וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך כחול של מוות

אדר שלו

10.4.2006 / 11:19

כשהריסון פורד הוא סוס טרויאני בסרט האקרים מיושן, אדר שלו היתה שולחת אותו ואת "פריצה ברשת" ישר לדי-וי-די

עם כל הכבוד למטריקס הראשון (ואין הרבה מאוד כבוד. כבוד במשורה), בסרט השני בסדרה הופיעה פריצת דרך קולנועית,שתיזכר לדורות: כשנתנו לטריניטי לפרוץ לטרמינל כלשהו, היא עשתה את זה כמו שצריך. היא אמנם רכנה אל הצג חנוטה בניילון נצמד שעוטפים איתו סנדוויצ'ים בצבע שחור (הניילון, לא הסנדוויצ'ים. יש גבול למה שצופן בחובו העתיד), ועבדה על מערכת הפעלה פיקטיבית, אבל בסופו של דבר הקלידה פקודות יוניקס אמיתיות, לרווחת הניטפיקרז.

"פריצה ברשת" מוכיח שאמינות טכנית בסרטי האקרים זה אפילו לא חצי מספיק. "פריצה ברשת" נקרא במקור Firewall, בעברית - חומת אש. כדרכם של סרטי פעולה, כל קשר בין שם הסרט, שמייצג תוכנה או חומרה להגנה מפני פריצות, לבין התרגום קלוש בהחלט. Lost In Translation תורגם ל"אבודים בטוקיו", אז לפי ההיגיון הזה אפשר היה לתרגם את "פריצה ברשת" ל"אבודים בפיירוול". הבעת פניו של האריסון פורד, שמשחק את הגיבור ג'ק סטנפילד, בהחלט משקפת את הלך הרוח: בראיון שנתן במסגרת מסע יחסי הציבור לסרט הודה שהוא שונא אינטרנט. רואים.

פורד מגלם ב"פריצה ברשת" אחראי אבטחת מידע בגיל המעבר, פלוס משכורת נאה, אישה ארכיטקטית (וירג'יניה מדסן) ושני ילדים בלונדיניים מושלמים עד זרא. חבורת פורצים מתוחכמים וקרירים מחליטה לנסות לחדור לבסיס הנתונים של הבנק בו עובד ג'ק סטנפילד, ומגייסת אותו לתהליך, ללא רצונו; בזמן שסטנפילד בפגישה עסקית, החוטפים משתלטים לו על הבית ומחזיקים את האישה והילדים כבני ערובה. סטנפילד נאלץ לנסות לעזור לפורצים להתגבר על כל מכשולי האבטחה שהוא עצמו תכנן. הרעים מצידם עוקבים אחרי כל פעולה שהוא מבצע במחשב במשרד ומצלמים אותו במצלמה זעירה. כשגוברים חשדותיו שברגע שקוקס, הבוס של החוטפים, יקבל את הכסף הוא ייפטרו ממנו כמו מדייט גרוע, סטנפילד/ פורד מחליט סופית להתנגד להם. עוזרת לו המזכירה הנאמנה, ג'נט (מרי לין רייסקוב).

אם התכוון המשורר לסרט פעולה, הרי ש"פריצה ברשת" לא מגרד את תחתית ההגדרה הזו. אם התכוון לסרט מחשבים, למה האריסון פורד? בקריטריונים של שני הז'אנרים האלו "פריצה ברשת" מדשדש בבינוניות. אפשר בקלות היה לצלם אותו לפני שלוש שנים בלי שאף אחד ישים לב להבדל, וגם אז להפיץ ישר ל-DVD. סצינת הסיום כאילו נלקחה מ"לאסי שובי הביתה" (זה לא באמת ספוילר. ממילא בהוליווד לא הורגים ילדים בלונדיניים): המשפחה צועדת בשביל יחדיו, כשהכלב שלהם, במראה פוחלץ לשעבר של אניטה פללי שקם לתחייה כמו פרנקנשטיין, רץ לעברם בנביחות.

מי שינמיך ציפיות לא יסבול מדי. "פריצה ברשת" אמין יחסית מבחינה טכנית, ועמוס לעייפה במונחים כמו OCR ו-GPS, אבל ב"סניקרס" המיתולוגי רוברט רדפורד שובר את הראש איך לפצח את המנגנון של הדלת האלקטרונית, ולבסוף "מפצח" אותו עם הברך הימנית. זה בהחלט די והותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully