וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשמי קיץ

גיל קדרון

10.7.2006 / 12:12

העונה החמישית של "המגן" מציגה את לוס אנג'לס כסדום ועמורה מודרנית, אלימה וכואבת. גיל קדרון דווקא בעניין

בשבת נפתחה בישראל העונה החמישית של הדרמה האינטנסיבית "המגן" (בהוט 3), עם הראשון מ-11 פרקים מטלטלים, בכיכובה של יחידת ההסתערות של המחוז המומצא בלוס אנג'לס, "פרמינגטון". מי שעקב אחרי הסדרה עד כה, יגלה שהרף הגבוה, שהועמד בעונות הקודמות לא הרתיע את היוצר שון ריאן להעלות עוד יותר את החום, להגביר את הקצב, ולבצע בחירות אמיצות בכיוונים אליהם הוא לוקח את העלילה המפותלת של גיבורינו המיוסרים. כל האלמנטים שהכרנו עדיין כאן, הכל חי, הכל בועט, וההנאה מובטחת.

העונה השישית תשודר בארה"ב רק במרץ 2007, שוב בערוץ הכבלים האלמוני FX. היא תסתיים אחרי 10 פרקים בלבד, ותשאיר אותנו לעונה שביעית ואחרונה בהחלט, בת 13 פרקים, שתעלה מעבר לים בסוף 2007 או תחילת 2008. בכל מקרה, אם אתם מתכוונים להתחיל את הצפייה מעונה מספר 5, מומלץ בחום (!) לוותר על התענוג, ולרוץ לספריית ה-DVD הקרובה ביותר כדי לראות את הכל מההתחלה. לא תצטערו.

הפרק ששודר בשבת נפתח ברצח בבית הספר של בחורה שחורה על ידי תלמיד היספני. מאוחר יותר מתגלה שאביו של התלמיד, שמבלה את ימיו בבית הסוהר, נלחץ על ידי כנופיות הכלא שישלח את ילדיו להעביר שלושה שחורים לעולם הבא עד שעה מסוימת, אם הוא לא רוצה לסיים את חייו עוד באותו היום. הפשע של האב היה ניהול עסקים עם אסירים שחורים. לפני שבנו נתפס הוא יוצא לרחוב ויורה בכל שחור שנקרה בדרכו, אבל מכיוון שהספיק, לצערו, לרצוח רק שני אנשים, אחיו בן ה-10 לוקח אקדח ומוציא להורג לקוח שחור במספרה (וגם לא שוכח לצלם את המאורע כדי שאבא יוכל להוכיח שהמעשה נעשה). מה שנקרא, ערכי משפחה מסוג אחר.

"מה קורה פה? זו פעם שנייה השבוע שיש כאן מכות בין שחורים להיספנים", מתלונן כומר. התשובה שהוא מקבל נאמרת בחיוך מתנשא: "איפה אתה חי? כדאי שתתחיל להתאים את הצבעים שלך".

LA שמתגלה בפנינו בפרק הזה, נראית כסדום ועמורה, בתיאור שעומד בקנה אחד עם התפיסה של הסדרה, שמציירת את החברה האמריקאית בקווי גזע ברורים, כאשר נקודת ההשקה היא אחת - אלימות. עשרות הכנופיות שמתרוצצות בעיר בנויות על בסיס אתני משחורים, היספנים, קוריאנים, ניאו נאצים, רוסים, ארמנים ומה לא, מה שכמובן לא מונע מהן לטבוח ללא רחם גם באנשים שלהם אם עולה הצורך, או החשק. כל מי שמנסה לגשר בין התהומות הפעורים ולרקוד על שתי החתונות, יודע שימצא את עצמו בלוויה אחת. שלו.

הסמים הם לא הבעיה

בדומה ל"אוז", שם מסדרונות בית הכלא היו אנלוגיה לאמריקה מפוררת מבפנים, גם ב"מגן" כל הדמויות כבר עברו מזמן את שלב ההתפכחות מהסיכוי של כור ההיתוך להצליח. ההבדל בין הסדרות הוא שהגיבור ויק מקי (מייקל צ'יקלס, עם אמי מ-2002 בארון) ושאר השוטרים ממשיכים לנסות ולעשות את השינוי הקטן שהם יכולים, ושהמציאות השחורה של "המגן" היא לא קרה או סטרילית, אלא כואבת ומלאת רגש.

הדרך היחידה שהמשטרה מכירה כדי לעצור את האלימות, שמכלה כל חלקה טובה בארה"ב היא, אם כן, על ידי עוד אלימות (כשהשוטרים לעתים לא פחות אלימים מהגרועים שבפושעים). בעולם של "המגן" אף אחד לא מנהל מלחמה בסמים, בין אם מדובר בשימוש או במכירה. כל עוד השוק החופשי הזה הזה לא מלווה בנהרות של דם, לא משווק את עצמו לילדי בית הספר, והאיכות של החומר לא תשלח אף נרקומן לביקור מוקדם עם הבורא – ויק וחבריו יביטו לצד השני ללא היסוס. אין כאן ניסיון להשיג צדק או לגלות את האמת - שני מונחים שבכל פרק ופרק מפורקים לגורמים הקטנים ביותר ואז נבנים מחדש – כל מה שהמשטרה רוצה זה להשאיר את הלהבות בגובה נסבל, לא יותר.

אף אחד לא מפנה ב"מגן" אצבע מאשימה, ובו בזמן כל אחד ואחד הוא אשם. אמנם האג'נדה החברתית של היוצרים היא ללא ספק שבירה חזקה שמאלה מהמרכז, וישנה התנגדות בסיסית לכל סוגי הגזענות, אבל אף אחד לא מהסס להציג את שני צידי המתרס – הן את האלימות המשטרתית חסרת המעצורים, והן את תרבות הפשע, שהשתלטה על כל כך הרבה שכונות של בני מיעוטים. אתם כבר תחליטו עם מי אתם מסכימים. ב"מגן" כולם שווים מתחת למגף.

"המגן", ערוץ 3, יום שבת, שעה 22:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully