וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברלין, Take My Breath Away

ניר צדוק

23.9.2005 / 10:07

פינה של רגעים בפופ. קלאסיקה על-זמנית או באסה מיותרת מפח הזבל? והפעם "טייק מיי ברת אוויי" של להקת ברלין

בחיים הכל זה עניין של תזמון. טרי נאן רצתה להיות כוכבת, ועשתה אודישן לתפקיד הנסיכה ליאה במלחמת הכוכבים. את התפקיד עם תסרוקת האוזניות קיבלה בסוף מישהי יותר מקושרת, כמו שקורה לפעמים בחיים. נאן, תושבת לוס אנג'לס, מצאה את עצמה בתחילת האייטיז בלהקת סינת-פופ גל חדש עם השם הטיפוסי ברלין (יכול להיות שחברי הלהקה עשו מחווה לעיר בה הקליט דיוויד בואי את "Low" ו-"Heroes", האלבומים שהגדירו כבר ב-77' את הסאונד של הגל החדש, ויכול להיות שהם סתם חשבו שצליל גרמני בשם הלהקה זה מגניב, וברלין נשמע להם יותר קל להגייה מ-אנשלוס או בוכנוואלד, נניח).

פחות או יותר באותו זמן שנאן התחילה לחשוב שקריירה בינונית ומיוזעת של שירים חצי אפויים בטעם לוואי של פלסטיק יהיה גם שם המשחק לשנים הבאות, הגיחה הוליווד והושיטה את ידה. להקת ברלין קיבלה הצעה לשיר את "Take My Breath Away" שיר הנושא של הסרט "טופ גאן" (או "אהבה בשחקים", כמו שקראו לו כאן, מדינת הטובים לטיס והטובות לטייסים), בו שיחקה הכוכבת הלוהטת קלי מקגיליס והכוכבן הצעיר טום קרוז בתפקיד דן חלוץ. לפני שנסגור במשפט "וכל השאר היסטוריה", רק נאמר שלא ברור מה היה להיט גדול יותר, הסרט או השיר. חוץ מזה, שנה אחרי ההצלחה הפנומנלית של השיר, להקת ברלין קרסה אל תוך הפער שנוצר בין הצלחה בינלאומית, לרצון לשמור על קו מוזיקלי "איכותי". וכל השאר, היסטוריה.

"Take My Breath Away" נכתב על ידי ג'ורג'יו מורודר וטום וויטלוק (שממשיכים לשלשל תמלוגים עד היום בזכות הרינגטונים והקאוור של ג'סיקה סימפסון). מדובר בהפקת סינתיסייזרים טיפוסית לשנות השמונים – מכונת תופים מנופחת שמדמה מקצב טנגו מואט, באס ליין אידיוטי עם סאונד של מחשב קומודור חולה מלווה בלי שאר רוח את האקורדים, כולל שינוי סולם אירווזיוני ("מודולוציה" בשפה מקצועית) מטופש במיוחד שמגיע בשליש האחרון של השיר, ממש כמו שכתוב בספר. כן, וגם טרי נאן, שמפעילה את הריאות שלה בשיר הזה בתפוקה מלאה.

תפשיטו מהשיר הזה את ההפקה האלקטרונית המנופחת והעדכנית לזמנה, ותקבלו שיר סלואו של פול אנקה מהפיפטיז. ואכן, "טייק מיי ברת אווי" הפך ללהיט מטורף של מסיבות כיתה, כשילדים בני 13 (בשנות השמונים עוד התחילו מאוחר) עם ריח של סנדוויץ' רוקדים סלואו ומקיימים הלכה למעשה את המשפט "כשאת נצמדת לעברי מטוס של קרב ממריא", והבנות מפנטזות בעיקר על הטייס החתיך טום קרוז, בניסיון להדחיק את מטוס הקרב שבלט לפתע במכנסי הג'ורדש של הפרטנר לריקוד.

ברלין, Take My Breath Away – באסה ברמות של נחיתת אונס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully