וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקראנבריז, Linger

רונן ארבל

12.8.2005 / 9:04

פינה של רגעים בפופ. קלאסיקה על-זמנית או באסה מיותרת מפח הזבל? והפעם "Linger" של הקראנבריז

ישנן סיבות רבות לא לאהוב את שינייד אוקונ'ר, אבל רק אחת שבעטיה אפשר ממש לשנוא אותה. מעבר לסלידה מהצדקנות המנדנדת שלה, הרתיעה מנטייתה הכפייתית לפרובוקציות זולות (למרות שזו עם קריעת תמונתו של האפיפיור בסאטרדיי נייט לייב אכן זכתה לתהודה) או סתם חוסר תקשורת מפוהק עם המוזיקה שלה (חוץ מ"Put Your Hands on Me" כמובן), הכעס האמיתי שלי כלפי האישה היחידה שאמצה את שיק ההקרנות הכימותרפיות מתוך בחירה, נובע מכך שיצרה לעצמה בת ממזרה בדמותה של דולורס אוריורדאן מהקראנבריז (החמוציות).

אין בכל המדיום העצום והמופלא הזה שנקרא מוזיקה דבר, ואף לא חצי דבר, שגורם לי להתחלחל בשאט נפש ותחושת קבס כמו מסירנות גרונה העולות יורדות ומתייסרות, המלוות במבטא אירי כבד של הכונפה, שתוציא לכם במהירות שיא כל רצון לשתות גינס. למרות שהשיר בו עוררה החמוצית את מלוא חמתי היה "זומבי", נדמה לי שהדיון הראוי ביותר בעניינם יתרחש דווקא סביב "לינגר", השיר שסלל להם את דרך המלכים בה הילכו למשך זמן קצר.

במקור יצא "לינגר" ב-1993, ביחד עם אלבום הבכורה של הקראנבריז "כולם עושים זאת, אז מדוע לא אנחנו?", שהתקבל באדישות יחסית בבריטניה, למרות שבחים מינוריים בעיתונות המוזיקה המקומית. המפנה חל כאשר הקראנבריז חיממו את סווייד, הסנסציה הבריטית של התקופה, בסיבוב ההופעות האמריקאי הראשון שלה. הקהל האמריקאי השמרן, נשאר מתון אל מול הטווסיות האנדרוגנית של ברט אנדרסון, אבל את הפשטות האירית של דולורס, הוא אכל בשקיקה (צריך לזכור שישנה קהילה אירית די גדולה בארה"ב), דבר שיצר אפקט בומרנג ששינה את המומנטום של ההרכב גם במכורתו.

"לינגר" היה הלהיט הגדול מתוך האלבום, שקל להבין מדוע התחבב כל כך על הציבור האמריקאי - בלדה רומנטית ונוגה, עם גיטרה אקוסטית עדינה ומקצב חרישי, שמדגישה את הקול המיוחד של דולורס. מי שחושב שמדובר בשיר לא מזיק מוזמן להיזכר ברגע בו נכנסת דולורס לאקסטזה ומתחילה לגנוח ברצף "Do You Have to?", שרק המחשבה עליו מעיקה עלי וגורמת לי ללחצים כבירים באזור בית החזה.

קורטני לאב סיפרה שעל אף הבוז שהיא רוחשת לקראנבריז, כאשר "לינגר" יצא היא חשבה שמדובר בשיר יפהפה. זוהי סביר להניח הדעה הרווחת כלפי השיר, אלא שלדעתי לנוכח הנסיבות הטיעון הזה אינו קביל - "לינגר" הוא השיר שהחל את מסע הזוועות החמוצי, ממנו היה קשה להתחמק באמצע שנות התשעים. טינתי איננה ניתנת למיקוח.

הקראנבריז – “Linger” – וואחד באסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully