וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמן 17 -ברק רביץ

רותם רוזנטל

27.7.2006 / 9:44

יש לו חלום חבוי להיות ששי קשת, הוא מתקן טעויות לשוניות בצורה אובססיבית ורוצה לדעת היכן רן דנקר בכל רגע נתון

איזו מוזיקה אתה שומע במהלך העבודה?

כשאני יוצר עבודת וידאו שמכילה קטע מוסיקלי או שיר אני נאלץ לשמוע במשך תקופה ארוכה בעיקר אותו. בעבודה על הסרט "ברק רביץ שר לתן" נדרשתי לשמוע אינספור פעמים את "City of New Orleans" של סטיב גודמן, בתחילה בביצועם של זמרי קאנטרי חינניים, ואחר-כך בביצועי שלי. כשאני זקוק לנחמה בזמן העבודה, או שאני מעוניין בנימה מרגשת בסרט, אני מאזין לחווה אלברשטיין, הזמרת הכי טובה בעיניי.

לרוב אני עובד על תערוכות אחרי שהכול כבר מבושל די הצורך בראש, ואז אני צריך רק משהו שירעיש ברקע. כל תחנת רדיו טובה לצורך העניין, כולל תכניתו של אמן הסאונד, רזי ברקאי, בגלי צה"ל.

הציונות ושברה, סכנה קיומית וששי קשת

מה יותר מזין אותך - טלוויזיה, ספר או סרט?

מבין השלושה הטלוויזיה מהווה את עיקר הדיאטה שלי. אבל לרוב זו פחמימה מאוד לא מורכבת שמתפרקת מהר מאוד. ספרים וסרטים מתפרקים לאט יותר ומלווים אותי יותר זמן. אבל לצערי אני חסר סבלנות ולא בנוי למחויבות. בדרך כלל סרטים נראים לי ארוכים מדי ואני מוותר מראש.

לאחרונה קראתי את "טקסטיל" של אורלי קסטל-בלום, ואף סיירתי בעקבותיו בשכונת תל-ברוך צפון הנשקפת מביתי. קסטל-בלום היא סופרת שמאוד משפיעה על רגש האחריות שלי כלפי השפה ועל התחושה המעוררת שכל מילה שאני מוציא מהפה כבר נאמרה ונשחקה בשיח עד שהיא מכילה בתוכה כבר את המילה הבאה. אותו הדבר קורה גם עם דימויים חזותיים. רוב הזמן אני שותק.

הסרט שהכי השפיע עלי הוא "הלהקה" של אבי נשר כי יש בו כל מה שצריך, וכל מה שיש באמנות שלי: מעט צבעים, לבן, שירים מעולים, יחסי אנוש, אהבות, אכזבות, בגידות, תככים, צבא, לאומיות, הציונות ושברה, סכנה קיומית וששי קשת. אני חושב שלכל אמן פלסטי יש תסכול שהוא אינו תחת אור הזרקורים, וחלום חבוי להיות ששי קשת.

מחבב את השם שייקה פייקוב

מה היית משנה ברחוב מגוריך?

אני גר ברחוב דב גרונר ברמת אביב. נעים לגור במקום שנקרא על שם מישהו שהבריטים תלו, אבל חוץ מזה זה רחוב בלתי נסבל. עד לא מזמן עוד היה בו יתרון של חניה, אולם לאחרונה נעשתה קניה מרוכזת של ג'יפ שלישי לכל משפחה פלוס מיול בונוס לילד, וממש אין איפה לחנות. לפחות בקצה הרחוב יש יציאה לשדה גדול ופורח המשקיף לפי גלילות. אך תוכניות בניה אימתניות מחשבות גם את קיצו של היתרון הזה לאחור. כמו שדב אמר פעם, "בדם ואש יהודה נפלה, בדם ואש יהודה תקום!".

למי היית מכניס מכות?

אם ליאיר לפיד לא הייתה גזרה של מיני-בר ואני הייתי פחות פחדן, הייתי שמח לכסח לו את הצורה. הוא הכי ישראלי בעיני במובנים הכי רעים של המילה. אם האגרוף שלי יפספס את כתפיו הרחבות ויפגע בשרי אריסון שבדיוק ניצבת מאחוריו, כנראה שלא אצטער. הכול לכאורה. אני נגד אלימות.

מה ההתמכרות שלך?

יש לי התמכרויות עונתיות. כשמשודרת עונה של "כוכב נולד" אני אוסף כל בדל אינפורמציה בנושא ומלווה את הפייבוריטים שלי מרחוק אך באדיקות בכל דרכם (עכשיו זו מאיה רוטמן). כך היה גם ב"נולד לרקוד". אפשר לומר שאני מכור לטדי הפקות. אני מכור גם לשליחת הודעות זועמות עם תיקוני לשון לאתרי אינטרנט סוררים. נדמה לי שוואלה! ניצב די גבוה במצעד מחרבי העברית.

את מי היית מזמין לדרינק על חשבונך?

הייתי שמח לשבת לשיחה עם עמיר פרץ. אחרי כמה כוסיות ערק (בחירה עדתית, כמובן) הייתי מסביר לו בחיוך עד כמה הוא מאכזב אותי ועושה בדיוק ההיפך ממה שקיוויתי לו ברוב תמימותי. הייתי מזכיר לו שטבח של 300 אזרחים תוך 10 ימים יכול אמנם להקטין את שיעור האבטלה אך אינו צעד חברתי במיוחד. ח"כ שלי יחימוביץ' גם יכולה לבוא. אליה עוד יש לי מידה של הערכה.

מי היית רוצה שיראה את התערוכה שלך, חי או מת?

הייתי שמח אם הייתי זוכה שסבא שלי, יוסף נצר, שנפטר לפני עשר שנים, היה רואה את התערוכה. הוא היה איש רוח, תיאטרון, ספרות ושירה וגם סבא גאה ומפנק. הוא מקיבוץ שער-הגולן, שם צילמתי את עבודת הווידיאו מהתערוכה. בטוח היה לו כאמן ואיש קהילה הרבה מה להגיד על העבודות שלי, שלפעמים אינן ידידותיות למשתמש. כמעט כל יקיריי והאנשים שדעתם חשובה לי, כמו מיכל נאמן, כבר ראו ומוזמנים לבוא שוב.

מהם הרגלי הגלישה שלך?

כיוון שהתקשורת לאומנית, מתלהמת וחסרת קשר למציאות, אני קורא בעיתונים וברשת רק רכילות. חשוב לי לדעת בכל רגע נתון היכן נמצאים רן דנקר או אנה אהרונוב. אם כי עלייתן של אושיות דוגמת נינט לדרגת חברה ממשלתית מעוררת בי רצון לחדול גם מהמנהג הזה. אני אוהב גם לחפש מילים של שירים עבריים ולשנן את שמות כותביהם בתירוץ שזה לצורך האמנות שלי. למעשה אני פשוט מחבב את השם שייקה פייקוב.

איזה מכשיר חשמלי מפחיד אותך?

אני מסתדר לא רע עם רוב מכשירי החשמל, אבל מצורבי DVD אני משתדל להישמר. חברים שהיו עדים לניסיונות הצריבה הליליים שלי כבר מודים שלצורבים יש משהו נגדי. הם מן בריונים עם רגשי נחיתות שעלה בידם למרר את חייהם של אמני וידאו לבנבנים וממושקפים. ברוב המקרים זמן צריבת העבודות שלי ארוך לאין שיעור מזמן הפקתן. אין לי ספק שאם צורבי ה-DVD היו מעשנים, את רוב הסיגריות שלהם היו מכבים לי בעין

תיק עיתונות:

"בשביל לעשות אמנות אני מתחיל עם הכי מעט שיש ולא לאט מפחית", אומר ברק רביץ בן ה-24, בוגר טרי של המדרשה. העבודה שהוא מציג בתערוכת הסיום מורכבת מרבדי רבדים של חומרים שמקיפים אותו. פירוט חשבון מבנק לאומי הופך לרישום בקווים עדינים בסדרה "אל עצמי" שמוצגת בכיור ("את הקומפוזיציה והצבע בחרו לי בבנק", הוא כותב באתר בית הספר), ובמחווה לאמן יוזף בויס הוא שר אל תן במשך ארבע וחצי דקות בווידאו. על כך הוא כותב: "יוזף בויס חי שבוע בגלריה במחיצת זאב ערבות. אני שר לתן. את התן משחקת כלבה".

רביץ חילק את התערוכה לשני חללים: מרכזי ומרווח (לפי מיטב מסורת הקובייה הלבנה, המבנה הקלאסי של הגלריה) וחלל אחורי. בין שניהם נמצא המוניטור ("כלוא המוניטור", אומר רביץ) שבו מוקרנת העבודה "ברק רביץ שר לתן". כשהוא מלווה את עצמו בגיטרה, הוא שר לתן הקשור (לכלבה הלבנה) את השיר City of New Orleans, "שיר קאנטרי שלפי הלחן שלו שר יהורם גאון את שלום לך ארץ נהדרת", הוא מסביר.

בחלל בו מוקרן הסרט תלויים ארבעה אובייקטים דמויי גיליוטינה ש"נזקקים לקיר כמו ציורים", לדבריו. מאחורי הקיר ובאחורי התערוכה נחות נורות פלורסנט במזרון יוגה שמגולגל כמו רולדה. לידו כיור נירוסטה ובו מוצגים רישומי "אל עצמי".

רביץ, שחי ויוצר בתל אביב, מדבר בעבודות שלו בהומור יבש (גם אם לא תמיד מגובש) שנבנה שכבה על גבי שכבה. בביאנלה האחרונה לווידאו ארט, למשל, רביץ שילש את דמותו כדי לגלם את שלמה ארצי ושני זמרי הליווי שלו בשיר "הבלדה על ברוך ג'מילי". תזמורת הבצורת של רביץ יוצאת בדו קרב עם הופעתו הקלאסית של ארצי מפסטיבל הזמר 74' ויוצאת כשידה על התחתונה.

מאז הוא השתתף בתערוכה הקבוצתית שאצר בועז ארד בקלישר, "מהלב", השתתף בתערוכה "בימים ההם, בזמן הזה" בבית ראובן ובתערוכה "דורון", שהוצגה לפני חודשיים במנשר. השנה הוא הספיק לערוך גם תערוכת יחיד בגלריה בקיבוץ בארי. בימים אלה, כאמור, הוא מצטרף ל-74 סטודנטים אחרים מהמדרשה, בתצוגת סיום שתינעל ב-31.7.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully