וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשיר עם הדגים

איל פרידמן

30.8.2006 / 11:18

ריי צ'ארלס בורח מהעיר הישנה, וטוני עובר לעולם החדש. איל פרידמן על שיר הסיום של פרק 73 ב"הסופרנוס"

"Johnny Cakes", שמו של פרק הסופרנוס מליל אמש, מסמן את הקץ לאופטימיות בשירי הסיום, לפחות באופן זמני." I'm Gonna Move To The Outskirts Of Town" של ריי צ'ארלס מגיע עם כותרות הסיום, והוא הבלוז למקום המגורים. המקום שכבר לא נראה ומתנהג כבעבר. זה שיושביו אינם חברי אמת, ושעדיף לא לקבל בו טובות מאף אחד.

"בואי אני אגיד לך מותק, אנחנו הולכים לעבור הרחק מכאן / אני לא זקוק לאיש-קרח, אני אשיג לך פריג'ידר / כשנעבור לפאתי העיר / וואו, את תראי שאנחנו לא זקוקים לאף אחד..." (ריי צ'ארלס, תרגום חופשי מהשיר). אם פעם "איש הקרח" היה גובה של המאפיה, עכשיו זהו קרחון אימתני בדמות תאגיד "ג'מבה ג'וס". חום אנושי אין שם. זה כבר לא קשור לזקנה הקנטרנית והגזענית שמסתובבת בשכונה. זה קשור לכיס של טוני ולזין שלו, שמתעורר לחיים, גם בפעילות מינית וגם כאיש עסקים. וזה קר, בייבי. עסקים זה קר.

הטון של השיר אמנם משועשע, אבל המסר ברור. השכונה הישנה נגמרת לטובת העולם החדש. לטובת העולם התאגידי, שגורם אפילו לגובי הפרוטקשן של המאפיה להרגיש קטנים וחסרי אונים. "מה דה פאק קורה לשכונה הזאת?" שואל אחד מהם - פטסי, כשהם מגלים שטוני מכר את חנות האיטליז העצמאית, הישנה והייחודית של השכונה. מכר - ולטובת "ג'מבה ג'וס" האחידה, בעלת אותם הפנים בכל מקום, וגם באופן עקיף לטובת הפנים הצעירות והחדשות של ג'וליאנה מרגוליס (שמעולם לא הייתה כל כך סקסית כמו בפרק הנ"ל), להבדיל מהקמטים על פניה של כרמלה והגישה הדודתית-אימהית שלה לטוני, נטולת כל סקס אפיל, סיכונים או חידושים.

העיבוד המיושן של השיר, שמריח מנגינה על כלים חיים, חמימים וג'אזיים מנוגד לאווירת העולם החדש של איי.ג'יי סופרנו. זו שהפסקול שלה הוא פליקס דה האוסקאט, בטרק אלקטרוני כבד במועדון קוק ריקני. הצליל הזה הוא הצליל של מה שאיי.ג'יי מכר בפרק – מערכת התופים שלו. צלילים כאלה הוא כבר לא יפיק, כסף מעניין אותו בהרבה. וגם זה קר רצח, תרתי משמע במעמד הכושל שלו מול ג'וניור.

"אני הולך לעבור בייבי, הרחק לפאתי העיר...". מי שהמסר בשיר הסיום מתייחס אליו באופן הכי נקי ופשוט הוא כמובן ויטו. "היית אוהבת את זה כאן" הוא אומר לאשתו בשיחה טלפונית. בניו המפשיר, מחוץ לאווירה האורבנית המוכרת לו, בטבע עם המאהב החדש, לוויטו ממש אין סיבה לחזור לעיר. הוא באמת כבר לא זקוק לאף אחד מהעולם הישן שלו, ובצעדים קטנים הוא מנסה לארגן לעצמו חיים אחרים. מרכז חייו הנוכחי הוא השוליים של חייו הקודמים. שולי העיר.

RAY CHARLES - I'M GONNA MOVE TO THE OUTSKIRTS OF TOWN

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully