וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמפניה סוציאליסטית

גדי להב

23.9.2005 / 9:29

על המסך של גדי להב השבוע חמוטל של 'המוח' ו'המבחן של המדינה' הראו שאין באמת זקנים ואין דבר כזה סוציאליזם

לפני כמה חודשים סיפר לי חבר אנגלי על תופעת "סוציאליזם השמפניה" שפשתה בממלכה המאוחדת. סוציאליסטי השמפניה (שמזכירים במאפייניהם את מי שכונו בישראל "בובואים") דוגלים בעמדות חברתיות בלתי מתפשרות – רק לא רואים סיבה לשלב את אותו אידיאליזם בחייהם הזעיר בורגנים, או כפי שניסח זאת חברי: "הם ידברו על הרעב בעולם בזמן שהם אוכלים את הקוויאר שלהם". הדעה הרווחת, אמר לי, היא שסוציאליסטי השמפניה אינם "סוציאליסטים אמיתיים", והם מחזיקים בדעות כאלו רק בשביל תחושת המרד הנון-קונפורמיסטי, ועבור שביעות הרצון העצמית מבעיטה כביכול במנגנון הקפיטליסטי, שאליו הם מכורים. והאמת היא, סיים ואמר בציניות אנגלו-סקסית טיפוסית, שגם הם טועים, כי אין "סוציאליסטים אמיתיים". סוציאליסט אמיתי הוא למעשה סוציאליסט שמפניה שפשוט שלא הצליח לעשות כסף.

ונזכרתי במשפט הזה כשראיתי את חמוטל, המתמודדת עטורת התספורת הגותית והקעקועים אול-אובר ב"המוח", שמקרינה, אם ננסה להגדיר נכונה – נון-קונפורמיזם אמיתי ובלתי מתפשר. עכשיו, זה לא שאני חושב שחמוטל היא סוציאליסטית חובבת שמפניה, או שאני יודע משהו על חיבתה או אי חיבתה לאנשים עם שפמים, פודיום ומבט יוקד ונחוש למאבק. למעשה, הדבר היחיד שניתן לומר עליה מידיעה, זה שמבחינת הידע הכללי, היא מהמוצדקות שבמתמודדי "המוח". זה רק שבתוך "המוח", שמשדרת זעיר-בורגנות בכל רבדיה – החל מעיצוב האולפן, דרך אופי המתמודדים וכלה במטרה הסופית (מיליון שקל!) – היא מצטיירת כמו נון-קונפורמיסטית שמפניה, כאילו ההופעה שלה נעשתה רק בשביל תחושת המרד, ועבור שביעות הרצון העצמית מבעיטה כביכול במנגנון הקפיטליסטי שאליו התמסרה ברצון. כמו שאמרה בעצמה: "אני לומדת קולנוע. כסף מקריירה אני לא אעשה בחיים, אז זו ההזדמנות".

ואכן ההזדמנות נקרתה בדרכה. חמוטל הובילה ללא עוררין את קבוצת הבנות. אמה-מה, בשלב מסוים במשחק עשתה לה הקולגה חווה תרגיל א-לה מרכז הליכוד, סגרה דיל עם אחד הבנים ועקפה אותה כל הדרך אל הגמר. חמוטל, מצידה, נזכרה כי היא בתו החורגת של דודלוי, נפגעה עד עמקי נשמתה, והתלוננה על "המשחק המלוכלך", כאילו ביצעה חווה פשע נגד האנושות ולא סתם השתמשה בעורמה כדי להגיע לאותה מטרה בדיוק של חמוטל: מיליון שקל! יש שיאמרו שהסתירה הזו, בין דרישתה הערכית (ל"משחק נקי") לאופי התכנית (שדורשת משחק מלוכלך) חושפת את העלק-נון-קונפורמיזם של חמוטל במערומיו. אני דווקא חושב שהוא מוכיח שחמוטל היא נון-קונפורמיסטית אמיתית. כי כמו במקרה הסוציאליזם, נון-קונפורמיסט אמיתי הוא נון-קונפורמיסט-שמפניה, שפשוט לא הצליח לעשות כסף.

בני כמה ¤ אתם?

פעם, בעוונתי, נעניתי באינטרנט לבאנר שהציע לי לעשות מבחן ולגלות כמה אייקיו יש לי. ובכן, כנראה שלא היה לי מספיק אייקיו כדי לא לתת את האימייל שלי, ומאז בכל שבוע אני מקבל הצעות למבחנים שמתיימרים לתת תשובות לעשרות סוגיות אישיות בוערות, החל מ"האם אתה טיפוס של תיקונים בבית?" וכלה ב"איזו סוג של חיה אתה במיטה?". "המבחן של המדינה" היא פחות או יותר אותו דבר, רק בתוספת דבר אחד - רצינות תהומית. אנא מכם, קחו דף ועט, כי השאלות הבאות יבהירו לכם מהו גילכם הביולוגי, שבניגוד גמור לגילכם הכרונולוגי, הוא הוא גילכם "האמיתי". ובכל פעם שמישהו מתיימר לספר לי על "האמת", ועוד במבחן אמריקאי, משהו בי נע באי נוחות.

ומה זה גילנו "האמיתי"? אם מישהו מחזיק בגיל ביולוגי צעיר יותר מזה הכרונולוגי, מה זה אומר? שהוא צעיר ביולוגית או זקן כרונולוגית? ואם מישהו "צעיר ביולוגית", זה אומר שהוא לא יכול למות סתם כך, כל כך צעיר? אבל הס! חדל סרקזם. ב"מבחן של המדינה" אין שעשוע. אין חיוך היתולי דק. יש, לעומת זאת, נוסחאות ומספרים שמספקים כביכול גושפנקא מדעית, כדי להתוות את הדרך ל"נעורים ביולוגים". פנינה רוזנבלום כמופת. והאמת היא, שבחינה מדוקדקת של כל הפרמטרים (השכלה, מקום מגורים, הכנסה, גודל הרכב) מגלה שלכולם יש מכנה משותף אחד: כסף. אם יש לך כסף – אתה צעיר ביולוגית. אכן, מסקנה חדשנית. תרשמו. טוב שהבאתם דף ונייר. ואפשר גם במלים אחרות: אין אנשים זקנים ביולוגית. יש רק צעירים ביולוגית שפשוט לא הצליחו לעשות כסף. עכשיו רק נותר לתהות כמה סוציאליסטי-שמפניה יש בקרב הצעירים ביולוגית, או מה יהיה גילם הביולוגי של חמוטל וחווה בעוד עשר שנים. בין הפותרים יוגרלו דף ועט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully