וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסך עשן

מאיה פנחסי

22.7.2006 / 7:15

"רומן קרימינלי" ו"תודה שעישנתם" יאפשרו ללכת לקולנוע ולהרגיש חתרניים תוך כדי. מאיה פנחסי באווירה קונספירטיבית

שני סרטים מעניינים עולים השבוע: "רומן קרימינלי" האיטלקי של מיקלה פחאצ'ידו, ו"תודה שעישנתם", סרט הביכורים המופלא של ג'ייסון רייטמן, יכולים לספק שתי אלטרנטיבות למפל הזיבלונים האמריקאיים, ויאפשרו לכם ללכת לקולנוע ואפילו להרגיש חתרניים תוך כדי.

תודה שעישנתם - במאי: ג'ייסון רייטמן

ג'ייסון רייטמן, במאי צעיר (בנו של הבמאי הוותיק איבן רייטמן, שביים את "מכסחי השדים") מציג בסרט ביכוריו סאטירה מבריקה על מוקדי הכוח הקפיטליסטיים של החברה האמריקאית. גיבור הסרט, ניק ניילור, הוא לוביסט מוכשר של איגוד תעשיית יצרני הטבק. תפקידו דורש ממנו להסביר לציבור האמריקאי מדוע סיגריות לבני הנעורים הן דווקא רעיון מרענן, לדוגמא. ניילור, בגילומו של אהרון אקהרט, הוא גיבור שמצליח להיות, בעת ובעונה אחת, מנוול חסר-עכבות אך גם בחור נחמד, כריזמטי ואפילו מעורר הזדהות.

מעלליו המפוקפקים של ניילור כוללים, בין השאר, עימות בטוק-שואו עם ילד חולה סרטן ריאות, ורומן מסוכן עם עיתונאית חוקרת (קייטי הולמס). בסצינת המפתח נשלח ניילור לעשות עסקה עם השטן, המגולם בדמות סוכן כוכבים הוליוודי בכיר. עבור סכום לא-צנוע מסכים אותו סוכן להחזיר למסך הגדול את ה"סיגריה שאחרי", כדי להחזיר לעישון את האפיל ההוליוודי שלו. כך מצליח רייטמן, שגם כתב את התסריט, לשגר את חציו אל שלושת מוקדי הכוח המנוונים של החברה האמריקאית; התקשורת המניפולטיבית, התעשייה ההוליוודית ותאגידי הכוח המסחריים.

בין פיתול עלילה אחד למשנהו מצליח רייטמן להציג סרט מהוקצע ומקורי, שמזכיר בסגנונו את "מועדון קרב" של דיוויד פינצ'ר אך הולך הרבה יותר רחוק. מי שהתאכזב מהסוף השמרני של פינצ'ר (הגיבור החתרני נשלח את מותו והסרט נגמר באיחודו של הזוג ההטרוסקסואלי) ישמח לגלות ש"תודה שעישנתם" לא מפחד להיות חתרני כמעט עד הסוף. רייטמן חוסך מאיתנו את תהליך הגאולה של הגיבור המנוול; אחרי שהפליא לעקם את חוקי המוסר עבור תעשיית הטבק, מוצא ניילור עבודה חדשה בתאגיד קפיטליסטי מושחת לא פחות. הוא לא חוזר בתשובה, לא מבין שאופורטוניזם מוסרי הוא חטא, ותודה לאל גם לא מציל את התא המשפחתי וחוזר לאשתו המעצבנת.

כנראה שרק סרט ראשון של במאי צעיר יכול באמת לשאת מסרים חתרניים בלב-לבה של הוליווד. בדיוק בגלל זה "תודה שעישנתם" הוא סרט מבריק ומהנה כל כך שמצליח להרשים ביושרו הפוליטי אך גם, אולי חשוב מכך, פשוט להצחיק עד דמעות.

רומן קרימינלי - במאי: מיקלה פחאצ'ידו

קשה לקבוע האם זהו זיכרון טראומטי או שמא גל הטרור הנוכחי, שגורמים לקבוצות הטרור של שנות ה-70 להיות נוכחות כל כך בקולנוע האירופי העכשווי. שנות ה-70 הן חומר חם גם בקולנוע האיטלקי של השנים האחרונות. פרשת [[אלדו מורו]], ראש הממשלה האיטלקי ומנהיג המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, שנחטף ונרצח בשנת 1978 על ידי חבורת ה"[[בריגדות האדומות]]", לא מפסיקה לגרות את דמיונם של הבמאים האיטלקיים בשנות האלפיים.

ב"רומן קרימינלי" סרטו של מיקלה פחאצ'ידו, שחקן איטלקי ותיק שזה סרטו ה-8 כבמאי, מככבת פרשת מורו מזווית חדשה. הסרט מנסח תזה חתרנית, הטוענת כי גורמים ממשלתיים שיתפו פעולה עם גורמי מאפיה בניסיון הנואש לשחרר את ראש הממשלה החטוף. אסטרטגיה עלילתית מרכזית בסרט היא שזירת אירועי הטרור האמיתיים אל תוך העלילה הפיקטיבית.

לתפקיד שלושת גיבורי הסיפור ("הלבנוני", פרדו ודנדי) מלהק מיקלה קבוצת שחקנים כריזמטיים ובעיקר נעימי מראה. השחקן הראשי (קים רוסי סטיוארט), מעין קלינט איסטווד איטלקי, נותן הופעה מרשימה במיוחד. העלילה, שעוקבת אחר השלישייה מימי ילדותם ועד לצמיחתם לפושעים ממולחים, מזכירה קצת את "היו זמנים באמריקה" של סרג'יו ליאונה אך לא ממש מצליחה להתעלות לרמות העומק והמשמעות של אותה יצירת מופת. כמו תמיד, בסרטים אלה מתווספים לעלילה גם מרכיבי משנה מוכרים; שתי נשים - אחת זונה והשנייה קדושה, שוטר מושחת ומשבר חברות פיננסי המעמיד את סולידריות החברים בסימן שאלה.

למרות אורכו (154 דקות!) הסרט מצליח ברובו לסחוף ולספק חוויה בידורית לא רעה. חולשתו ניכרת דווקא בבחירות הסגנוניות של מיקלה, שמנסה לעתים להיות יותר מדי מגניב בסגנון טרנטינו ומאבד בדרך את האיפוק והעוצמה הדרמטיים. האקשן סביר ביותר ויש מנה לא קטנה של סקס, ובכל מקרה, גם אם מאבדים את חוט העלילה הסבוך, הבנות שבינינו יכולות פשוט לבהות בהנאה ברוסי סטיוארט, הכוכב הבא של הקולנוע האיטלקי, ולומר לעצמן שהן ראו אותו ראשונות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully