וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק מוזיאון הכנסת יעלה לדיון מחודש

מור שני

22.8.2006 / 16:52

ח"כ רן כהן ממר"צ הגיש בקשה להחלת דין רציפות על החוק המגן על משכן הכנסת הישן ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים מפני הפיכתו לבית מלון

משכן הכנסת הישן בירושלים, בית פרומין ברחוב קינג ג'ורג', איננו שייך למדינה, על אף ערכו הלאומיו ההיסטורי יוצא הדופן. הוא נמכר לפני תשע שנים ליזם הפרטי אלון רג'ואן, כדי שהוא יבנה בשטחו מלון דירות.

לפי התכנית המקורית, היזם הפרטי אמור היה לשמור את הקומות הקיימות של הבניין כמוזיאון ומעליהן לבנות קומות נוספות שייעודן מסחרי. עבודת התכנון הופקדה בידי משרד האדריכלים הירושלמי רזניק.

אולם, עם מכירת הבניין, שהיה לפני כן רכוש המדינה, קמה בארץ צעקה שקראה למנוע את מכירתו לאדם פרטי ולהסבתו למלון. המועצה לשימור מבנים ואתרים ומספר חברי כנסת ביקשו להעביר את "חוק מוזיאון הכנסת", הקובע כי הבניין יישמר כאתר היסטורי ויהפוך למוזיאון כנסת ישראל ולמרכז ללימודי דמוקרטיה ושלטון.

אולם, נפתולי הביורוקרטיה המוכרים גרמו לסחבת בעניין. החוק אושר בקריאה טרומית, אך רק בחודש ינואר 2005 הוא עבר בקריאה ראשונה במושב הכנסת הקודם, שפוזר לפני תום כהונתו הרשמית. במושב הכנסת הנוכחי הדבר טרם עלה לדיון.

ח"כ רן כהן ממר"צ הגיש לאחרונה ליו"ר ועדת הכנסת, רוחמה אברהם, בקשה להחלת דין רציפות על הצעת החוק, כדי לזרז את העברתו במליאה.

דין רציפות משמעותו הענקת תוקף להליכי החקיקה שהתחילו במושב כנסת קודם, והמשכם בכנסת נוכחית, ללא צורך להגיש את החוק לקריאה טרומית וראשונה בשנית.

החלטה של ועדת הכנסת בעניין טרם התקבלה.

מלון דירות פרומין, שלום

בניין פרומין היה משכנה של כנסת ישראל בשנים 1950-1966, ובו נחקקו רוב חוקי היסוד של המדינה. רגעים היסטוריים לאומיים, כמו זריקת הרימון שפצע את בן גוריון ואת גולדה מאיר.

לאחר שהכנסת עזבה את הבניין, הוא הפך למשכנו של משרד התיירות, שלאחר עזיבתו הועמד הבניין למכירה. לאחר מכן הוא הושכר, על ידי רגו'אן, לבית הדין הרבני.

איציק שוויקי, מנהל אזור ירושלים במועצה לשימור מבנים ואתרים אמר לוואלה! תרבות כי הבניין נמכר בשעתו בסכום של 2 מיליון דולרים - מחיר נמוך בהרבה משוויו של הנכס בשוק.

אם "חוק מוזיאון הכנסת" יעבור בסופו של דבר, הוא יבטיח את שחזורו של בית פרומין, והפיכתו למוזיאון רשמי של כנסת ישראל תוך החזרתו לרשות המדינה. בעל הנכס הנוכחי, רג'ואן, יקבל בעבורו פיצוי כספי.

רן כהן אמר לוואלה! תרבות כי חלק מההצעות לגבי הבניין שהועלו על ידי חברי כנסת התומכים בשימור המבנה, כללו רעיונות לשמר את הבניין הקיים אך לבנות מעליו קומות נוספות לשימוש מסחרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully