וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומני הסופרנוס - עונה 6, פרק 6

שי גולדן

15.8.2006 / 14:58

הנשים כבר לא נשים, הגברים אינם גברים, אבל הפאמיליה נשארת. שי גולדן חושף את הטפחיים של טוני ולא מסתיר דבר

1. "יצא המרצע מן השק", אומרת כרמלה למאדו הנזעמת, רגע לפני שאימה מסגירה את סודו של פין לטוני ומשמישה אותו כעד המפתח במשפט השדה המאולתר שמתנהל בירכתיים של ה"באדה בינג". יצא המרצע מן השק באמת – וביותר מאשר דרך אחת. נטייתו המינית של ויטו היא עובדה גלויה כעת, ובדומה לחרושת השמועות המכוערת של העונה הקודמת, זאת שהחשידה את טוני ברומן עם אדריאנה וכמעט גרמה למותו של כריסטופר, גם הפעם מתפקדת הפאמיליה מניו-ג'רזי כקרקס של גברים מבוגרים, כוחניים, אלימים ובעלי אינטליגנציה רגשית ירודה במיוחד, המאמץ לעצמו מניירות של כנופיית קעצ'קעס משועממת המבלה את ימיה בהליכת רכיל מגוחכת. באופק כבר מסתמנת המלחמה עם ניו-יורק, והמוכנות של צבאו של טוני לא נראתה מעולם רעועה יותר.

2. יצא המרצע מן השק גם במערכת היחסים של מאדו ופין. הפרק בו מצא פין את ויטו יורד לשומר באתר הבנייה ("אני מרגיש כאילו מישהו דקר אותי בלב!" יילל פולי כשהתחוורו לו ממדי הזוועה...) היה גם הפרק בו הועמדה למבחן זוגיותם של פין ומאדו. מריבה ארוכה אל תוך הלילה הסתיימה בהצעת נישואין, ספק "אעשה כל מה שתאמרי, רק תסתמי כבר", ספק הסתתרות מאחורי גבו המגונן של השם "סופרנו" מפני האיום של ויטו להיפרע מפין במידה ויחשוף את סודו.

כך או כך, גם הפעם, פרשת ויטו וחיבתו לגברים דוחקת את מאדו ופין אל תנוחת הדיאלוג החמוצה והבלתי קשובה שלהם ומעמידה בסימן שאלה את המשך הקשר הזה. קשר שהדמות הזכרית בה נראית לא אחת כמי שאנוסה להמשיך בו מהסיבות הלא נכונות. ומצד שני, דווקא הפרק הזה הציג את מאוד בכל קסמה הנשי – אלגנטית ומאופקת בתוך חליפת עורכת הדין שלה, יפה ומעוררת בתוך חזיית תחרה שחורה, שרועה על גבה על המיטה, ביתית ומחממת את הלב בתוך טי שירט ושיער סתור במטבח בית הוריה.

כעת, משהוסר האיום מעל פין ("ויטו הוא הבעיה האחרונה שלך") יגידו הימים ויספרו אם הקשר הצעיר הזה לחתונה וצאצאים לכרמלה וטוני נועד, אם למנוסה חפוזה והסתגרות בתוך מרפאת שיניים בבל אייר. הפטרונות של טוני על פין לאחר תום העדות ("קח כמה דולרים תקנה לעצמך כריך ושתייה קלה") בוודאי לא משפרת את סיכויי האירוסין הללו להפוך לנישואין.

3. יצא המרצע מן השק גם בין ויטו לפילגש שלו. "סקס, זה כל מה שאת חושבת עליו!", נבח עליה, והיא, "לא זיינת אותי למעלה משנה!". והוא, "לכי לחוף הים! סרטן עור!". ויצא גם בשיחה בין סילביו למרי ספטופורה – האלמנה לעתיד: "איך העניינים בצד הרומנטי?" שואל סילביו. ומארי: "אני יודעת שיש לו מאהבת". ובהמשך באוזני פיל ליאוטרדו, הדוד: "ויטו ספטפורה הוא בעל טוב ואבא טוב לילדיו. מישהו ראה משהו ועל סמך זה הורסים את שמו של בנאדם?" פיל אומר, "אנחנו נאלץ אותו לבוא הביתה ונכריח אותו לעשות משהו בנידון" – מרמז לכך שאם יכרה טוני אוזן לשדרות הפיקוד התחתונה ויורה על חיסולו של ויטו, צפויה לו ולכל ניו-ג'רזי נקודת חיכוך נוספת עם ניו-יורק.

אבל ניו-יורק היא כרגע הצרה האחרונה של טוני סופראנו - מבצע החיסול של ראסטי מתקדם על פי התיכנון נראה (אבל האם באמת? המתווך שבוחר כריסטופר הוא ג'אנקי שמקבל את שכרו במנת סם), ובכלל, נראה כי טוני מודאג יותר מההתלהמות בשורותיו מאשר מהמשמעויות האסטרטגיות של חיסול בן משפחה נוסף של פיל ליאוטרדו – הבוס בפועל של ניו-יורק.

לא קיבלה זין

4. רגע קומי גאוני אחד עלה בשיחת המכונית בין טוני לסילביו לאחר שזה שב מתחקור מארי: "בסוג העבודה שלי", אומר סילביו, "אני פוגש נשים רבות. האישה הזאת לא קיבלה זין הרבה מאוד זמן". כשעוצרים רגע להרהר בכך נזכרים ש"סוג העבודה" של סילביו הוא מנהל מועדון חשפניות וכי הנשים הרבות שהוא פוגש בתפקידו הן חשפניות ונערות ליווי שמזדיינות בתשלום, אי אפשר שלא להעריך את השנינה בדיאלוג הקצרצר הזה. אירוניה (שלא לומר מודעות) עצמית הייתה מאז ומעולם מכשלה בולטת אצל מרבית הדמויות ב"סופרנוס". ברגעים בהם שוברת האטימות שלהם שיאים, מתייצב צ'ייס ועוקץ אותם בחדות מתנפלת של צרעה ארסית.

5. מכוניתו של ויטו נתקעת בגשם. גם כאן, נדרשת הקבלה לפרק הבלתי נשכח מהעונה שעברה, פרק תאונת הדרכים של אייד וטוני, שהפך למורסת רעל של שמועות שפערה סדקים עבים בחומת האחדות והנאמנות של המשפחה. גם אז: לילה גשום, תאונת דרכים ובעקבותיהם סצינת השרשור המופלאה של בעבוע הרכילות בסיר הרותחין של המשפחה.

6. כרמלה ואביה נקלעים לעימות קולני. היא מאשימה אותו שרוקן את בית העץ מחומרי הבנייה שבו, והוא אומר לאשתו "שתלך כבר. שנים אני אוכל את החרא שלה. נמאס לי". כרמלה ממשיכה לצפות מהגברים בחייה לעשות את העבודה בשבילה – מאביה לאבטח את הבית בזמן שהיא סועדת את בעלה הפצוע בבית החולים. מבעלה היא מצפה שידבר עם מפקח הבנייה כדי שתוכל להמשיך את בניית הבית, המטאפורה הגדולה לעצמאותה. טוני ממשיך לעשות פיזיותרפיה בבריכה, עיניו מסגירות שאין בכוונתו לשוחח עם המפקח. כרמלה חזרה לחיקו והוא אינו מתכוון לאף הזיית משבר גיל הארבעים שלה לשוב ולערער את יציבות זוגיותם.

בחדר השינה, כשהוא חושב כי הוזמן על ידי כרמלה לשכב איתה הוא דוחה אותה בתואנה שטרם החלים לגמרי והיא שמחה ליישר קוו עם הסטטוס הא-מיני החדש ביחסיהם ומורחת קצת ויטמין A על הצלקת שלו. מעולם לא היה טוני סופרנו כה רחוק ממין, כה מנוכר לליבידו שלו. תוצאה, אולי, של ההתעוררות הרוחנית שעבר בבית החולים ואפשר ההכרה כי מין מסבך את הכל, כולל את יחסיו עם כרמלה. ודברים לא שבורים, מוטב, כזכור, לא לתקן.

7. טוני ממנה את קרלו לממלא מקומו של ויטו. זה משמיע באוזניו את הסתייגויותיהם של הקפטנים האחרים והחיילים הכפופים לוויטו לשוב ולקבל ממנו הוראות במידה וישוב לתפקיד, דוחק בטוני בעקיפין לקבל החלטה. הפורענות הפוליטית שמתרגשת על טוני מתחילת העונה מתפשטת כעת גם לדרגים הזוטרים ביותר. "מי הם שיחליטו עם מי הם עובדים?" מתרעם טוני, אבל כשסילביו – ששב למלא בפרק הזה את תפקיד הקוניסליירי – שוטח באוזניו את הנימוק כי השבת ויטו לתפקידו עלולה לפגוע בכיסו (מאושש את חשדותיה של כרמלה כאילו הכפופים לו גונבים אותו) מבין טוני כי הפור נפל וכי עליו לקבל את ההכרעה הפופולארית, ולו כדי לשמור על השורות מאוחדות.

נגרר ומתומרן על ידי הכפופים לו לקבל החלטה כנגד רצונו ("גם אני קיבלתי הזדמנות שנייה", אמר לד"ר מלפי, "למה שויטו לא יזכה לאחת?"), הופך טוני ממנהיג לנגרר. ב"סופרנוס" כמו ב"סופרנוס" אין שגיאה ללא קנס. העתיד מזמן לטוני, קרוב לוודאי, תהליך מיקוח כואב על גובהו.

מילא את פיו ביצים

8. כריסטופר רוצה להיות זה שיוציא את ויטו להורג ו"יאכיל אותו בביצים שלו". להיטותו להעניש את ויטו (כמה מדוייקת הדרך בה צ'ייס מעמיד את העולם המוסרי המהופך – בו פילגש היא אקט מקובל ולגיטימי ואילו הומוסקסואליות היא בגידה – של המאפיה) נובעת גם מהבנה פוליטית כי הסתלקותו של ויטו, בן ברית של פולי ופיל ליאוטרדו והקפטן המרוויח ביותר של המשפחה, הופכת אותו למקורב ביותר אל טוני, אבל גם נובעת מההכרה כי הבלטת חטאיו של אחר ממרקת את אלה שלו.

כזכור, את הגילוי על נטייתו של ויטו שומע כריס בפגישת AA, והוא ממהר ל"באדה" כנשוך נחש, בפיו הבשורה וההחלטה הטקטית לא להרפות את החבל מצווארו של ויטו, עד שתצא נשמתו. אילו סודות מסתיר כריסטופר מטוני? אין לדעת כרגע, אבל אחד גלוי: הוא פטפטן מסוכן שמשתף נרקומן זוטר בסוד שטוני השביע את מחזיקיו לא להוציא אל העולם.

9. הטרור האיסלאמי ממשיך לרחף כענן מעל להתרחשויות בעונה השישית. מציפה אותו דווקא מאדו, ומהכיוון הלא צפוי – זכויות האזרח הרמוסות באמריקה. כשטוני מאזין לה הוא נזכר באחמד ומוחמד, שני המוסלמים עימם הוא עושה עסקים קטנים. הוא מתעניין אצל כריס לדעתו בעניין וכריס מודה שהרהר בכך, אבל פוטר את העניין באמירה מבטלת. הקלצ'ניקוב הטעון הזה מונח על השולחן לנקר עיניים יותר מדי זמן. קרובה שעתו לירות, נדמה.

10. עיניה של כרמלה מגלות את אנג'י, את בני פאזיו ואת פטסי זוממים משהו במשרדה של אנג'י. קודם הזהירה את טוני מבוגדנותו האפשרית של ויטו וכעת היא ניצבת בפני השאלה אילו עסקים משותפים יש לשני חיילים של בעלה ולאחת מחבורת הבנות? היא ניצבת גם בפני ההכרה המעליבה שמעמידה בפניה רוזאלי אפריל: "קודם היא הייתה אחת מאיתנו. עכשיו היא אחת משלהם". מתכוונת לכך שאנג'י חצתה את הקווים אל עולם הגברים והפכה למשהו שכרמלה לא תהפוך לעולם: לאישה עם ביצים של גבר.

בפרק בו כריסטופר רוצה לתחוב את ביציו של גבר לתוך פיו רק בגלל התנהגות שהוא מחשיב לנשית, אישה עם ביצים מעמידה בפני כרמלה את המראה הרגשית המזכירה לה כי לעולם תהיה האישה מאחורי הקלעים, הלוחשת לגברים. כעת, בוודאי, תלחש ביתר שאת. המשפחה כולה מתערערת ומטלטלת, מישהו צריך להתייצב לצד טוני ולעזור לו לשמור על כיסאו ועל מעמדו. בהינתן העובדה שכולם בוגדים כולם, כרמלה מזהה את המפה ובוחרת עבור עצמה ועבור טוני בטקטיקת ההתגוננות וההישרדות: חזרה למקורות, חזרה לשורשים, חזרה למשפחה. הגרעינית.

11. ניו-המפשייר היא עיר המקלט של ויטו. עיירה מסבירת פנים, שנחשבת לאחד מסמלי הדמוקרטיה והפוליטיקה האמריקאית המודרנית (להעיר על כך, שלא במקרה דווקא בפרק הזה יוצאת מאדו חוצץ ובוטה נגד תחלואי השיטה, "אנחנו כמו דיקטטורת עולם שלישי", היא יורה לעבר כרמלה, שמצדה מתוודה "הצבעתי לבוש בבחירות"), בה אנשים אומרים שלום וחבר הוא חבר. הבחור בדלפק מכין עוגות ג'וני מקומיות נפלאות ("היזהר", הוא מתרה בויטו, "הן ממכרות").

על אפיק הנחל המקומי צופה ויטו אל ההווה, אל עתידו ומתלבט אם לקחת את נפשו בכפו. אבל נדיבותם ופשטותם של האנשים שובה את ליבו. בהבינו כי איבד את משפחתו העסקית, הפוליטית, התרבותית והחברתית, הוא מחפש נואשות אחר דודתו במודיעין הטלפוני. גם הוא מתכנס אל עברי משפחתו הגרעינית. לשווא – את התקופה הזאת יהיה עליו לצלוח בכוחות עצמו. לבדו. הוא מסכים להשבת הרכב שלו ברגע של קלות דעת רגשנית ובכך הופך את עצמו קל לאיתור – ממשיך לייצג את המתח בין תאוות החיים שלו לנטייתו האובדנית. את הפרק הוא מסיים בדיאלוג פלרטטני עם המוכר בחנות הענתיקות. "היזהר, ויטו", מתריס דיוויד צ'ייס כלעומתו, "זה ממכר". ומתכוון להומוסקסואליות.

  • עוד באותו נושא:
  • הסופרנוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully