וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המלחמה: מחאה ותמיכה בקולנוע העולמי

מור שני

3.8.2006 / 11:09

הבמאית ההודית החשובה אפארנה סן הודיעה כי תגיע לישראל למרות המצב; פסטיבל הסרטים באדינבורו אומר לא תודה, בעקבות לחץ של ארגונים פרו-פלסטינים

המלחמה בצפון לוקחת צעד אחד קדימה את ההתייחסות האמנותית והתרבותית למשבר במזרח התיכון. מדינת ישראל מאז ומעולם הייתה מטרה נייחת ומובנת מאליה לביקורת של אמנים, אולם מוחשיותה של המלחמה הנוכחית על מסכי הטלוויזיה ברחבי הגלובוס יוצרת גלים יוצאי דופן של תמיכה, ושל מחאה.

עוד כמה שנים יתחילו לצוץ הסרטים -העלילתיים והדוקומנטריים- על המלחמה הזו, על הטרור, על צה"ל, ואפילו כמה על "הטרור של צה"ל". בינתיים, תעשיית הקולנוע בעולם כבר מתחילה להגיב. בעיקר מהבטן.

כזכור, שלשום הודיעה מועצת הקולנוע של יוון כי תבטל את השתתפות הסרטים היוונים בפסטיבל הקולנוע הבינאלומי בחיפה שיתקיים בסוכות. המועצה מיהרה להסביר כי אין בצעד שנקטה משום קטרוג על פעולותיה של ישראל, ושההחלטה לא להשתתף בפסטיבל נבעה בההבנה כי בזמן מלחמה בה אנשים נהרגים אין מקום לאירועים מסוג זה.

לעומתם, הבמאית ההודית החשובה, אפראנה סן, שנחשבת לאחד הקולות החברתיים-פוליטיים החשובים בעולם הקולנוע של המדינה, הודיעה כי תגיע לישראל למרות הכל. היא תשתתף בפסטיבל הקולנוע הנשי- "נשים בתמונה".

הפסטיבל, שיתקיים ברחובות ב-13 עד 16 בספטמבר, מארח סרטים של יוצרות מכל העולם ומופק על ידי נעמה פריזנט-אורפז וענת כהן-שפרלינג (שימו לב לשילוש שמות הפמיניסטי) על מנת לקדם את מעמדן של במאיות בתעשייה.

חמת החלילים של הפלסטינים

למרות התמיכה הרחבה לה זוכה ישראל ברחבי העולם, והצידוק המוסרי המתקבל על הדעת של המלחמה הנוכחית, ישנם גם המשתפים פעולה עם המתנגדים לישראל ולמדיניותה.

הנהלת פסטיבל אדינבורו לקולנוע דווקא מצאה את עצמה מתמודדת עם הביקרת הבינלאומית בדרך אחרת, אמיצה הרבה פחות.

בעקבות לחצים של אמנים בברטיניה, שביקשו להחרים את היוצרים הישראלים, החליטה הנהלת הפסטיבל לשלוח בחזרה את הצ'ק של השגרירות הישראלית, ולבטל את שיתוף הפעולה בין הפסטיבל והשגרירות. "לאור ההסלמה הדרמטית במצב בזמן האחרון החלטנו אתמול לבטל את כל קשרי המימון שלנו עם ישראל" אמר שיין דניאלסן, מנהלו האמנותי של הפסטיבל.

בפסטיבל אמור להיות מוקרן סרטו של יואב שמיר - "5 ימים". הקריאה להחרמת ישראל בפסטיבל באה משני ארגוני שדולה פלסטינים - "הקואליציה למען הפסקת המלחמה" ו"קמפיין הסולידריות הסקוטי-פלסטיני", שהודיעו לפסטיבל כי יחרימו אותו "ויביישו את מארגניו" אם לא ינותקו קשרי המימון עם ישראל.

עוד אמרו שני הארגונים כי "מצערת העובדה שהפסטיבל יצר את הקשרים האלה עם ישראל מלכתחילה. זה לא מספיק שעכשיו היא מגיבה לטבח בכפר קאנא. אחרי הכל, ישראל מפרה את זכויות האדם של הפלסטינים כבר כמה עשורים".

על אף ניתוק הקשר המימוני עם ישראל, אמר דניאלסן כי סרטו של שמיר יוקרן בפסטיבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully