וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שח"ם נגד ניצול שחקני הצגות ילדים

מור שני

7.8.2006 / 11:10

אחרי הרקדנים, גם שחקני הצגות של סל תרבות יעמדו על תנאי העסקתם וגובה שכרם. את המאבק הם יפתחו בכנס ביום שישי

שח"ם, איגוד שחקני המסך, יערוך ביום שישי הקרוב את כנס פתיחת המאבק להגנה על תנאי העסקה נאותים של שחקנים בוגרים בהצגות ילדים ונוער בסינמטק תל אביב.

לפי אפרת בן אברהם, מרכזת המחלקה לקידום היצירה הישראלית בשח"ם, תחום הצגות הילדים והנוער בישראל, אותו מכוון בישראל בעיקר סל תרבות, משופע במקרי ניצול של שחקנים שלא מקבלים שכר הוגן על עבודתם, ואף נדרשים לבצע עבודות שאינם במסגרת תפקידם כשחקנים.

בן אברהם מסרה לוואלה! תרבות כי בשנה האחרונה קיבל האיגוד פניות רבות של שחקנים שטענו כי קופחו בשכרם, וכי נאלצו לסייע בשינוע והקמת התפאורה להצגות, ללא תשלום. כמו כן, טוענים השחקנים כי הם אינו מקבלים תשלום על הצגות מול קניינים, ומקבלים סכומים קטנים יותר עבור יום הצגות עם יותר מהצגה אחת.

חשוב לציין שהרוב המכריע של ההצגות מופיעות מול קהל של ילדים בתוך בתי הספר, ונקנות על ידי בתי הספר ממאגר ההצגות של סל תרבות.

על מנת למנוע את הניצול, אנשי סל תרבות קבעו תקציבים מסועפים לקניית הצגות ילדים על ידי בתי הספר, והם מגלמים בתוכם את התשלום הנאות לשחקנים.

עם זאת, בפועל לא נערכת אכיפה של התעריפים שנקבעו, ובתי הספר -בכוונה לשמור על תקציביהם- מתמקחים עם המפיקים, ובוחרים את ההצגות הזולות יותר. המפיקים מורידים את המחירים, ואת הנטל סופגים בסופו של דבר השחקנים, שההוזלה במחיר גורמת לקיצוץ בשכרם.

בן אברהם אמרה: "המפיקים הרגילו את רכזי התרבות של בתי הספר לסטנדרט מחירים נמוך ממה שנקבע. את הנזק בסופו של דבר סופגים השחקנים, ולא המפיק, שלא מכלכל את עסקיו כראוי".

שקלים, רבותיי, שקלים

בכנס ביום שישי יוצגו התעריפים שנקבעו לתשלום לשחקנים. שכר המינימום הוא 400 שקלים להצגה לשחקן עם וותק של פחות משנתיים, ו-500 שקלים להצגה לשחקן עם וותק של יותר משנתיים.

תשלום על החזרות הוא אינו מוגדר על ידי סל תרבות, מכיוון שההצגה נקנית על ידי הסל רק לאחר שההצגה כבר עולה על הבמה, ולא לפני. סל תרבות אינו מוסד המשקיע בחזון של היוצר, אלא קונה מוצר מוגמר, לפי טיבו איכותו ודרישות השוק.

את תקציבי ההשקעה בהצגה, קרי הכסף הנדרש לתשלום למימון החזרות, בניית התפאורה, עיצוב התאורה וכו', המפיקים משיגים בעצמם. הם עושים זאת על ידי מימון פרטי או על ידי מוסדות ממשלתיים תומכים, תאטראות ממוסדים או קרנות פרטיות.

עם זאת, חשוב לציין כי מעבר לריכוז ההצגות וקביעת התעריפים, סל תרבות ארצי הוא גם גוף מממן, ומשתתף בחלק מעלויות ההשקעה הראשונית של הצגות עצמאיות שלא מקבלות תמיכה מגופים אחרים. למרות השתתפותו בדיעבד, ממשיכים המפיקים לשלם לשחקנים פחות ממה שנקבע בתעריפים.

הכנס ייפתח בשעה 11:00. המעונינים להגיע יפנו לשח"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully