וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דומם צומח 5

ים המאירי

17.2.2006 / 8:31

ים המאירי מציגה פסל נוסף שמנסה לחיות במרחב בציבורי. והפעם: "אורטל השולטת" פוגשת את "הנסיך הקטן" בחולון

הגירסה החולונית של "הנסיך הקטן" היא כתר כסוף ענקי, עשוי אלומיניום, שנראה כאילו הוטח אל הקרקע. הוא מוטל שם, בגן השעשועים של שכונת ג'סי כהן, לצד פסלים נוספים- כולם עוסקים בספר המופת של אנטואן סנט אכזופרי. נמצאים שם גם המלך הרברבן, השושנה, מקליק הפנסים, חלקם מפוסלים בצורה פיגורטיבית- "הנסיך הקטן" הוא מקרה שונה ובולט.

הפסל של אילן אוורבוך מציע פרשנות אישית, ונושא משמעות סמלית. הכתר בעל הפרופורציות הקיצוניות מופיע כצורה עגולה ומופשטת בחלל, שמדגישה את ה'חסר' בנוכחותו של נושא הפסל, הנסיך הקטן עצמו, ומותירה מקום להתבוננות יצירתית. הפסל נברא ברוח בקשתו של הנסיך הקטן מהמספר, "צייר לי כבשה"; בסיפור, הנסיך התרצה רק לאחר שהמספר צייר לו קופסא, בתוכה אמור להימצא האובייקט המבוקש. בגן השעשועים של חולון "הנסיך הקטן" של אוורבוך משאיר מקום חיוני לדמיון.

רובד נוסף בעיצוב הפסל מודגש על ידי קצוות הכתר, שמתעקלים, הופכים תוקפניים וכמעט מאיימים- אלמנט ש"מפנה מקום" לרגשות נוספים מלבד נוסטלגיה, ומרמז לזווית הראיה שלו את מסרי סיפור הילדים. פרשנות נוספת ברובד לא צפוי מקדמת את פני המבקר בגן: כתובות גרפיטי פיוטיות שטוענות "הנסיך הנרקומן", ו"אורטל המלכה השולטת", מלוות ברישום חופשי בספריי, על גבי הפסל עצמו, של איבר מין זכרי.

גן הפסלים הזה הוא חלק מפרוייקט חולוני, במסגרתו פיסלו אומנים ישראלים פסלי סביבה ענקיים בהשראת סיפורי ילדים אהובים ומוכרים כמו "אליעזר והגזר", "ציפור הנפש", ו"הילד הזה הוא אני". חולון של השנים הפכה לעיר של גנים, פסלים סביבתיים ופרויקטים תרבותיים לילדים. אלא שאת היחס בין הפנינה הזו בג'סי כהן לבין הסביבה קשה להגדיר כסימביוטי. לפחות לא במובן שכיוונו אליו. הגן תחום ומגודר בשביל ובחומה, ממוקם מאחורי המתנ"ס המקומי, מוסתר מהבתים הפרטיים האפרוריים והמוזנחים למראה, דלי הצמחייה, ומהכבישים המשובשים.

הפסלים בגן הוצתו כבר שלוש פעמים בשלוש השנים האחרונות. לאחרונה סבל גם פסל "הנסיך הקטן" מוונדליזם, וכוסה ביריעות. תושבים דתיים של השכונה מנמקים את הוונדליזם בכך שפסל הוא תועבה, ושיש בית כנסת בקרבת מקום. ב"נסיך הקטן", הספר, הגיבור נכווה מאכזריות בני האדם, שאינם מפנים תשומת לב לדברים החשובים באמת. הוא אומר ברוגז: "הפרחים מגדלים חוחים זה מיליונים בשנים, ואף על פי כן אוכלים הכבשים את הפרחים זה מיליוני שנים...למה ומדוע מתאמצים הפרחים כל כך לגדל חוחים שאינם מועילים להם כלל? והמלחמה הנטושה בין הכבשים לפרחים, כלום איננה עניין חשוב?" כמו השושנה של הנסיך הקטן, כך גם "השושנה", "הנסיך הקטן" שכיתרו נפל ושאר הפסלים בגן בג'סי כהן- גם הם נותרים ללא הגנה בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully