וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן אמיתי

אודי אדלמן

23.8.2006 / 11:27

רוצים לשנות את לוח השנה שלכם? לקצוץ שעות, להאריך שבועות או להוסיף חגים? לאודי אדלמן יש הצעה איך להתחיל

איך אתם מנהלים את סדר היומיום שלכם? אילו חגים ואירועים אתם מציינים מידי שנה? ימי הולדת, חגי ישראל, פסטיבלים? כמו כולם, לא? אולי לא כמו כולם.

במהלך ההיסטוריה המדינית, ניהול הזמן היה כמעט תמיד מעניינם של שלטונות ושליטים. ימי חג דתיים ולאומיים נוצרו ועוצבו כהיסטוריה וזהות קיבוצית, קרנבלים נחגגו לשחרור לחצים מול השלטון, וברמה עמוקה יותר גם נקבעה חלוקת הזמן ל"קצב אחיד" ונוח לניהול – שבועות, ימים, שעות.

בהיותך חבר בקהילה, עליך לעכל את הזמן על פי קווי מתאר המוגדרים מראש. למשל אינך יכול להחליט כי השעה ה-25 מחכה לך בסוף היום. במידה רבה, גם אינך יכול שלא לשים לב לימי החג - להתעלם מהצפירה, לנסוע ביום כיפור. הזמן תמיד נמצא בחיינו ונחווה על ידי כל אדם לעצמו, אך רבים מהאירועים הקבועים בו ואופן חלוקת הזמן נקבעים על ידי לוח השנה הריבוני-קהילתי.

אין פלא, אם כן, כי אחד הדברים הראשונים שהתרחשו בעקבות המהפכה הצרפתית והמהפכה הרוסית היה החלפת לוח השנה. שינוי זה נעשה כחלק מנסיון למחוק את השלטון הישן ולהשתמש בזמן כסמל לשלטון החדש המבקש להתבדל מקודמו. המהפכנים הצרפתים הגדילו לעשות כאשר חילקו כל חודש בשנה ל-3 שבועות של עשרה ימים, כל יום חולק ל-10 שעות בנות 100 דקות וכל דקה ל-100 שניות - בניסיון המודרני למחוק הכל ולהתחיל מחדש, באופן מסודר יותר. לצערם, הלוח המהפכני לא ממש תפס, והאזרחים המשיכו להשתמש בלוח הישן עד שנפוליאון הגיע וחיסל את כל הפרויקט הזה אחד ולתמיד. בינתיים.

יום הקיפוד, אל תפספסו

יומן "מועדים לפורענות" שניתן למצוא זו השנה השנייה על מדפי 'סלון מזל' (מרכז להפצת מידע לשינוי חברתי) מציע מועדים מעט שונים מלוח השנה ה"רגיל" – "יומן שנתי לפעילים, לפעילות ולשאר עושי צרות". זהו יומן בעבודת יד אשר הכנסותיו נתרמות לסלון מזל, הפועל בהתנדבות. את היומן מכינים אורי סתיו, היוצר המקורי של היומן, ופעילי הסלון, כשלכל יומן מכינים עטיפה חיצונית אחרת. אגב כך, יוצרי היומן מזמינים את כולם להשתתף ביצירת היומנים בסוף החודש. היומן, ששואב את רעיונו מהוצאות אחרות באירופה וארצות הברית, כמו יומני סלינגשוט (slingshot), מכיל ציוני אירועים אשר קרוב לוודאי שלא חשבתם עליהם עד כה.

למשל, הידעתם כי היום הבינלאומי נגד מקדונלדס חל ב-16 באוקטובר? ושב-24 בנובמבר חל יום חופשי מקניות? יום הקיפוד, למשל, שנחגג ב-2 בפברואר, הוא חג ממסורת רומית בו חוזים את אורכו הצפוי של החורף. ביומן לא נפקדים גם ימי חג יהודיים-נוצריים-מוסלמיים. היומן מכיל גם אזכורים לאירועים היסטוריים, איזוטריים יותר ופחות, לכל יום בשנה. למשל, ב-25 בפברואר שנת 1751 הופיע לראשונה קוף במופע שעשועים באמריקה; ב-23 באפריל 1933 נוסד הגסטאפו; וב-16 באוגוסט נולדו פרס, בגין, מדונה וצ'רלס בוקובסקי (אגב, זה גם היום בו, כביכול, מת אלביס ב-1977).

מעבר לתאריכים, ביומן מופיעים עוד עמודי מידע רבים לאקטיביסט המצוי: מדריך למפגין, עובדות על תזונה, הגירה ועניינים אחרים. זוהי קריאה לפעולה ישירה וגם חומר קריאה שונה.

יומני היקר

מעניין לחשוב על היומן בתפקידו הכפול, האישי והקהילתי. יומן כמקום הקרוב ביותר לעצמי, כשאני כותב בו את מחשבותיי, אבל גם לוח זמנים של הקהילה הסובבת את הפרטי. כלומר, אפשר וזהו מקום בו הזהות האישית שלי נבנית ביחס לקהילה הסובבת אותי ומתוך הכרעותיי בשאלה אילו ימי חג ומועד אני בוחר לציין. או במקרה זה - באיזה יומן אני בוחר להשתמש.

יומנים מסוגו של "מועדים לפורענות" פתוחים יותר מאחרים: הם מציעים מגוון רחב של אירועים, שעניינם משתנה בעבור כל אחד - יש מי שידגיש אירוע זה ויש מי שאחר. אירועים מסוימים אולי אף יתנגשו באחרים. אירועים אחדים מציינים חגים דתיים, אחרים ימים לאומיים ומול אלו גם אירועים בינלאומיים, כמעט תמיד אירועי התנגדות או הפגנה, ציוני זמן לפעולה.

היומן "מועדים לפורענות" אמנם לא יכול לפתור אותנו מסדר הזמן של השלטון, אבל בכל זאת יש כאן אפשרות לחשוב על האירועים שאנחנו מציינים בחיינו. אפשרות מסוימת לעצב עצמנו מחדש, לכל הפחות, וקריאה לחשוב על הזמן שמעצב אותנו. אולי השנה נבחר חג חדש לחגוג, אולי נצטרף השנה ל"חריגים-הנורמאלים" של העולם ונחגוג אירועים כמו שבוע ללא טלוויזיה, או פשוט נמציא לנו יום חדש. למה לא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully