וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלולויד במקום צלוליטיס

מיכל ויניק

6.9.2005 / 11:03

מיכל ויניק מסמנת לכם המלצות בתכניה של "נשים בתמונה", הפסטיבל הבינלאומי לסרטי נשים שנפתח היום ברחובות

הזרקור עובר, באופן זמני, חצי שעה דרומה מתל אביב, אל העיר רחובות. מהיום (ג') ועד 10 בספטמבר, יתקיים בעיר הפסטיבל הבינלאומי השני לסרטי נשים, "נשים בתמונה". בתכנית הקרנות סרטים של במאיות מרחבי העולם, תחרויות סרטים קצרים, תכנית אנימציה, הקרנת חוצות, רטרוספקטיבה לליאה פול ועוד.

בתחרות הסרטים הקצרים ישתתף בין היתר הסרט הקצר "ביקור חולים", סרטה של מיה דרייפוס, זוכת פסטיבל קאן. בין הסרטים באורך מלא שישתתפו בפסטיבל נמצא "מוכרחים להיות שמח", סרטה של הבמאית ג'ולי שלז ("עפולה אקספרס") המועמד למספר המקסימלי של 13 קטגוריות של פרסי אופיר (פרסי האקדמיה הישראלית לקולנוע).

צפייה באסופת סרטיה של ליאה פול, במאית שוויצרית, היא הזדמנות חד פעמית עבור המעונינים בכך, משום שמרבית יצירותיה אינן ניתנות להשגה (גם לא באוזן השלישית) ומארגנות הפסטיבל עמלו וטרחו על הבאת הסרטים עד שהצליחו לקבץ אותם תחת קורת גג אחת. בין סרטיה של פול אפשר למצוא את "אבודות והוזות", "אישה פראית", "עני לי" וגם את "להיות חופשייה", המציג את סיפורה של חנה, בת 13 המתגוררת במונטריאול של שנת 63' ומתמודדת עם אב משורר ניצול שואה, ואם קתולית דכאונית.

בין הסרטים התיעודיים המסקרנים נמצא "מחפשות ומתחפשות", דוקומנטרי שוויצרי המספר את ההיסטוריה הלסבית במדינה. אחת מחמש הדמויות סביבן סובב הסרט היא אישה בת 80, והוא מכיל קטעי ארכיון מיוחדים. לאור העובדה שנשים בשוויץ קיבלו זכות בחירה רק ב-1971, סיפורה של הקהילה הלסבית מקבל מעמד מיוחד.

מרטינה סקורסזה?

אורח נוסף בפסטיבל הוא "חיים זעירים" הבריטי, סרטה של שרה גברון, המספר על לידת פג בתחילת החודש החמישי להריון, כניסתו לטיפול נמרץ והחיבור של האם ותינוקה על רקע הפיצול הטבעי בינה לבין אביו של תינוק, על רקע הפיכתה מרעיה לאם. הסרט צולם רובו ככולו במחלקת פגים בבית חולים. "אנדרה ואלנטה" (2003), לעומת זאת, הוא סרט פורטוגלי של קתרינה רויבו, המספר על אבא שנוטש את אשתו וילדו. הבמאית הלכה על הזדהות עם הילד והאימא, ויצרה סרט רגיש ומעורר אמפתיה.

בצד הישראלי ניתן למצוא את "פרו ורבו" של שוש שלם, דוקומנטרי חדש (2005) בן 50 דקות העוקב אחר ארבע נשים חרדיות השבויות בציוויים חברתיים ולא יכולות להשמיע את קולן, ומצמיד זכוכית מגדלת לנשים שמבלות את הרוב המוחץ של שנות הנישואין שלהן בהריון או הנקה. תיעודי נוסף בן 56 דקות הוא "נשים למכירה", סרטה של נילי טל שהשתתף בפסטיבל דוקאביב, ומספר על ארבע אימהות חד הוריות שהגיעו מחבר העמים לעבוד כזונות, וסיפורן הפרטי והמזעזע במדינת ישראל של העידן הנוכחי.

סרט הפתיחה של הפסטיבל הוא "אני, אתה וכל השאר", סרטה עטור הפרסים של מירנדה ג'וליי, שזכה, בין השאר, בפרס המבקרים של פסטיבל סאנדנס, ויצא להקרנות מסחריות (שלא במסגרת הפסטיבל) בקרוב. היועצת האמנותית של "נשים בתמונה", הבמאית מיכל אביעד, אומרת כי "שלושים וחמש שנים אחרי תחילת הגל השני של הפמיניזם יש עדיין מעט נשים במאיות. מתוך כלל הבמאיות, מעטות עוסקות בחייהן של נשים. מעטים עוד יותר הם סרטים של במאיות, שעוסקים בגברים - דרך עיניהן של נשים". לעיתים רחוקות, מספרת אביעד, נשים המתמודדות עם עבודה, זקנה, אהבה, אמהות, אלימות וגברים הן גיבורות קולנועיות. "נשים בתמונה" מגיע כדי לאפשר הצצה ייחודית אל עולמן של גיבורות נשים.

כל הסרטים המשתתפים מתורגמים לעברית, והכרטיסים נמכרים ב-27 ¤.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully