וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסינמטק בכתום, גם השנה?

מיכל ויניק

7.7.2005 / 11:02

מיכל ויניק מגישה את רשימת המומלצים שלה לחגיגה השנתית של קולנוע בי-ם. הסרטים התיעודיים הם השוס, אבל לא רק

הפסטיבל ה-22 לקולנוע ירושלים 2005 ייפתח היום (7.7), והעיר שחוברה לה יחדיו תוצף בעולי רגל שיבהו במסכים במשך 10 ימים תמימים. גולת הכותרת של השמחה היא ללא ספק מחלקת הסרטים התיעודיים. מקבץ מרשים של יצירות דוקומנטריות, סרטים קצרים מצוינים, כמה סרטים עלילתיים ראויים, ותחרויות מעוררות סקרנות כמו "החוויה היהודית", "רוח החופש" ופרס וולג'ין הנחשק יתערבבו בשלל סדנאות, הרצאות ופעילויות נוספות. תחרות הסרט הקצר של האקדמיה האירופאית לקולנוע 2004 תשטח מבחר סרטים מרחבי הגלובוס, ואורחים מכובדים יגיעו עם פיסות צלולויד מצוינות במזוודה.

בין הסרטים שכדאי להציץ בהם נמצאים "בני אלמוות", סרטה המצוין של מרסדס מונקדה רודריגז המספר על משפחת ריברה מכפר בניקרגואה, שגורלה משתנה כאשר בזמן מרד של אנשי השמאל ביתה נכבש על ידי נאמני הרודן שנתמכו על ידי השלטון האמריקני. המשפחה המפוצלת מוצאת עצמה משני צדי המתרס, ורק סיום הקרבות מאפשר איחוד מרגש ומעורר מחשבה. שפת הבימוי, על אף הז'אנר התיעודי, ניחנת במעוף, ועושה שימוש מקורי ומטפורי ביחסי קול-תמונה. מרסדס מונקדה רודריגז הציגה בפסטיבל ירושלים 2004 את "הפאסיון של מריה אלנה", סרטה הראשון.

סרט דוקומנטרי מומלץ הוא "ספר להם מי אתה", סרטו של מארק וקסלר מ-2004. וקסלר הוא בנו של הצלם האגדי הסקל וקסלר, האיש שצילם בין היתר את "אמריקן גרפיטי" ו"כחום הלילה", וסרטו מתמקד במערכת היחסים שלו עם אביו. וקסלר האב ידוע כאדם קשה ולא מתפשר, עד כדי שסולק מהסט של צילומי "קן הקוקיה". בסרט מופיעות אושיות כפול ניומן, ג'יין פונדה, ג'וליה רוברטס, מילוש פורמן ומייקל דאגלס, והוא רווי מצלמות וצלמים.

והמלצה אחרונה בתחום התיעודי - "השטן ודניאל ג'ונסטון" של ג'ף פויירזייג. ג'ונסטון הוא סכיזופרן ומאני דיפרסיבי, שנולד למשפחה נוצרית בארה"ב והפך למוזיקאי עם קריירה ייחודית במיוחד, הכוללת רזומה של יותר מדי אל.אס.די, ניקוי שולחנות במקדונלד'ס ואשפוז בבי"ח. הסרט הנושא את שמו עוקב אחרי התפתחות הקריירה של ג'ונסטון וכולל גם סיקוונס אנימציה חביב. ליוצר הוענק פרס פסטיבל סאנדנס היוקרתי, והביקורות לא פוסקות מלשבח.

בגזרה אחרת - תחרות החוויה היהודית מאגדת בתוכה מבחר לא קטן של סרטים מרתקים. "אוצר מאושוויץ" למשל, מספר על צעיר ישראלי ששומע על אוצר של חפצי קודש שהוטמן על ידי יהודים בסמוך למחנה ההשמדה, והולך לחפש אותו בחפירות ארכיאולוגיות מתישות ומעוררות אי נוחות. סרטי החוויה היהודית הגיעו מכל העולם ופותחים פתח אל שורשי ההוויה המקומית מזווית שטרם נראתה על המסך, מה שהופך את כל הסיפור לכדאי במיוחד.

סרט עלילתי מעניין הוא "ילד פלא" הקנדי מ-2004, המספר על טיילור בן ה-12, כוכב הוליוודי וילדון מפונק שעולה על מטוס לקליפורניה כדי לככב בלהיט קולנועי. הסרט הוא סאטירה חריפה על עולם הקולנוע ותרבות ההמונים, וביים אותו דון מק'קלר ("הלילה האחרון"). משתתפים נוספים - ג'ניפר ג'ייסון לי ואריק סטולץ.

"שבלולים וצדפות", לא הייתם מנחשים, זה שם של סרט צרפתי

מי שממקם את עצמו בפן הקליל יותר של הסקלה מוזמן לצפות ב"שבלולים וצדפות", קומדיה צרפתית משעשעת על זוג היוצא עם בנם וחברו לחופשת קיץ, ונאלץ להתמודד עם התובנה שבנם אולי גיי. סיבה מצוינת לראות את הסרט היא ואלריה ברוני-טדסקי ("2*5" של פרנסואה אוזון) המשובחת כהרגלה. סרטים עלילתיים נוספים הם "מעבר לים" (קווין ספייסי), "צ'רלי בממלכת השוקולד" (טים ברטון), "פלינדרומס" (טוד סולונדז) וכמובן "מלחמת העולמות" (סטיבן שפילברג), אולם אלה יוקרנו גם בהקרנות מסחריות, זולות ונגישות בעתיד הקרוב. "עיר ללא פראיירים", פיילוט לסדרה בבימויו של ספייק לי, "שלושה סרטים שלא תראו כל יום" שביימו פרוט צ'אן, פארק צ'או ווק ("שבעה צעדים") וטקאשי מיקה האסיאתיים, וגם "4", סרטו הראשון של אליה חרזינובסקי הרוסי, הן כולן יצירות טובות נוספות שמחכות למי שיטפס את כל הדרך לירושלים.

בין הסרטים העלילתיים הקצרים שמוקרנים בפסטיבל אפשר למצוא את "ביקור חולים", סרטה של מיה דרייפוס שזכה בפסטיבל קאן 2005 במקום השני. הסרט מתמודד בתחרות על שם ענת פרחי לצד "ילדי CCCP” (פליקס גרצ'יקוב – גרינלייט), "מלנומה אהובתי" (יוסי מדמוני ודוד אופק), "לילה אפל" (לאוניד פרודובסקי) ועוד.

בתחרות על פרס וולג'ין יתמודדו ארבעה סרטים באורך מלא ותשע דרמות, בציר לא גדול לעומת השנה שעברה. המועמדים הם "ג'נם ג'נם" (חיים בוזגלו), "איזה מקום נפלא" (אייל חלפון), "קרוב לבית" (וידי בילו ודליה הגר) ו"מוכרחים להיות שמח" (ג'ולי שלז).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully