וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לואי דה פינס: לא הוזמנתי

מאיה פנחסי

7.5.2006 / 14:31

הפסטיבל הצרפתי שמתרגש על הסינמטקים לא שופע הברקות, ובגלל זה יש לנו את מאיה פנחסי לשבוע הקרוב

נודה על האמת: אין הברקות של ממש ביבול הסרטים של פסטיבל הקולנוע הצרפתי השנה, שהחל מהסופ"ש כבר רץ בסינמטקים ברחבי הארץ. אולי הסיבה לכך היא שהסרטים החשובים באמת שהופקו בצרפת השנה כבר יצאו בהקרנות מסחריות ("לבי החסיר פעימה", "אנג'ל A", "מחבואים"). גם במחלקת הנרשמים בנתב"ג לא מופיעים שמות כוכבים גדולים לכבוד המאורע: שובל של אבק כוכבים ינצנץ רק בזכות ג'ולי דפרדייה ("לילי"), בתו של, שמפתחת בשנים האחרונות קריירה צנועה משלה ומופיעה בשני סרטים שיוקרנו בפסטיבל ("הנוסע" והקומדיה הרומנטית "אני ואתה"); חוץ ממנה יתמנגלו בסינמטקי ארצנו גם השחקן מארק אנדרה גרונדין והבמאי שלו ז'אן מארק ואלה, שייצגו בכבוד את "קרייזי", שזכה ברוב פרסי האוסקר הקנדי השנה, והחל מהשבוע הבא יעלה בהקרנות מסחריות (ביקורת פרטנית אודותיו תתפרסם כאן ממש בקרוב).

השנה הוחלט לחלק את סרטי הפסטיבל לשלוש קטגוריות: סרטי עלילה צרפתיים חדשים באורך מלא ("כיסאות מוזיקליים" הוא שם חזק כאן); קולנוע פרנקופוני, כלומר סרטים שמוצאם בארצות דוברות צרפתית ("קרייזי" הקנדי, כבר אמרנו);סרטי אנימציה המיועדים למבוגרים או למה שנקרא "כל המשפחה" (ולראיה "הנבואה" של כריס דלפורט ופסקל פינון). רוב הסרטים שיוקרנו השנה זוכים בתרגום לעברית, ואלה הבולטים הבולטים שבהם:

יום ב' 8.5

"נחש בחיקי", סרטו האחרון של של פיליפ דה ברוקה, שהלך לעולמו לפני כשנתיים. דה ברוקה עבד בתחילת דרכו עבד כעוזר במאי של קלוד שברול ופרנסואה טריפו, והתפרסם בסוף שנות הששים עם "מלך ליום אחד", הסרט שלו שהפך לפולחן ולמייצג של הגישה האנטי פסיכיאטרית של התקופה. "נחש בחיקי" מספר על שני אחים הסובלים מהתעללותם של הורים נוראיים, עד אשר אחד מהם מחליט למרוד. סרט הפרידה של דה ברוקה יוקרן בארץ גם בהקרנות מסחריות.

יום שלישי 9.5

"כסאות מוזיקליים" של דניאל תומפסון הוא הסרט שפתח הפסטיבל: מדובר בקומדיה חביבה בכיכובם של כוכבים מוכרים בצרפת: ססיל דה פרנס, ואלרי למרסה וקלוד ברסר, כשבתפקיד אורח סידני פולק. "כסאות מוזיקליים" מתאר את המתרחש מאחורי הקלעים של עולם התרבות הצרפתי, כשתומפסון מצליבה בין סיפוריהם של פסנתרן קונצרטים שחוק שמתחיל לאבד את שפיותו, שחקנית טלנובלות שמנסה בכל כוחה לקבל תפקיד בסרטו של במאי חשוב, סדרנית שעובדת באולמות הקונצרטים, כי זו הדרך היחידה שיש לה לחיות את עולם האמנות, ומלצרית צעירה הקושרת בין כל הדמויות. תומפסון לא מצליחה להתעלות לרמת השנינות (והסרקזם) של סרטים אחרים שעסקו באופן מרתק בעולם שמאחורי הקלעים ("סטייט פינת מיין" של מאמט, לדוגמא), ובכל זאת מדובר בקומדיה חביבה. חכו לדי-וי-די.

יום ד' 10.5

"לילה אמרה" הוא סרטו של זיאד דואיירי, עם וואהינה ג'וכנטה ומוחמד קוואס (מספרים לנו שהוא שיחק ב"מינכן"). הדרמה הזו מנסה להגיש כנראה את הגרסה הסקסית של "השנאה" מאת מתייה קסביץ', כשהיא עוסקת בחייו של נער ממוצא ערבי הגר בשכונת עוני ומתאהב בנערה בלונדה טבעית. מי שמשתוקק להעביר ליל קיץ חושני בחברת נערי רחוב עמוסי הורמונים מוזמן לקנות כרטיס. לא מומלץ, עם זאת, לבעלות תודעה פמיניסטית, ולמרות שנכון, הבימוי מצטיין ברעננות מסוימת, הרי שהוא לא מצליח להציל את הסרט הדי מעצבן הזה, שחסר מקוריות ואותנטיות. פס הקול משופע בלהיטים של הרכבים דוגמת אייר, והוא החלק הטוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

יום ה' 11.5

"ילדה טובה", סרט ביכורים מפוזר מעט של סופי פילייר, המגולל את קורותיה של רופאה מרדימה בקליניקה פסיכיאטרית מפוארת. היא אוהבת את המקצוע שלה ואת בן זוגה, אך כשהלה מציע לה נישואין, היא אינה יודעת מה להשיב. מי שהיסוסים כגון אלה מרתקים אותו, מוזמן לבדוק.

יום ו' 12.5

"בידיו" של אן פונטיין הוא ללא ספק הסרט השווה של הפסטיבל. פונטיין, שכבר הפגינה חיבה לפרוורסיה ב"ניקוי יבש" ו"נטלי", מגישה בחדש שלה מותחן קריפי מצוין, עם מוטיבים של הרס וגאולה, שמזכיר יותר מכל את הסרטים של קלוד שברול. "בידיו" מספר על בת 30, נשואה, העובדת בחברת ביטוח, ופוגשת יום אחד בוטרינר מוזר שציוד הקליניקה שלו נשרף. בין השניים מתפתח סיפור אהבה, מהקסומים והמבעיתים שנראו בקולנוע לאחרונה. מה שמתחיל כמו סרט של אריק רוהמר גומר כמו אחד הסיוטים של היצ'קוק. חובת צפייה, בליווי הזהרה: החוייה אינה קלה.

יום ש' 13.5

הקרנה מיוחדת ל"חוקי המשחק", סרטו הקלאסי של ז'אן רנואר משנת 39'. אחת היוזמות המעניינות בפסטיבל הפעם הייתה פנייה של המארגנים למבקרי קולנוע מקומיים, בבקשה שיבחרו את שלושת הסרטים הצרפתיים האהובים עליהם בכל הזמנים. "חוקי המשחק" זכה במרב הקולות, ונקווה שאנו נזכה בעותק משופר שלו.

ועוד בשבת: "כמה אתה אוהב אותי", סרטו החדש של ברטראן בלייה, ("יפה מדי בשבילך", "חליפת ערב") עם הקבוע שלו ז'ראר דפארדייה, ומולו מוניקה בלוצ'י. בלייה כבר פרץ בסרטים שלו גבולות מוסריים הנוגעים במיניות ואסתטיקה, וגם אם היצירות שלו לא שלמות הן תמיד מעניינות. הסרט לא הוצג בהקרנות מוקדמות, לכן לא אוכל להוסיף בעניינו, כך או כך גם הוא יעלה בבתי הקולנוע של לב שהפסטיבל יסתיים.

יום א' 14.5

"אהבה באוויר" הוא אחד הסרטים המומלצים בחבילה. קומדיה רומנטית במשקל נוצה, המספרת על יאן קרבק, בחור שמנסה להתגבר על פחד טיסה משתק ובאותה הזדמנות למצוא את אהבת חייו. בסגנון קמרון קרואי הכולל וויס אובר משעשע ונוגע ללב, מצליח הסרט לספק חוויה מבדרת ומרגשת. מכיוון שלא נראה כרגע שיהיה אפשר למצוא את "אהבה באוויר" בבתי הקולנוע בימים כסידרם, נצלו נא את ההזדמנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully