וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא, תוך שנתיים אני מביא אוסקר

מאיה פינחסי

4.6.2006 / 14:41

לפחות בסרטי סטודנטים אנחנו אימפריה. מאיה פינחסי ממפה את אירועי פסטיבל סרטי הסטודנטים שנפתח השבוע בת"א

אחת החוויות המשעשעות ביותר הזכורות לי מפסטיבל סרטי הסטודנטים הבינלאומי הקודם, היא התרוצצותן של נערות הפסטיבל סביב תומס ויטנברג, הבמאי הדני השווה (אך הנשוי) של הסרט "חגיגה" במסיבת חוף קולית על חוף ימה של תל אביב. התקרית אף הסתיימה במחווה מביכה במיוחד, בה, לאחר ייאוש, ויטנברג נופף במרץ בטבעת הנישואין (הבולטת ביותר, יש לציין) שעל אצבעו אל מול סטודנטית עגומה ומבוישת. החוויה הזו בהחלט מאפיינת את הפסטיבל הבינלאומי המתקיים אחת לשנתיים בסינמטק: חגיגה בינלאומית של קולנוע, אורחים אירופאים בעלי סקס אפיל ואווירה כללית של גוד ווייבס, המעורבת בחרמנות של תחילת הקיץ. הפסטיבל הזה הוא למעשה ההפקה הגדולה והמרשימה ביותר שמרים החוג לקולנוע מדי שנתיים ואפשר לומר, שזהו אחד האירועים הבודדים, שאיכשהו מציבים את ישראל על מפת הקולנוע הבינלאומית. בכל הנוגע לסרטי סטודנטים לפחות, כמובן. ב- 20 שנות קיומו קנה לו הפסטיבל מעמד מצוין בין פסטיבלים דומים בעולם ואולי זו הסיבה שהוא מצליח להביא אורחים ובמאים נחשבים מדי שנתיים. גם השנה הוא מקבץ מספר אירועים מעניינים ומרחיבי אופקים, לצד התחרות עצמה שמאפשרת לראות את סרטיהם הראשונים של מי שיהפכו בשנים הבאות למובילי הקולנוע העולמי.

כמה אלימות אפשר להכניס בשוט אחד?

אחד האורחים הבולטים בפסטיבל השנה הוא הבמאי הצרפתי גספר נואה שמוכר בעיקר בזכות סרטו "בלתי הפיך" בכיכובם של וינסנט קאסל ומוניקה בלוצ'י. הסרט הפוסט קובריקי האלים, שמורכב כולו מסצנות של שוט אחד, העלה שוב לדיון סוגיות שכבר נדמו ששכחנו: עד כמה יכול הקולנוע למתוח את גבול האלימות הגראפית והאם סצנה המתארת אונס אכזרי יוצאת כנגד האלימות הזו או עושה בה שימוש ציני? הפסטיבל יקרין את הסרט המדובר בנוכחותו של נואה, ואחריו תתקיים שיחה פתוחה עם הקהל, במהלכה ידבר נואה על עבודתו. אורחת נוספת של הפסטיבל היא הבמאית והעורכת לוסיל הדזיהלילוביץ', בת זוגתו של נואה, שתגיע עם סרטה המסקרן "Innocence". זהו סרטה הארוך הראשון של הדזיהלילוביץ' והוא מתרחש בפנימייה לבנות בלבד, הממוקמת בתוך יער אגדתי אליו מגיעות הבנות בתוך ארונות קבורה. תודו שזה נשמע טוב. חוץ מהקרנה מיוחדת של הסרט תקיים הגברת גם סדנה מיוחדת בה תשוחח על עבודתה ועל השקפותיה הקולנועיות, ותציג קטעים מתוך סרטים ששפתם הויזואלית וסגנונם הנרטיבי השפיעו עליה ועל עבודתה.

מרוסיה באוונגרד

הקולנוע הדוקומנטרי הרוסי זוכה לתחייה בשנים האחרונות והופך להיות סמן של קולנוע מקורי ואוונגרדי. אחד הבמאים הבולטים שלו הוא ויקטור קוסקובסקי שנולד ופועל ברוסיה. סרטיו
"Tishe!" ו-"Wednesday" זכו להצלחה ברחבי העולם, והשתתפו בפסטיבלים רבים. הסרט המרגש ביותר של קוסקובסקי נקרא "The Belovs" והוא מתאר מערכת יחסים טעונה ומבדרת בין אח לאחותו, שני איכרים רוסיים קשוחים, שלא מדברים זה עם זו. בפסטיבל יוקרן לראשונה סרטו החדש של קוסקובסקי " SVYATO" (ההקרנה ביום ששי 9.6 בשעה 14:00), שהוא הראשון בטרילוגיה מתוכננת בשם "Palindrome". משמעות המילה Svyato ברוסית היא "שמח, בהיר ומלא שמחה" אך Svyato הוא גם שמו של הגיבור בן השנתיים של הסרט, בנו של הבמאי. בפעם הראשונה בחייו סבייטו מסתכל במראה, והשתקפותו מצולמת על ידי שלוש מצלמות. קוסקובסקי טוען כי הסרט עוסק בדימוי עצמי ובדידות. "תינוק יכול להיות מוקף באהבה, ההורים יכולים לשחק איתו וללמד אותו דברים, אבל אף אחד לא יכול לעזור לו בשאלה הכי חשובה 'מי אני?' בשאלה כזאת אתה נמצא לבד". הסרט יוקרן בפסטיבל בנוכחות הבמאי ולאחריו תתקיים שיחה עמו. קוסקובסקי גם יעביר במהלך הפסטיבל סדנה לקולנוע ניסיוני בה ישתתפו בוגרים טריים של בתי הספר לקולנוע בארץ. בסוף הסדנה יאספו כל החומרים שצילם כל סטודנט במהלך שבוע הסדנה, על פי הנחיותיו של קוסקובסקי, לידי סרט ארוך בעריכתו. הסרט שיעשה במשותף על ידי משתתפי הסדנה והבמאי קוסקובסקי יוקרן בסינמטק 2 ביום שישי ה- 9.6, בשעה 16:00, במסגרת הפסטיבל.

תנועת החופש

פרויקט מיוחד שמציג סרטים קצרים של לא יותר מדקה, המתייחסים למושג "חופש התנועה". מבחר יוצרים צעירים ממגוון בתי ספר גבוהים לקולנוע מישראל ומהעולם (הודו, ספרד, גרמניה) יציגו את סרטיהם הקצרצרים על גבי מסכים שימוקמו ברחבת הסינמטק. הסרטים יוקרנו במחזוריות, על מנת ליצור תנועה מתמדת של הקרנה. בנוסף להקרנת הסרטים בסינמטק, תתקיים במהלך שבוע הפסטיבל תחרות בין הסרטים, והסרט הנבחר יזכה בפרס כספי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

שמש נצחית באולם סגור

הכנס האקדמי שהפך לחלק ממסורת הפסטיבל מתקיים השנה בפעם השישית ופועל תוך שיתוף פעולה בין החוג לקולנוע וטלוויזיה של אוניברסיטת תל אביב לבין האוניברסיטה הפתוחה, מכון פורטר ללימודי תרבות ומכון הרצוג לתקשורת, חברה ופוליטיקה. הכנס ייערך הפעם באולמות החוג לקולנוע באוניברסיטה (ולא בסינמטק) והוא יעסוק ביחס שבין מציאות, מציאות וירטואלית, דמיון ובדיון בקולנוע. במסגרת המושבים שיתקיימו בו יועלו נושאים כגון: הופעת ז'אנרים חדשים בטלוויזיה ובקולנוע – סדרות מציאות, סרטים כמו "המטריקס", "ראן לולה ראן" ו"שמש נצחית בראש צלול", העוסקים בערעור התפישה של הדמויות והצופים גם יחד; ביטויים של פוסט טראומה וייצוגי זהות יהודית וערבית בקולנוע הישראלי של ימינו, דיון באחריות שנושא הצופה כלפי הדימוי הויזואלי והמרחק שבין גוף השחקן לדמות והמרחב הוירטואלי בקולנוע. בכנס ישתתפו כמה מחוקרי הקולנוע המובילים בארץ ובעולם, כגון תומס אלזסר, פרופסור במחלקת תקשורת ותרבות מאוניברסיטת אמסטרדם, פיליפ רוזן מאוניברסיטת בראון ומייקל רנוב, פרופסור ודיקאן מאוניברסיטת דרום קליפורניה, המתמחה בקולנוע דוקומנטרי עכשווי פרופסור טוני קייס, ראש התכנית ללימודי גרמניה באוניברסיטת ברקלי, קליפורניה הוא כבר אורח קבוע של הכנס. הכנס יתקיים בין ה-7 ביוני ל-9 ביוני בשעות 10:00 עד 19:00 באוניברסיטת תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully