וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיל, Crazy

ניר צדוק

24.1.2006 / 14:28

פינה של רגעים בפופ. קלאסיקה על-זמנית או באסה מיותרת מפח הזבל? והפעם, "קרייזי" של סיל (וכניסה קטנה באלאניס)

באחד הלילות בשבוע החולף מצאתי את עצמי במונית באמצע הלילה, והרדיו היה על ברירת המחדל הלאומית, גלגל"צ. למיטב ידיעתי, בשעות הלילה משדר שם מחשב ללא התערבות אנושית, וגם אם המוזיקה נערכה מראש ידנית, קשה לי להאמין שאחד העורכים הצעירים של התחנה הצבאית בחר לשים בכוונה את "Relax" של פרנקי גואוס טו הוליווד מיד אחרי הביצוע (הנוראי, עוד על כך בהמשך) של אלאניס מוריסט ל"קרייזי".

הקשר בין שני השירים עובר דרך טרוור הורן, מפיק המוזיקה האגדי שיצר את הסאונד של פרנקי, ואחראי גם להפקה של סיל. שנות השמונים ותחילת התשעים היו תור הזהב של הורן, כשבנה חומות סאונד אלקטרוניות ששאלו רעיונות מהטריקים של רחבות הריקודים, מהגראנדיוזיות של הרוק המתקדם ומהפופיות של פיל ספקטור.

טבילת האש הראשונה של סיל ככוכב היתה כשתרם את קולו ואת מילותיו (כן, וגם את נוכחותו) להפקת האסיד-האוס של אדמסקי ב"קילר". משם הדרך היתה סלולה לחוזה בחברת תקליטים, וטרבור הורן אסף לחיקו את הזמר האנגלי המחוטט ממוצא ניגרי-ברזילאי (שאחרי הפתיחה המהממת של הקריירה הפך לגרסה השחורה של סטינג, מה חבל).

"קרייזי", השיר הראשון של סיל כאמן סולו, יצא בתפר בין 90' ל-91', בעוד תופי המלחמה האמריקאים מאייתים את המילים "סופה במדבר" כל הדרך מכוויית סיטי לוושינגטון, ומפריכים את תזת "קץ ההיסטוריה" של פוקויאמה פרנסיס. "לא, לא נוכל לשרוד אם לא נהיה קצת מג'נונים" שר סיל, והרדיו אז חיבק את השיר, אותו רדיו שבאותה תקופה מתוחה אילץ את מאסיב אטאק לוותר על ה"אטאק". ליתר בטחון.

"קרייזי" הוא תצוגת תכלית מדהימה של שיר שתפור היטב, והפקה שלקחה את מה שטוב ממהפכת הצלילים של האסיד-האוס והדאנס שהמשיכה לשטוף את האיים הבריטים באותם שנים. "קרייזי" לא נשמע חיוור באותה תחנת רדיו שהיתה משמיעה אחריו את הפרודיג'י, נניח, שעשו אז את צעדיהם הראשונים במצעדים. עם כל הביקורת המוצדקת לעיתים, על כך שהפקה המתבססת על צלילים אלקטרוניים הופכת עד מהרה למיושנת, "קרייזי" בביצוע של סיל נשמע מיליון דולר עד היום, עם הצמדה וריבית.

לכן אומללה כל כך ההחלטה של אלאניס מוריסט להיטפל דווקא לשיר הזה. כלומר, אפשר להבין אותה – ממעמקי הדשדוש של הקריירה שלה, אחרי אוסף להיטים (אוסף לא אמור לסכם דיסקוגרפיה עמוקה יותר?) ואחרי ביצוע אקוסטי מחודש לתקליט הכי מצליח שלה, כנראה שאין ברירה, וצריך ללכת על בטוח – לעשות קאבר לשיר שכולם אוהבים ומכירים. והנה אנשי השיווק שלוחשים על אוזנה "תמיד היתה לך תדמית של אחת, קצת, את יודעת, מעורערת, מסובבת, פרומה, לא על הפס, מטורללת, מג'וננת – למה שלא תעשי קאוור לשיר 'קרייזי'?".

מיותר לציין, שהיומרה לבצע מחדש שיר שזכה לחותם האיכות של טרבור הורן (חותם, סיל, גטיט?), ועוד עם ביצוע שמתעקש להשאר נאמן למקור, הפקה בומבסטית והכל, פשוט מתאיידת עם הגרסה המזעזעת של מוריסט שאפשר לסכם בשתי מילים – קרייזי פרוג.

סיל, "Crazy" - קלאסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully