וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקן השבט

איל פרידמן

7.8.2005 / 11:02

מפיקים צעירים ונמרצים ודוייט טריבל המבוגר יצרו אלבום סול מפנק במיוחד. איל פרידמן על "אהבה היא התשובה"

אז מהו ההסבר לאחת האניגמות הגדולות של מוסיקת הסול השחורה : איך זה שמשפט כמו "אהבה היא התשובה לשאלה – כיצד נשנה את העולם" ישמע כמו סיסמה היפית עבשה ואנכרוניסטית אצל כל הרכב רוק ממוצע, אבל כשזמר סול ישיר אותו, זה ישמע כל כך נכון ומשכנע. אולי אלה חומות המודעות העצמית , שהתלבשו במשך השנים על עולם הרוק , לעומת הכנות התמימה , נטולת מחסומי הציניות, שמאפיינת זמרי סול בשיאם. הם יכולים לשיר את המשפט הכי בנאלי ומתקתק בעולם, אבל הגשה עם מספיק כוונה וביצים תהפוך גם אותו לאמת , שבלתי אפשרי להתווכח איתה. אז זה חלק מהסיפור של אחד מתקליטי הסול/אר'נ'בי המוצלחים של השנה, "אהבה היא התשובה" של דווייט טריבל והלייף פורס טריו. על פניו זה נראה כל כך ניו אייג', אבל בכל היקר לי, זה ממש לא.

קרלוס נינו הוא חצי הצמד Amon Contact, הרכב אופייני לחברת נינג'ה טיון, שמתעסק בהיפ הופ ניסיוני, מינימליסטי ולרוב אינסטרומנטלי, משולב באלקטרוניקה, ובנגיעות לטיניות ואפריקאיות-שבטיות. נינו, תושב לוס אנג'לס, הוא גם שדרן רדיו נחשב , מעריץ ואספן כרוני של היפ-הופ, ג'אז וסול. ערב אחד הוא קפץ לשמוע הופעה של ג'אזיסט האוונגרד הוראס טאפסקוט, ושם נתקל בנוכחותו הבימתית של דוייט טריבל. נינו הצעיר והמעולף התחבר מייד לטריבל המבוגר והמנוסה, וינק את כל דברי החוכמה שזה העביר לו כאב לבנו. טריבל כבר הספיק להיות הזמר הצמוד של פרעה סונדרס, ועבד בין השאר עם בובי האטצ'רסון והארי בלפונטה. שיחת טלפון אחת שינתה את המשך דרכם של השניים. טריבל זרק לנינו, שהוא היה רוצה לשיר את אותו סול ג'אזי שלו , רק על ביטים שידברו גם לקהל צעיר יותר. נינו לא חיכה שניה, ואירגן עדת מעריצים מוכשרים ונלהבים, וכולם יחד יצרו עבורו את הסאונדים וההפקות של "אהבה היא התשובה", אלבומו החדש של הטריבל, שיצא בנינג'ה טיון.

הצעד הבא באבולוציה של הניו-סול

נינו דאג לנציגות של מיטב מפיקי ההיפ הופ האיכותי והניו-סול של ימינו : מאדליב, סא-רא קריאייטיב פארטנרז, פלטינום פייד פייפרז, ג'יי-די, דיידילוס, ואמון קונטאקט עם נינו בעצמו. אבל זו כנראה נוכחותו המאסיבית של טריבל, שלא נתנה לאגו של אף אחד מהשמות הללו להבליט את כישוריו על פני נוכחותו של הזמר. טריבל , ווקאליסט סול-ג'אז מעולה, מזכיר מאד את העומק השרמנטי מחד של אייזק הייז והאומנותי מאידך של טרי קאלייר. יש משהו יומרני מידי בציטוטים הנשנים שלו לאורך האלבום מ"א לאב סופרים" החד-פעמי של ג'ון קולטריין המנוח. הפתיחה הפשטנית למדי של התקליט , סול פשוט על היפ הופ בסיסי, לא מיטיבה עם היומרות האלה. אבל ככל שמתקדם הסיפור, מתברר שאמנם לא מדובר ביצירת מופת, אבל בהחלט באלבום סול מהזן המפנק והמחרמן , רחוק מהצד הזול של המילה. "The Rhythem ", למשל, בוחר בסיסמאות סול שחוקות , אבל מוקף בטאבלות הודיות, סימפולים של א טרייב קולד קווסט, ואווירת סקס בחלל, שמצדיעה, כמו פעמים רבות בתקליט הזה, לסאן-רא ולמשנת הג'אז הספייסי שלו. "Waves Of Infinite Harmony" מזכיר את סאן-רא אפילו יותר, כשמאדליב המפיק מקיף את קולו המתפלל של טריבל בסינתיסייזרים מתעוותים, משמע היה זה ג'ורג' קלינטון שניגן אותם על טריפ רע. ב"The 10TH Jewel" נותן בראדר ג'יי מה-X CLAN ראפ בסגנון נאז, על הפקת סול אלקטרונית , ו"Try Love" ההמנוני יכל בקלות להיות שיר של גיל סקוט הרון.

ואולי זה בכלל צריך להיות הצעד הבא באבולוציה של הניו-סול. מפיקים צעירים ונמרצים, שבמקום לרוץ אחרי השם החם הבא, יפיקו שירים קטנים ומושלמים לאליליהם הנשכחים. "אהבה היא התשובה", אם כך, הוא גם אחד האלבומים החמים יותר שיצאו בנינג'ה טיון, וגם הגשר של החברה הזאת לעולם שכולו ג'יל סקוט וקומון.

דוייט טריבל והלייף פורס טריו "Love Is The Answer" Ninja tune – mci) )

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully