וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קונדסון

יובל אביבי

10.3.2006 / 8:36

למופע ההפחדה של חיים הכט יש שורה תחתונה: רק שלא נהיה כמו שוודיה. יובל אביבי לא משוכנע שזה רעיון כזה רע

בתחילת תוכניתו אמש, "הקרב על הבית", התלונן חיים הכט על השופטים הישראלים שחושבים שהם חיים בשבדיה, ולכן חוזרים ומשחררים עבריינים על אינסוף עבירות קטנות, שהופכים עד מהרה, כדברי הכט, לרוצחים. הוא סיים את תוכניתו בזלזול מופגן בכל אותם "יפי נפש", שחושבים שאפשר לטפל בעבריינים עם עובדים סוציאליים ומערכת חינוך מסודרת, ולא מבינים שהדבר היחיד שאפשר לעשות זה לנקנק להם את הצורה בכוח, כי זו השפה היחידה שעבריינים קטנים מבינים. המטאפורה של שבדיה מגיעה בדרך כלל דווקא בתחום הביטחוני-מדיני, לאור המחסור הנוכחי באויבים של המדינה הרגועה הזו, ואין לה שום קשר לביטחון פנים, אבל עבור הכט זה ממש לא משנה. עבור הכט התנהגות שבדית בישראל, כל סוג של התנהגות שבדית, היא משהו ששמור לעיוורים ושוטים, והתוצאה היא עוד תוכנית שהמטרה הכל כך מוצדקת שלה ארוזה בכל כך הרבה קלישאות אידיוטיות, שלא לדבר על העריכה המעצבנת והבימוי המגמתי, עד שהזיכרון היחיד ממנה עתיד להיות רק נפנופי הידיים ההיסטריים של הכט.

מימדי הפשיעה בישראל הם לא הפתעה לאיש, אלא אם הוא יושב עדיין בחדר אטום ונגמרו לו הבטריות בטרנזיסטור, וחיים הכט קופץ על העגלה ומגיש לכם תוכנית שאמורה להמחיש לכם עד כמה מערכת המשפט הישראלית לא עושה כלום כדי להציל אתכם, ואף מעודדת את חיות הטרף האנושיות האלו שמשחרות לפתחכם, ובעיקר לפתחם של הוריכם הקשישים וחסרי ההגנה, להמשיך ולתקוף, ורק צריך שתנסו להגן על עצמכם כדי שהם יהפכו מגנבים פשוטים לרוצחים חסרי רחמים.

יש לאג'נדה הזו בסיס, כפי שאנו רואים ממש בימים אלו בכותרות העיתונים, וראוי שהעיתונות החוקרת תספק לציבור מידע עדכני ושקול על נתוני שחרור פושעים ועל מידת ההצלחה של מערכת המשפט הישראלית להתמודד עם תתי האדם שאונסים נשים בנות 83 ורוצחים בני 87 בשביל 400 שקל. אבל נדמה שהכט מעוניין יותר מכל שתהיו שותפים להיסטריה המוטרפת שככל הנראה אוחזת בו. באותו עולם הזוי שבו שבדיה היא סימן תמידי לטמטום, הזקנים הם תמיד סבא יצחק וסבתא מגדה, ולא סתם יצחק ומגדה, והם תמיד עברו את השואה רק כדי להירצח בארץ, בהשפלה שגדולה מהשפלתם בידי הנאצים. באותו עולם אגדות הגנבים המנוסים הם בעלי "דיפלומות מבית המשפט", המחוקקים "עסוקים רק בעצמם", ודווקא השוטרים מצטיירים כקדושים שכורעים תחת נטל העבודה הבלתי אפשרי, ומקבלים נזיפה קטנה או שתיים בלבד.

נגיד שאפשר לבלוע את זה, אולי נהיה נדיבים ואף נרשה להכט את הספק שהוא הגיע למסקנה שזו הדרך היחידה לעורר את תושבי ישראל הרדומים לפעולה. אבל מה היא הפעולה שהכט רוצה תעשו? כיוון שבתי המשפט לא עושים כלום, המנטרה שחזרה אתמול שוב ושוב היא "זה בידיים שלכם". הכט נראה נרגש כשהקורבנות אומרים בלהט הרגע שהם מוכנים להגיב באלימות כלפי מי ששדד אותם: הוא מדגיש במרקר צהוב, בהתלהבות של ילד, את הצהרתה של בעלת חנות שלו הייתה נפגשת עם השודד הייתה קודם כל "מורידה לו סטירה על החוצפה", על אף שבעלת החנות מבקשת להוריד את הקטע בעריכה, ואף מעז להצהיר, החנון עם המשקפיים, שלו היה נפגש עם אנס בחדר חקירות היה חונק אותו במו ידיו. בפרק הבא תראו כיצד המודל האמריקאי, שבו פלישה לביתך מקנה לך את הזכות לירות בפולש, מביא את הכט לכדי אקסטזה אורגזמית.

כמו באמריקה

הכט סיים את הפרק אתמול בהצהרה שאנחנו לא רוצים אמריקה, חס וחלילה. חוץ מזה, שכן, הוא כן רוצה אמריקה, כי ההפך מאמריקה זו שבדיה, ושבדיה, כזכור, שמורה ליפי נפש שמאלנים מאנייקים. הוא רוצה את מערכת המשפט הברברית של ארצות הברית, שבה אזרחים חסרי השכלה משפטית יושבים כמושבעים, בה יש עונש מוות, בה על עברה שלישית אתה מקבל מאסר עולם ובה לכל אזרח יש את הזכות, או אולי את החובה, לשאת נשק להגנה. זו אותה אמריקה שכל כך הוכיחה את עצמה בענייני פשיעה, עברות רכוש, ושאר זוטות כגון ילדים שיורים בחבריהם ובמוריהם בבתי הספר, בניגוד גמור לשבדיה, המדינה המפגרת הזו.

לא ברור כיצד קונדסון בעל הידיים המתעוותות זוכה שוב ושוב לחזור עם הנוירוזות שלו למסך שלנו. פעם זה טכנאים רמאים, פעם זה גנבים קטנים שהופכים לרוצחים, אבל המסר הוא תמיד אותו דבר: אתם חייבים לפחד יחד איתו, כי הפולשים הרעים מבחוץ עומדים להיכנס אליכם הביתה, ורק תגובה אלימה שלכם תביא לשינוי. לכו על זה, הרי באמריקה זה עבד כל כך טוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully