וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהו זה

פיני אסקל

18.1.2006 / 9:40

פיני אסקל חושב ש"קצרים" לא מצחיקה יותר. הפעם הבדיחה היא על חשבוננו, הישראלים, וקשה לנו לקבל את זה

לפני עשרים שנה לערך מוני מושונוב היה חלק מתופעה שהייתה אז בשיאה, בקיבוץ, בכפר, בקרת, זהו זה ולא אחרת. "זהו זה" הייתה תוכנית טלוויזיה הומוריסטית שנגעה בנושאים חברתיים בצורה סאטירית והזליפה טיפות של הומור שאמנם נגע בעם, אבל לא בהכרח היה עממי. מערכון באותה תקופה נפרס על פני שנתיים במקרה הגרוע ועל פני תוכנית שלמה – עם הפסקות לחלוקת תיק ותקליט, קליפ קצר ושאר ברייקים – במקרה הטוב. אבל אז זה אז והיום זה היום, כמאמר המשורר. מאז עברו הרבה צהלות בגרונו של בראבא, המון ממליגות בקיבתו של גליקמן והמון פלופים בקריירה של גוב, ורק מושונוב נשאר נאמן למקור והמשיך לעשות צחוקים. את הצחוקים האלו הוא עושה ב"קצרים".

גם מושונוב יודע שהיום אנו חיים בעידן טכנולוגי. הכל מהיר יותר, החל מתקשורת בין-אישית וכלה בצריכת הבידור. "קצרים" הייתה חייבת לבוא לעולם, כדי לתת פתרונות בעידן הזפזופ, כשהקונספט הוא מצמצת – הפסדת. אז הנה, למה התכנסנו כאן – כולנו יודעים. אחלה קונספט: לא אהבתם את המערכון בו יובל סגל נכנס למעלית שבת ומגלה להפתעתו קבלת שבת למופת? אל דאגה, עוד שניה תראו את מושונוב חושף ישבן אחרי שפקידת הקבלה במלון מעדכנת אותו שאסור להסתובב בלובי בבגד ים.

ועדיין, לא מספיק. אמנם התוכנית עברה מיני מהפכה – כאשר התקבלה החלטה ללכת על כתיבה מקורית וישראלית יותר במקום לתרגם הומור בריטי – אבל ההומור חלש ולא מספק, בעיקר משום שאין ל"קצרים" מגבלות. הרי איש לא הכריז עליה כעל תוכנית סאטירית; או תוכנית בידור עם קונספט של אולפן חדשותי; או סתם פרודיה על גיא פינס. בסך הכל נתנו להם משבצת יפה בפריים טיים ורק ביקשו "בואו תצחיקו אותנו" תוך כדי הפיכת התוכנית ליחידה שעוסקת נטו בהומור על סיטואציות כה ישראליות, בדיוק כמו ב"זהו זה". אז יש לנו פלטפורמה יפה ואפילו חבורת מצחיקנים אמיתית ברובה (סגל ובליך – פרווה, אבל מושונוב, מור ושמוליק לוי – תענוג), ובכל זאת משהו לא עובד.

ולכאורה זה מוזר – השחקנים אותם שחקנים; עדיין אין תחושה של מיצוי הז'אנר; והקונספט זהה למה שהיה משעשע בעונה שחלפה. אולי פערי האיכות העמוקים בין צפייה ב"בסט אוף" לפני שבועיים לבין שני הפרקים הראשונים של העונה, הם אלו שגרמו לתחושת האכזבה הקשה? גם נכון. אבל משהו מהותי יותר חורק בגלגלי השיניים של המכונה. פתאום הצחוקים הרועמים הופכים לחיוכים נדירים, פתאום נראה עדיף להתבונן במערכון בריטי על גבול האבסורד מאשר לצפות בתופעה ישראלית מוכרת.

וכשחושבים על זה ומנתחים לעומק אולי באמת זו הסיבה. מסתבר שאנחנו כל כך מגעילים את עצמנו בתור ישראלים, עד שקשה לנו למצוא באותה סו קולד ישראליות משהו משעשע. בתקופה של "זהו זה", עם מושונוב של פעם, חשבנו שהצחוקים באים על חשבון מישהו אחר, ואילו ב"קצרים 2006" נפל לנו סופסוף האסימון ורק עכשיו אנחנו מסוגלים להבין שלמעשה הבדיחה היא עלינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully