וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוכים, באבו אבואה בוכים

21.6.2001 / 10:41

דנה קסלר על "סיפורו של ברנדון טינה", שחושף את פניה ההומופוביים, האלימים וצרי האופקים של אמריקה

"בנים אינם בוכים", סרטה של קימברלי פירס שעשה את הקרוס-אובר מעולם הקולנוע האמריקאי העצמאי (שם אולי מקומו הטבעי) אל תוך המיינסטרים, וזעזע את האוסקרים של שנה שעברה, מבוסס כידוע על סיפור אמיתי. "סיפורו של ברנדון טינה" - שישודר בערוץ 8 ביום חמישי (21 ביוני) בשעה 21:30 - הוא סרטן הדוקומנטרי של סוזן מוסקה וגרטה אולפסדוטיר מ-98', שמספר את אותו סיפור אמיתי, מחריד, של רצח משולש שהתרחש בשנת 93' בעיירה הקטנה, פולס סיטי, בנברסקה.

במקרה הזה נדמה שהסרט העלילתי והדוקומנטרי הולכים יד ביד, משלימים זה את זה. "בנים אינם בוכים" סיפר את הסיפור המזעזע של ברנדון טינה - גבר כלוא בגוף אשה, שבמסגרת הניסיון שלו להפוך לבחור לכל דבר רימה את כל הסובבים אותו בעיירה אליה עבר כדי להתחיל חיים חדשים - באופן מהימן ואמין. קשה לומר ש"סיפורו של ברנדון טינה" מוסיף לתמונה השלמה הרבה פרטים חסרים, והוא גם לא עונה על הרבה מהשאלות שנשארות פתוחות וממשיכות להטריד אחרי צפייה ב"בנים אינם בוכים", כשהסיבה היא כנראה שבסיפור כל כך טראגי ואבסורדי, להרבה שאלות פשוט אין תשובה. למרות זאת, מי ש"בנים אינם בוכים" נגע בו, לא יכול שלא לרצות לחפור עמוק יותר לתוך הסיפור של ברנדון טינה ולראות - גם אם לא לגמרי להבין - את האנשים האמיתיים שהיו שם.

אם "בנים אינם בוכים" נוגע דרך הסיפור הזה בריקבון של החברה האמריקאית בסוף המאה העשרים, הגזענות וההומופוביה של סמול-טאון-אמריקה ואוכלוסיית הווייט-טראש שחיה בעיירות שכוחות אל שהנורמה בהן היא להיות סטרייט, לבן, בור וצר אופקים, "סיפורו של ברנדון טינה" מתקרב יותר לסיפור האישי ולחוויות של האנשים שעברו את הטרגדיה הזו על בשרם. מרכז הסיפור הוא ברנדון טינה, שבעזרת הקסם האישי שלו הצליח לרמות עיירה שלמה. טינה היה הבחור המושלם. הוא התחבב על הבחורים של העיירה, כבש את לבבות הבנות (שכמובן לא ידעו שהוא בת בעצמו), וגם מצא בה אהבה אמיתית - בחורה מקומית בשם לאנה. בסרט העלילתי גילמה הילארי סוונק את ברנדון וקלואי סביניי את לאנה, וכפי שהדוקומנטרי חושף, האנשים האמיתיים שמאחורי הדמויות לא היו רחוקים כלל וכלל מכפי שהם הוצגו בסרט העלילתי.

"סיפורו של ברנדון טינה" מביא את סיפורם של ברנדון ושל לאנה, שהמשיכה להתגורר בפולס סיטי לאחר האסון ומספרת כאן את הגירסה שלה לסיפור - איך לא ידעה שחבר שלה הוא בעצם בחורה ואיך שלא הפסיקה לאהוב אותו גם אחרי שגילתה את האמת. כל שאר בני העיירה שינו את דעתם באופן רדיקלי ברגע שהאמת יצאה לאור. הסרט מביא ראיונות גם עם הרוצחים של ברנדון טינה - ג'ון לוטר וטום ניסן - שאחראים למותם של עוד שני אנשים שהיו יחד עם טינה בליל הירצחו. ממקומם בכלא (אחד מהם נידון למאסר עולם והשני לכיסא החשמלי) מספרים השניים על האירועים שהובילו לאונס האלים שהם ביצעו בטינה ולבסוף לרצח. הקטע המזעזע ביותר בסרט הוא חקירת המשטרה הברוטלית והמזלזלת שעבר טינה בתחנת המשטרה המקומית בעקבות האונס. זאת הסצינה שמראה יותר מכל את פניה ההומופוביים, האלימים וצרי האופקים של הג'ורה של אמריקה, ואולי חוץ מזה באמת אין הרבה מה להבין.

(שידורים חוזרים של הסרט בערוץ 8 גם בשישי, 22 ביוני, בשעה 11:30, ובשבת, 23 ביוני, בשעה 22:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully