וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נועה יערי

רותם רוזנטל

31.5.2006 / 10:49

זו שמבצעת פעולות גרילה בעורף האמנות הישראלית היא בכלל מעריצה של באך, ישו ובארט סימפסון. השילוש הקדוש?

איזו מוזיקה את שומעת במהלך העבודה?

אני שומעת את fm 88, את באך ושירים באידיש בביצוע אורה זיטנר ומייק בורשטיין, מכיוון שזה מרגיע אותי ונותן לי השראה. המוזיקאי האהוב עלי ביותר הוא יוהאן סבסטיאן באך. שנינו נולדנו באותו תאריך –21 במרץ, שזה גם היום שבו חוגגים את כניסת האביב. חוץ מזה, תוך כדי עבודה אני גם מקשיבה למערכונים של הגשש החיוור. את "חתונת הדמים", "קרקר נגד קרקר" ו"הכה את המומחה" אני יודעת בעל פה. כולם אגב, נכתבו על ידי יוסי בנאי.

מה יותר מזין אותך - טלוויזיה, ספר או סרט?

הקריאה היא חלק חשוב מחיי. למעשה, רוב הזמן אני קוראת וכשאני לא קוראת אני מדקלמת בשקט מוחלט קטעים שאני זוכרת. הספר האחרון שקראתי הוא "איינשטיין מאוהב" של דניס אוברביי, שעוסק בחייו האישיים והמקצועיים של איינשטיין. ספר מרתק. בטלוויזיה אני רואה חדשות, את הסימפסונים וספורט. אני תמיד בוכה כשאני צופה בטלוויזיה, כך שבכי הוא אמצעי ביטוי יומיומי עבורי.

ללכת על המים

מה היית משנה ברחוב מגוריך?

אני גרה ברחוב שטרן פינת ידידיה פרנקל בפלורנטין, ככה שיש לי שני רחובות. אני גרה בדירה הכי גבוהה, יש לי שכנים טובים, שמים ונוף עירוני מתפתח. בזמן האחרון, בשעות הלילה הקטנות, נשמעות צרחות רמות וצפצופי מכוניות. לפעמים זה מעניין, אך לרוב לגמרי מיותר.

למי היית מכניסה מכות?

לא הייתי מכניסה מכות לאף אחד. אני צמחונית ולא הורגת חרקים. במחשבה שנייה, הייתי מכניסה לכלא את כל אלה שמתעללים בחיות, ילדים ונשים ובכלל מחמירה עונשים לעבריינים מכל הסוגים.

מה ההתמכרות שלך?

אני לא מכורה לכלום. יחד עם זאת, אם אני לא קוראת או לא בוכה אז היום שלי יורד לטמיון.

את מי היית מזמינה לדרינק על חשבונך?

או. פה העסק מסובך כי יש הרבה אנשים שהייתי רוצה לבלות בחברתם, אבל הכי הייתי רוצה לשתות משהו עם ישו, אין ספק שהוא עונה על כל הדרישות: גם חתיך, גם חכם, גם הבן-של, דובר עברית, יודע להעריך יין טוב ויותר עני ממני.

מה הרינגטון שלך?

הרינגטון שלי נוראי, וריאציה של מוצארט. בחרתי אותו כי לא היה משהו טוב יותר.

מי היית רוצה שיראה את התערוכה שלך, חי או מת?

הייתי רוצה שאמא שלי תראה את התערוכה ובכלל, שתקום לתחייה.

מהם הרגלי הגלישה שלך?

אני והאינטרנט מסתדרים מצוין. אני עובדת במוזיאון נחום גוטמן על שדרוג האתר, מתייעצת עם אנשים וחברים מהתחום וחושבת על הנושא תדיר. אני קוראת עיתון דרך האינטרנט וכמובן נהנית מהאימיילים, התמונות, המוזיקה, המצגות וכל מה שיש שם. רוב האתרים שאני משתמשת בהם קשורים לאמנות הפלסטית. ואם אני רוצה לדעת משהו על מישהו אני מריצה חיפוש.

תיק עיתונות

הדימויים שמופיעים בעבודות של נועה יערי (30) כמעט טקסטואליים והמסרים שלה ישירים באופן בוטה, כן, מרענן ומשעשע. כשהיא רוצה לדבר על עולם האמנות המקומי, היא מציבה דמויות מוכרות על רקע הלוגו של "סטודיו", מלבישה להן חליפות סקי, מציבה אותן על הר שנלקח מעבודה של האמנית יהודית סספורטס ומכהה את עיניהם כך שהן נראות כמעט חלולות. מעל היצירה היא כותבת "יצירה דומה ליצירה שלפניכם ניתנה כדורון ואבדה - שתי היצירות ינתנו כפרס למוצא הישר" (כך במקור).

העבודה הזו מוצגת בימים אלה בתערוכה "דורון", שיזמה קבוצת כתב העת "מעין". התערוכה, ששמה הוא כשמו של אספן האמנות דורון סבג, מנסה לעורר מחשבה על מעמדו של האמן ועל מנגנוני הכוח הסובבים אותו. דרך הדיון באמן, מקווים האוצרים לעורר גם שיח ומחשבה לגבי זכויות העובדים בישראל. יערי לקחה את האמור לעיל אל מנגנוני הכוח של עולם האמנות, שמוכרים לה היטב כאמנית צעירה ותלמידה לשעבר במדרשה ובאסכולה.

"חזיתי שיהודית סספורטס תיבחר לייצג אותנו בביאנלה בוונציה, ימים ספורים לפני שהועדה בחרה אותה", מספרת יערי, "אם לא הייתי שומרת על ערנות גבוהה זה לא היה קורה. עבודה שלי הופיעה ב-2003 בגיליון של סטודיו, וקראתי לה "העיניים של המדינה", על שם העבודה של מיכל נאמן מ-1974, שנוצרה בעקבות הציטוט הידוע של החייל מגולני לאחר כיבוש החרמון במלחמת יום כיפור.

"על השער של המגזין הופיע ההר של סספורטס, וידעתי שאני צריכה לעשות עם זה משהו. בסופו של דבר, הצבתי את האנשים החשובים של עולם האמנות המקומי על ההר של סספורטס. החזרתי אותם להר והפכתי את הכיבוש הגיאוגרפי לכוח מסוג אחר. כל ההקשרים הללו קושרים את ההיסטוריה המקומית, הן הלאומית והן האמנותית לכדי יחידה אחת – מורכבת, שפועלת באמצעות היזון חוזר. כלומר מתקיים פידבק בין הלאום והאמנות וחוזר חלילה".

בימים אלה היא עובדת במוזיאון נחום גוטמן ולומדת לתואר שני במכון כהן להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים והרעיונות באוניברסיטת תל אביב. בשלוש השנים האחרונות, מאז סיום לימודיה במדרשה, היא השתתפה במספר רב של תערוכות קבוצתיות, ביניהן "אניהו: אוטו/ביוגרפיה" באצירת דליה לוין ויהושוע סיימון במוזיאון הרצליה (שאוצר גם את "דורון" עם רועי 'צ'יקי' ארד ומעין שטראוס), "סמואל בקט, נועה יערי, אריק מירנדה" באצירת יעקב מישורי, "נועה יערי, הילה לביב והילל רומן" באצירת דורון רבינא ועוד.

דורון, גלריה מנשר, דוד חכמי 18, מתחם יד חרוצים, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully