וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכל לתרגם לי את נעימת הסיום?

14.6.2001 / 11:25

עדו פלוק על ביקורו הטלוויזיוני של "לעזוב את לאס וגאס", אחד הסרטים האמריקאיים המוצלחים ביותר של העשור האחרון

קשה לבחור מהו הסיפור המפליא באמת של "לעזוב את לאס וגאס". האם של הבמאי, מייק פיגיס, יצור טוטאלי שהגיע בכלל מעולם המוזיקה (ביוגרפיות גורסות כי עבד בתקופה מסוימת עם בריאן פרי) ונוהג גם לכתוב וגם להלחין את הסרטים שלו, שלשנייה אחת מגיח באמצע הניינטיז עם סרט מדהים, גורף פרסים בכל העולם ומיד נעלם, כשהוא מגיח מאז, כל כמה שנים, עם פרויקט נסיוני ועמום יותר ("טיימקוד", האחד לפני אחרון שלו, נועד אך ורק ל-DVD ואיפשר לצופה להרכיב ולערוך ארבעה סרטים שונים כריבועים על המסך).

או אולי זה דווקא סיפור על ניקולאס קייג' - אחד השחקנים ההוליוודים הגדולים היחידים שמסוגלים באמת לשחק, שכיכב בסרטי מופת דוגמת "לב פראי", "בירדי" ו"בייבי אריזונה", זכה באוסקר המיוחל על "לעזוב את לאס וגאס", ומאז נמצא בתהליך כשלוני רצוף שבבסיסו עומד חוש בחירת הפרויקטים הגרוע ביקום (אולי מלבד זה של דה נירו בשנים האחרונות), שהשליך אותו לסרטי פעולה משעממים כ"קון אייר" ו"עקיצה ב- 60 שניות".

אולי זו אפילו תעודת כבוד לאקדמיית הקולנוע האמריקאית, אותה ברנז'ה שהעניקה רק שנתיים מאוחר יותר את פרס האוסקר ל"טיטאניק" האידיוטי, שהשכילה ב- 96' לאהוד את יצור הכלאיים העצמאי-מרדני-מדכא עד מוות הזה, המכיל אלף ואחת עבירות אקספרסיוניסטיות (שלא לדבר על המילים הגסות) על קוד היצירה המקובל באל.איי, וגילתה את הפוטנציאל הטמון בו כשהעניקה לו את האוסקר על המשחק, ואת המועמדות לפרס הבימוי, השחקנית והתסריט המעובד (פרס האוסקר על הסרט והבימוי באותה שנה הלך, כזכור, ל"לב אמיץ").

אבל יודעים מה? אין צורך לחשוב על כל אלה בצפייה ב"לעזוב את לאס וגאס", אחד הסרטים האמריקאיים המוצלחים ביותר של העשור האחרון. הרי גם על הצילום המופלא (המפגש בין בן הפלורסנטי וסרה הכתמתמה, חוסר ההקפדה המכוון על מרחבי דיבור וכו'), סצנת הסיום הטראגית (מחווה מדויקת ל"רומיאו ויוליה"), והפסקול המעולה שנכתב, כאמור, בידי פיגיס עצמו (ומבוצע בין השאר על ידי סטינג - חבר ותיק) אפשר לכתוב מילים רבות. אבל "לעזוב את לאס וגאס" הוא בעיקר חיבור מרתק, עצוב וחודר על ייאוש, אהבה והרס עצמי, המסופר בדרך רגשנית וחמה, כמעט אנטי שכלתנית - ישר לקרביים. לא לראות ליד מכשירים חדים.

ושני דברים שפוגמים בכל זאת בשלמות היצירה הזו: דמותו המפוספסת והדרמטית יתר על המידה של יורי הסרסור, המצליח להצניח את הסרט גם במעט הסצנות העומדות לרשותו. והמתרגם העברי המעצבן שטרח לתרגם ולתמלל עבורנו גם את מילות השירים שבפסקול; עובדה מכעיסה לכשעצמה, לא כל שכן כשמדובר בתרגום מילולי, חפוז ונבוב. חוצפה.

* הסרט "לעזוב את לאס וגאס" ישודר בערוץ 4 ביום חמישי, 14 ביוני, בשעה 23:40

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully