וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דומם צומח 3

ים המאירי

3.2.2006 / 19:23

ים המאירי מציגה פסל נוסף, שמקשט או מטנף את הסביבה. הפעם: פחד ומיניות פרובלמטית בגן השעשועים בקרית יובל

מפלצות הן הדימוי האימתי הבולט בעולמם של ילדים, ניסיון לתת צורה לפחד הראשוני שלהם. התמודדות עם פחד ומיגורו כוללת התייצבות חזיתית מולו, ו'הגולם', פסל מפלצת השעשועים של ניקי דה סאן פאל, מטפל בעניין באופן מיוחד. העבודות של האומנית הזו תמיד עסקו בנושאים של פחד, טרור ונשיות, בדרך כלל באמצעות הפיכתם לפסלים ידידותיים, לפחות על פי רושם הראשוני. למעשה, החביבות נועדה רק לסבר את העין. הצופה משתתף בחוויית הפסל כשהוא חודר לתוכו דרך פתחים שונים, ויודע בילוי חביב שמשמעותו האמיתית עוצמתית יותר, אולי אפילו מזעזעת.

'הגולם' הוא פסל משחק לילדים שהוצב כבר בשנת 71' בשכונת קרית יובל בירושלים. מדובר בראש ענק, מחוסר גוף, בעל עיניים בולטות וקרניים, צורה מעוותת מעולם אגדות הילדים שנראית מפחידה- אך באותה נשימה מעלה חיוך וגיחוך. הראש נראה כפריים מתוך סרט פנטזיה, מתמוסס אל הקרקע, אבל הוא גם יציב מאוד ויכול לילדים שמטפסים וחודרים אליו.

המסע בתוך הקישקע של המפלצת מתנהל כך: דרך גרם מדרגות צדדי יש עלייה לחלל מוגבה, שמשמש כניסה לרחם גדול וחשוך. לאחריו עוד מדרגות, המתפתלות מעלה. שם, מהפה של הייצור, משתלשלות לשונות שמשמשות כמגלשות. מהאפלולית של המסע בפנים המפלצת יוצאים הילדים אל האור: המפלצת יורקת-יולדת אותם לאוויר העולם.

'הגולם' מוצב בתוך ארגז חול בגן ציבורי, צבוע באדום-שחור-לבן, צבעים שמבדלים אותו על רקע צמחית הגן, ומדגישים את הווייתו הדמיונית. הוא קרוי כך בהשראת "הגולם מפראג" של המהר"ל. הסיפור בו הגולם קם על יוצרו היווה השראה כבר ליצירו אומנות בתחומים שונים, בהן "פרנקנשטיין" של מרי שלי.

ניקי דה סאן פאל נולדה בפאריס והתחנכה בניו יורק. היא הייתה בת למשפחה אמידה, ונהנתה לבעוט בכל מה שייצג המעמד. מעולם לא למדה אומנות באופן ממסדי, היא הצטרפה לקבוצת אומנים רב תחומית מחתרתית ואימצה טכניקת עבודה טרורוסטית: יצירה של קולאז'ים תלת ממדיים, ובתוכם כיסי צבע קטנים, שהתפוצצו וצבעו את העבודות אחרי שהאומנית ירתה בהן, פשוטו כמשמעו, ברובה. "יריתי נגד אבי, נגד אחי, נגד הגברים באשר הם. נגד החברה נגד בית הספר וגם נגד עצמי… יריתי כי זה עונג צרוף", סיפרה.

לימים האשימה ניקי דה סאן פאל את אביה בהתעללות מינית. היא גם עזבה את הבית הבורגני שהיא עצמה הקימה, בשם האומנות, ועד יומה האחרון הביעה צער על עזיבת ילדיה. בכל שלבי יצירתה עסקה במחאה נשית עם ושילבה מוטיבים של פריון. בסוף שנות השישים היא התרחקה מכיוון הניאו ריאליזם, עברה לפיסול נאיבי הבעתי, ויצרה גני שעשועים רבים ברחבי העולם- כאלה שגרמו הנאה לילדים, אבל לעולם נותרו רב מימדיים ומטרידים.

ניקי דה סאן פאל, "הגולם": קרית יובל, ירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully