וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קולנוע ישראלי בזמן המלחמה: סקירה

מור שני

7.8.2006 / 14:58

למרות שבחלק מהמקומות היוצרים הישראלים מתבקשים להוריד פרופיל, באוסטרליה דווקא מפרגנים שבוע קולנוע ישראלי, ולטורונטו נגיע כמו גדולים. סקירה וכמה הבהרות

בשבוע האחרון המלחמה בלבנון החלה לתת אותותיה בסצינת התרבות העולמית, ובעולם הקולנוע בפרט. פסטיבלי קולנוע ברחבי העולם ביקשו מהיוצרים הישראלים וממשרד החוץ הישראלי להוריד פרופיל, כדי לא לעורר זעם מיותר מצד ארגונים פרו-ערבים, שאף ביקשו לא פעם לבטל את השתתפותה של ישראל בפסטיבלים.

עם זאת, ממחלקת קשרי התרבות של משרד החוץ מרגיעים, וטוענים כי "התופעה שולית, ואינה פוגעת בתפוצת היצירה הישראלית בחו"ל", אלא סובבת בעיקר סביב הצנע של מימון ישראלי בפסטיבלים. יפה אוליבצקי, ראש מדור קולנוע במחלקה לקשרי תרבות ומדע של משרד החוץ, אמרה לוואלה! תרבות: "הפסטיבלים שהתעוררו בהם בעיות לא ביטלו את הקרנת היצירה הישראלית בהם, היא לא נדחתה ולא הוחרמה. הם ביקשו להוריד את הלוגו של משרד החוץ הישראלי, לאחר שפנו אליהם ארגונים פלסטינים ופרו-ערבים, שלא היו מוכנים להשתתף בפסטיבל אם הוא ממומן , בחלקו, על ידי ישראל".

עד היום התעוררו בעיות עם מספר פסטיבלי קולנוע ברחבי העולם. מכון הקולנוע היווני משך את סרטיו מפסטיבל הקולנוע בחיפה שיתקיים בסוכות הקרוב, והנהלת פסטיבל אדינבורו ביקשה לבטל את המימון הישראלי של הבאת הסרט "חמישה ימים", עם יוצרו יואב שמיר, עקב פנייה של שני ארגונים פרו-פלסטינים.

כמו כן, הנהלת פסטיבל הקולנוע ההומו-לסבי בדבלין הורידה סמל חסות של משרד החוץ הישראלי מהקרנת הסרט "ללכת על המים" עקב לחצים של ארגונים ערבים, ופסטיבל הקולנוע בלוקארנו ביקש לבטל את המימון הישראלי של הבאת המשלחת הישראלית לפסטיבל. בניגוד לדיווחים בעיתונות הכתובה הבוקר, נסיעת המשלחת הישראלית לפסטיבל לא בוטלה.

לפסטיבל נוסעת משלחת של יוצרים צעירים, לכבוד רטרוספקטיבה שנערכת בו לסרטים של בתי ספר לקולנוע בישראל במסגרת פרויקט שנקרא "אריות המחר". הרטרוספקטיבה לא בוטלה. יתרה מכך, המנהלת האמנותית של הפסטיבל, קיקה ברגונצי, החליטה לממן את הגעת המשלחת הישראלית מכספי הפסטיבל, ובלבד שלא תתבטל השתתפותם. בקשתם לביטול המימון הישראלי באה בעקבות הרצון לשמור על השתתפותם של היוצרים הערבים, שאיימו לבטל את השתתפותם אם הפסטיבל ימומן, בחלקו, על ידי ישראלים.

במסגרת התחרות הרשמית של הפסטיבל מתחרים הסרטים "לילה אפל" של ליאוניד פרודובסקי וסרטם של גיא נתיב וארז תדמור "אוף סייד".

מוכרחים להיות שמח

ולמרות כל התקריות המצערות הללו, דומה כי העולם לא מתנכר אלינו. באוסטרליה ייפתח ב-22 באוגוסט לא פחות משבוע קולנוע ישראלי בערים סידני מלבורן וקנברה.

במסגרת הפסטיבל יוקרנו סרטים ישראלים רבים ברחבי המדינה, בינם "למראית עין" של דני סירקין, "מוכרחים להיות שמח" של ג'ולי שלז, "משהו מתוק" של דן תורג'מן, "מלח הארץ" של בני ברבש, "גיבורים קטנים" של איתי לב, סיפור חצי רוסי " של איתן ענר, ו"הכובעים של ירושלים" (דוקומנטרי) של נתי אדלר.

הפסטיבל, שבינתיים לא נתקל בהתנגדות כלשהי באוסטרליה, הוא יוזמה של ארגון AICE, ארגון יהודי שאחראי על חילופי תרבות בין ישראל ואוסטרליה, ומקבל סיוע ממשרד החוץ. בסביבות חודש מאי מתקיים באופן קבוע בישראל פסטיבל קולנוע אוסטרלי.

בשיחה טראנסאטלנטית סיפר לוואלה! תרבות כתריאל שחורי, יו"ר קרן הקולנוע הישראלי, שכבר נמצא באוסטרליה עם משלחת ישראלית, כי הם התקבלו בברכה. הוא מעיד כי לא נתקלו בשום גילויים של הסתייגות מיצירה ישראלית, אלא רק בשאלות רבות של עיתונאים המתעניינים בהשפעת המלחמה על הקולנוע הישראלי. הימים הקרובים הוא יקיים שם מסיבת עיתונאים כדי לענות על שאלותיהם.

יפה אוליבצקי אמרה לוואלה! תרבות: "הדבר היחיד שמצער אותנו הוא שאנחנו רואים ערבוב של תרבות ואמנות עם פוליטיקה. אנחנו לא רואים את ההסתייגויות בעולם הופכות להיות קו מנחה או טרנד, בינתיים. הכל קורה בגלל לחצים של ארגונים פרו-ערבים, ובכל זאת היצירה הישראלית לא נדחית. אנחנו חשים כי התופעה שולית".

קרן הקולנוע הישראלית ומשרד החוץ ישקדו בשבועות הקרובים על גיבוש משלחת ישראלית גדולה שתייצג את המדינה בפסטיבל הקולנוע בטורונטו, שיתקיים ב-7 עד 17 בספטמבר. בפסטיבל ישתתפו הסרטים "הבועה" של איתן פוקס וגל אוחובסקי, ו"אדמה משוגעת" של דרור שאול. שחורי אמר על היוזמה: "אנחנו נצטרך להיערך כדי לחזק את ההופעה הישראלית במקומות בהם יקבלו אותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully