. זידי בחר, במודע או לא, לבחוש שוב בקערת יחסי אב ובן. בוארון הוא תחליף אב עבור לסבוש, ודמות נוספת, צעירה יותר - הפושע הזוטר ז'וליאן (לורן דוטש) - מתפקדת כתחליף נכד. ההתמודדות של זידי עם דמות האב מרתקת – בסופו של דבר, בוארון מצטייר כאיש חביב מאד, ערמומי למדי, אבל כזה שרוב מעלליו עולים בידו משום שלמרות השלומיאליות שלו, הוא פשוט אדם טוב. לא רק שהוא מרבה לטעות, בעל ידיים שמאליות למדי ומוח חריף אבל לא ממש גאוני, הוא אפילו הבעלים של חתול חביב. ילדיו, השוטר-שותף והפושע-זוטר, עוזרים לו מתוך אהבה לטוב ליבו.

הצגה כזו של דמות אב, אם רוצים להתחכם ולבדוק את העובדות ההיסטוריות, יכולה לתרום רבות לצרפתים. הבריחה שלהם מאחריות במלחה"ע האחרונה היא אות קין עמו אמור הדור הצרפתי הבא להתמודד. סרט כמו "השוטר מגנב פטור 3", המציג את דמות האב כשלומיאל חסר תקנה, נושא עמו מחילה לחטאים, ומציב את הדור החדש בפוזיציה מצוינת לקראת ההצבעה על הצטרפות או אי הצטרפות לאיחוד האירופי. הגל הלאומני הקורא שלא להצטרף לאיחוד החדש יכול לשמוח בסרטים הנושאים מסר פייסני סלחני כלפי העבר. בכך מצטרף "השוטר מגנב פטור 3" ל"גנים אפלים", גם הוא מ-2003, סרט נוסף שמנסה לטשטש את האחריות הצרפתית למחדלים העתיקים ההם.

ובכל זאת, הרבה לפני כל ניתוח היסטורי, סרטו החדש של זידי הוא פיסת קולנוע מצוינת, מהנה ומצחיקה. עם פיליפ נוארה בחזית וטיירי לרמיט אוחז בידו, "השוטר מגנב פטור 3" הוא בידור צרפתי איכותי ומשובח, והחטא האמיתי שלו, בשורה התחתונה, הוא באמת רק התרגום הבלתי אפשרי של הכותרת לעברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully