וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נא להכיר: תאוריית הקוויר

יעל בדרשי

19.6.2001 / 13:57

הנורמלי אאוט, המוזר אין, הסוטים נורמלים, הנורמלים סוטים; הצטרפו אל הקוויר: אלי מקביל, מדונה, מייקל סטייפ וג'ון מלקוביץ' כבר שם; עוד 3 ימים למצעד הגאווה

פעם היינו שמרנים: אפילו להגיד 'הומואים ולסביות' היה קשה. להומואים, לעומת זאת, היה קשה לחיות. לאט לאט הפכנו "ליברלים", הומואים ולסביות נכנסו אל הקונצנזוס, וקיבלו בתחומים מסויימים זכויות של "נורמלים". אבל מה זה נורמלי? למה טוב להיות נורמלי? רגע צמיחת השאלות האלו הוא הזמן בו נולדה תאוריית הקוויר.

במקור היתה המילה קוויר (queer, מוזר מפוקפק) סלנג מעליב שאומץ בגאווה על ידי ההומואים. אבל בשנים האחרונות היא מקבלת משמעויות רחבות יותר. הומו הוא קוויר, אבל לא כל קוויר הוא הומו. קוויר הוא כל מה שחורג מהנורמלי, בועט בהגדרת המוכר. אתם אולי לא יודעים, אבל כמה מהדמויות החביבות עליכם הם קווירים. אלי מקביל, למשל. "אלי חולמת על הדברים הכי רגילים, חתונה וילדים, אבל בדרך כל הנוירוטיות שלה נשפכת החוצה", מסבירה אורנה קזין, עיתונאית ב"הארץ" שאחראית במידה רבה על חשיפת הנושא לציבור הרחב. "כל הסדרה קווירית, וחתרנית בצורה נפלאה. כולם עם חליפות אבל כל אחד לא-נורמלי בצורה מסויימת. גם השירותים המשותפים הם חריגה מהקטגוריות הקשיחות, וקריאת תגר על הנורמליות היא לב ליבו של הקוויר".

אשה נכנסת לגבר כדי לעשות סקס

באמנות הקוויריות הפכה כבר לטרנד. דקה אחרי שיצא מהארון הגדיר את עצמו מייקל סטייפ כ"אמן קוויר". קווירים ידועים הם מייקל ג'קסון ומדונה, שמשחקים עם מיניותם. "להיות ג'ון מלקוביץ' הוא סרט קווירי", אומרת קזין. " אשה נכנסת לתוך ראש של גבר כדי לעשות סקס עם אשה. גם "מישהו מטפל בך" היא סדרה קווירית, ובכלל, הבריטים הם אומה קווירית מהיסוד".

"התיאוריה הקווירית" החלה באקדמיה בארצות הברית אך מחלחלת אט אט לחברה ולתרבות. מקורה בהגדרות המיניות אבל השלכותיה רחבות הרבה יותר. הקוויריות לא מבקשת להתנער מהגדרות, אלא מההבחנה בין מה נכון ומה לא נכון, מה טבעי ומה לא. היא מנפצת את הנורמליות. וכשאין נורמליות, אין סטיה. כל "סטיה" מתקבלת, וכל הסטיות שוות. כולם שווים בכך שכולם שונים.

קזין חושבת שהמילה המתאימה בעברית לקוויר אינה "חריג" אלא "חורג". "לחורג יש גם אסוציאציות שליליות, כמו האם החורגת שנתפסה כרעה באגדות, וזה דווקא מתאים לקוויר. הכל מתחיל מההגדרות. הפחד לצאת מהארון קשור להגדרות הטעונות במשמעויות ישנות, כי הן מכילות סטיריאוטיפים ומילות גנאי. יש כאלו שמשתמשים ב'הומו' כקללה. פעולה קווירית תהיה לכתוב הומו בגלוי, ולא הומוסקסואל, ובכך לנרמל את המילה".

"התנשאות של סטרייטים"

ד"ר איל גרוס, מרצה למשפטים באוניברסיטת תל אביב, טוען שהתיאוריה הקווירית מנוגדת לגישה הליברלית, זו שדורשת להשוות את תנאי ה"חריג" ל"נורמלי". ד"ר גרוס ניתח מנקודת מבט קווירית את פרשת הדייל יונתן דנילוביץ', שתבע מ"אל על" להעניק לבן זוגו הטבות שניתנו לבני זוג של דיילים סטרייטים: "הגישה הליברליות טוענת 'תעשה מה שאתה רוצה כל עוד אני לא יודע על זה', ושיש להתחשב בהומואים כי הם נולדו ככה, כי אין להם יכולת לבחור. זו התנשאות של הסטרייטים על "החריגים", הנחה שיש "נורמלי" שאפשר להשוות אליו".

- עד כמה התאוריה הקווירית יכולה להשפיע על החיים הפוליטיים והחברתיים?

ד"ר אייל גרוס: "אצלנו המחשבה הקווירית נמצאת עדיין בתחומי האקדמיה. יעברו עוד כמה שנים עד שלתיאוריה תהיה השפעה מעשית. היא תשפיע על הגדרת הזהות, ותערער על ההבחנות המקובלות היום בין אשכנזי למזרחי, שחור ולבן, גברים ונשים. בסופו של דבר היא תסייע להפוך את החברה לשיוויונית יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully