וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימן שאתה זקן

יונתן שגיב

19.9.2005 / 9:54

שערותיו של יונתן שגיב הלבינו מול "מבחן הגיל של המדינה", תרגיל רייטינג חלול שמתיימר להיות טלוויזיה "חינוכית"

כל הכבוד לרשת. באמת, אם חששנו לרגע שלשווא זכתה במכרז המחודש של הרשות השנייה, הרי שאתמול מנהליה מצאו לנכון להוכיח לעם ישראל אחת ולתמיד כי האמון שניתן בהם מוצדק, והם בהחלט מתכוונים למלא את המסך בכל כוחם וחכמתם. אמנם לא ברור בדיוק באיזה איכות, תוכן או משהו שניתן להגדירו כתרבות או כבידור, אבל את המסך הם בהחלט מתכוונים למלא.

וכך ישבו וחשבו. כיצד נפגיז ברייטינג ביום ראשון, איך נשקיע ונאכלס את המסך במשהו משמעותי, משעשע ומרגש. אחד אחד נפלו הרעיונות: ראשון עף התסריט לדרמת מקור, אחר כך הושלכה הסדרה התיעודית לפח, על הקומדיה בכלל לא דיברו וארז טל כבר הוכיח לכולם ששעשועונים זה כבר ממש לא בעניין. ואז נפלה הפצצה: יורם ארבל כמובן. יושב לו בבית, נרקב היורם הזה, רק מחכה שמישהו יזרוק לו איזה עצם או רעיון מטופש. יש לו קול נעים וחזות ידענית, עכשיו אם רק נמצא עבורו איזו בחינה קטנה, ויש לנו נוסחה מנצחת במינימום השקעה ומחשבה. כך בא לעולם, כך נדמה, אותו מצעד איוולת שנקרא "מבחן הגיל של המדינה" והתיימר לבדוק את הגיל ה"ביולוגי" של כל אזרח במדינה.

מהו אותו גיל ביולוגי? במציאות, זה גם קשקוש מטופש שהמציא הרופא-אליל, ד"ר ירון, גם שעמום קולוסאלי שרשת שמחו לשים עליו את ידיהם בשביל הרייטינג, וגם כסילות ממעלה ראשונה שכמה סלבז משועממים ונבובי מוח שמחו לקבל עבורה עוד קצת זמן מסך ובעיקר עוד חשיפה מביכה. אבל אם נאמין לפרצופו הסמכותי של ארבל ולסטטיסטיקות המגובבות של ד"ר ירון, הרי שבניגוד לגיל הכרונולוגי, המדד הביולוגי שלנו הוא הגיל ה"אמיתי" של הגוף שלנו. החישוב, כך מתברר, פשוט וקל. אם אתם חיים נכון, אוכלים טוב, מרוצים מהעבודה וישנים הרבה, אתם צעירים. אם אתם אוכלים גרוע, ישנים מעט ועובדים מלא, אתם זקנים. איזה צחוקים, מתברר שכל העניים ממש זקנים. טוב, לפחות ג'ודי תחיה לעד.

תתנהגי לפי הגיל מאמא, לא לפי מספר הנעליים שלך

גם פנינה רוזנבלום שהשתתפה בתוכנית, תחיה כנראה לעד. זאתי בהחלט יודעת איך לטפל בעצמה. הנה, היא אפילו אמרה באותה נשימה ש"מאוד חשוב לאהוב ולטפל בעור הפנים". הביאו לה פרס נובל על שפיצחה סוף סוף את סוד הקיום: קוסמטיקה ואהבה. אפשר לצחוק על פנינה עד מחר (אפשר גם עד שנה הבאה ויישאר עוד הרבה), אבל השתתפותה היא זו שחשפה את ערוותה המביכה של התוכנית. שהרי בת כמה היא פנינה? אותה אישה שלידה בובה מחלון ראווה נראית עסיסית ומלאת חיות בשרנית. שיערה של פנינה מתוחזק בתוספות שיער בנות יומיים, שדיה מוערכים כשתלים בני שנתיים והבטן הטבעית היא אמנם בת חמישים, אבל זו של מכון הכושר היא רק בת חמש. אז מה הגיל הביולוגי של פנינה? אם נמדוד על פי השכל, כבר ממש נסתבך.

אף אם נתעלם מכך שגיל הוא בהכרח גם תוצר תרבותי וגיאוגרפי, גם אם נשכח שלא תמיד גיל הנעורים "נפסק" רשמית ביומולדת 18, שפעם גם חיתנו ילדות בגיל 13 (ובמקומות מסוימים עדיין עושים זאת), או שעם התפתחות הטכנולוגיה, הניידות והעושר של העולם המערבי גם צומחת תוחלת החיים ועל כן משתנות הגדרות הגילאים כל שנתיים בערך (דור האיקס, דור ה-וואי וכן הלאה), עדיין, מבחן הגיל הוא אחת מהתוכניות היותר מיותרות שנצפו פה לאחרונה. למה שמישהו ישב בבית ומרצונו יענה על חידון אמריקאי כדי לגלות דבר כה מעורפל כ"גילו הביולוגי". ממתי בכלל אריכות חיים שוות-ערך לאיכות חיים? מה קרה למיצוי החיים, לסיפוקן של תשוקות ויצרים שלא בהכרח מכוונים לאכילת קינואה ושתיית יוגורט דל שומן, אלא ממוקדים, רחמנא ליצלן, דווקא באלכוהול, סיגריות, סמים פה ומקדונלדס שם, שינה ביום ושיטוטים בלילה. הרי רק משמירת כל החוקים וההמלצות של "מבחן הגיל" ומכמות ההדחקות והסגפנות שנדרשות למען קיומם, התקף הלב בגיל צעיר מובטח מראש.

אז מילא שמצאו ליורם עבודה, ומילא שלקחו כמה סלבז משועממים ודני נווה מתוסכל אחד, ומילא שביטלו את החוק נגד סטנדאפיסטים בטלוויזיה והחזירו את שלום אסייג מהבוידעם, אבל להעמיד פנים שההפעלה המקושקשת הזו היא גם טלוויזיה "מעניינת", "חינוכית" ו"מועילה" כפי שארבל עצמו אמר, זה כבר ממש זלזול באינטליגנציה של כל צופה בסביבה, בין אם גילו מסתכם בשנתיים כרונולוגיות או בשמונים ותשע ביולוגיות בתוספת חיתול בצד ושלט רועד ביד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully