וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאל, שמאל, שמאל ימין שמאל

אליאב לילטי

1.9.2006 / 0:01

רציתם מלחמה? קבלו באהבה גם את גרורותיה. אליאב לילטי במונולוג של שמאלן שגילה עצמו מחדש כפאשיסט

(1)

** "המלחמה היא דבר מאוד פשוט. זה לתקוע חתיכת ברזל בחתיכת בשר" **

המלחמה היא לא רק דבר פשוט, היא דבר יפהפה. זו התופת בהתגלמותה, המקום בו הצרכים הבסיסיים והחייתים פורצים במלוא עוזם, כוחם ותפארתם. מלחמה היא הרגע בו אתה מבקש רק עוד נשימה אחת, עוד שנייה אחת לראות את העולם; זה המקום להודות לאלוהים שנתן לך את הזכות לחיות. מלחמה היא המקום בו אתה נשכב על הגב ומגלה פתאום את צמרות העצים מעלייך ואת השקט הפסטורלי, הדממה, כשהדם אוזל מגופך.

המלחמה היא דבר יפהפה. היא כוסית משגעת. היא מצטלמת נהדר. היא אף פעם לא מזדקנת, היא תמיד תפתיע אותך עם משהו שלא חשבת עליו ואף פעם לא תתן לך לחשוב שנמאס, שמיצית. היא הדבר האמיתי היחיד. היא החיים עצמם.

(2)

** "אין קובעים רעיון לפי מיקומו, בימין או בשמאל, ועוד פחות לפי מה שהשמאל והימין מחליטים לעשות בו. אם ייראה לי שהאמת בימין, שם אהיה." **

מי אמר שאין מלחמות צודקות? יש ויש. מי אלה שבהינף עפעף פאבלובי מתרעמים מיד וזועקים "מלחמת שולל"? אף פעם אין מלחמות צודקות? מוצדקות? אפשר וצריך להגיד את זה גם עכשיו, דווקא בשוך הקרבות, דווקא כשמסתבר שאולי ההישגים לא היו כה גדולים. לעתים אין מנוס ממלחמה (אם אפשר במחיר מינימום, מה טוב).

** "כשאתה הורג, אתה חזק. כשהורגים אותך, אתה חלש" **

יש מלחמות צודקות. מלחמת לבנון השנייה צודקת, כי הלקוח (שזה אנחנו) רצה אותה. והלקוח תמיד צודק. "מן המוצדקות", אפילו (הייתי בצוות שהגה את הביטוי הזה, אי אז ב-2001, בניסיון אחרון, נואש, נואל וכושל למנוע את עלייתו של א.ש. לשלטון). אודה ולא אבוש, כתבותיו של הכתב לענייני ערבים היו מרוממות לב - אין כמו ביירות בלהבות.

(3)

** "מי שרוצה לחיות חייב להילחם" **

רציתם מלחמה? קיבלתם מלחמה. ומה חשבתם, שזה היי-טק? משחק מחשבים? שהכל סטרילי? שאיש לא ייאלץ להעלות קורבן? במלחמה אנשים מתים, מדממים, מתחננים לעזרה, מייבבים. הם לא בשיאם. רוצים לחיות? תילחמו. אל תתלוננו. שני טנקים שנפגעים ביום, או 60 כלים פגועים בחודש לחימה, הם לא יותר מנפיחה קטנה של אדון גורל. לשם השוואה, בלילה הראשון של מלחמת יום כיפור הושמדו 150 טנקים ישראליים.

הביטוי 'יורים ובוכים' קיבל משמעות חדשה במלחמת לבנון השנייה: נלחמים ובוכים על כל הרוג. שלנו. לא מוכנים לשלם את המחיר שבעבורו התכנסנו, שבעבורו צעקנו, שבעבורו התלהמנו. מה עם מגש הכסף? מי ישלם, בנון ישלם? אם אינכם מוכנים לשלם את המחיר, אל תצאו למלחמה.

(4)

** "במלחמה אל תהיה צודק: תנצח" **

תנצח, ואל תהיה לי מוסרי. אתה משווע לטיפת אוויר, מת לעוף מכאן, לגמור את המלחמה המזויינת הזו וללכת הביתה. עדיף בחיים. עדיף כשכל החתיכות מחוברות כמו שנולדת איתן. אין לך זמן לשטויות, לאמנות ז'נבה ולקוד המוסרי ולפילוסוף הזה ולמשורר ההוא, ומתי מותר לבזוז ומתי אסור. מעניין את התחת שלך האזרח ההוא והבית של זה, והאישה הזקנה והילד הקטן. אתה במלחמה. מי אלה שנדחפים לך לפק"ל ומזיינים לך את השכל על עליונות מוסרית? אתה רוצה לחיות, ותעשה הכל כדי לשרוד. אתה רוצה להגיע הביתה.

צריך להודות - בכל אחד מאיתנו מתחבא פאשיסט קטן. אולי לא כל כך קטן. די גדול למעשה. בעצם, ענק, כזה שמת כבר להתפוצץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully