וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוברטה פלאק, First Time Ever I Saw Your Face

ניר צדוק

19.7.2005 / 11:49

קלאסיקה על-זמנית או באסה מיותרת מפח הזבל? והפעם "First Time Ever I Saw Your Face" של רוברטה פלאק

רוברטה פלאק, בזיכרון של מי שגדל אחרי שלהיטיה כבר להטו, היתה סוג של זמרת קיטש בכובעי צמר ופסנתרי כנף. אז נכון שבמבט לאחור לא מדובר במורדת ששינתה את הכללים, אבל היום יש גם מי שזוקף לזכות התמהיל הבוגר של ג'אז, פולק וההגשה מחממת הלב של פלאק את קיומן של זמרות ניאו-סול כמו ג'יל סקוט.

כולם מכירים את "קילינג מי סופטלי" של פלאק, ואם לא בביצוע המקורי, אז בטח בביצוע של הפוג'יז (שמועמד בעצמו לפינה הזו, ולבטח ראוי לתואר באסת עולם – טו? טיימס!!), אבל דווקא "First Time I Ever Saw Your Face" היה השיר שסלל לה את הדרך להצלחה.

ההתחלה נראתה קצת פחות מבטיחה – השיר נכלל באלבום הבכורה של פלאק שיצא כבר ב-1969, והיה גרסה שלה לשיר לא ידוע במיוחד של יואן מק'קול (הוא כתב אותו תוך שעה לבקשת אשתו עבור רגע רומנטי במחזמר). יותר משנתיים אחר כך, בחר חובב הג'אז המפורסם קלינט איסטווד את הביצוע של פלאק לסצינה קצרה ב"מיסטי" (Play Misty for Me, 1971), סרטו הראשון כבמאי. בעקבות הצלחת הסרט יצא השיר כסינגל, והפך ללהיט הבולט של 1972, כשהוא קוטף פרס גראמי לשיר השנה, עומד 6 שבועות בראש המצעד האמריקאי הראשי וכן הלאה.

השיר עצמו הוא ההוכחה לכוחו של העיבוד המוזיקלי. מלכי קיטש תעשייתי כמו ננה מושקורי, החלילן זמפיר, ג'ורג' מייקל, אייזק הייז וריי קוניף לא עמדו בפיתוי של הלחן האו?ב?ר-רומנטי שלו - אפילו אלביס פרסלי עטף אותו בחמאת בוטנים בפאזת שנות השבעים הלאס וגאסית, אולם השיר מצליח לרגש ולזהור אפילו בביצועים המהוקצעים פחות, כמו גרסת הלאברס רוק של מארשה גריפיתס או האמביינט של קולדקאט (שהלבישו א-קפלה של ג'ואנה לו על שטיח של לוק סלייטר בסט המונומנטלי שלהם, "Journeys By DJs, 70 Minutes of Madness"). אפילו חלזונות הרוק הוולשים, להקת הסטריאופוניקס, נשמעים טוב יותר כשהם שרים אותו.

הביצוע של רוברטה פלאק נמצא אי שם באמצע – הוא הוקלט עוד לפני שהשיר הפך ללהיט איזי ליסנינג, ופלאק מבצעת אותו ברגש אמיתי, מודעת לכוח העצום של המלודיה והמילים, ובו בזמן עוד לא צריכה להתמודד עם המשקל של שיר שכבר הפך למוכר מידי בידיהם של אחרים. היא לא מחוספסת מדי בהגשה שלה, שלוקחת את השיר לאט-לאט בלי למהר לשום מקום, ולא מטביעה את השיר בממתיקים לא טבעיים, כפי שעשתה לעיתים בהמשך הקריירה. רק היא וכלי נגינה שנשמעים כמו נלקחו מאלבום של ניק דרייק - פסנתר, גיטרה אקוסטית ומיתרים. רוצים לדעת אם יש לכם לב? פשוט מאוד - תשמעו את פלאק שרה את השיר הזה ותראו מה קורה. אם כלום לא קרה, כנראה שאתם מתים ושום דבר כבר לא יעזור.

רוברטה פלאק "First Time Ever I Saw Your Face" - קלאסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully