וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום? כיתה א'

אבי שילון

4.9.2006 / 10:44

על הצעת אולמרט לסניורה, פתיחת שנת הלימודים, קופי ענאן ומוניקה סקס. אבי שילון עושה סדר

1. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, טען כי הציע לראש ממשלת לבנון לפתוח במשא ומתן לשלום ואילו פואד סניורה סירב. ראש ממשלת לבנון טען בתגובה שלבנון תהיה האחרונה לחתום על הסכם שלום על ישראל. מעולם לא היה מצב בו שני דוברי אמת משקרים, ולהיפך.
אולמרט אולי ביקש שלום, אבל לא הציע אותו באמת. אתה לא באמת יכול להרוס מדינה, לגרום לה נזקים במיליארד, לשבת בשטחה עם הצבא שלך, וגם לבקש שלום. הערבים, לפחות במקרה דנן, מבינים כוח. ועם הכוח הזה, שכל כך השפיל אותם, אי אפשר להתמודד למחרת בעזרת הסכם שלום. עניין של כבוד לאומי לגיטימי.

אולמרט יכול היה להמתין לעסקת החזרת השבויים, להשלמת התפרסות יוניפיל וצבא לבנון בדרום המדינה, ליציאה מלאה משם של צה"ל ואז להגיש הצעת שלום, באווירה ובגישה הנכונה. רק שככל הנראה גם אז הצעתו היתה נופלת על אוזניים אטומות.

זאת משום שגם סניורה אינו אומר אמת כשהוא מסביר שלבנון תהיה האחרונה לחתום על הסכם שלום עם ישראל. לבנון כבר חתמה על הסכם עקרונות לקביעת השלום הסופי. זה קרה בין ממשלת בגין לבין ממשלת בשיר ג'ומייל בספטמבר 1982. שבועיים לאחר מכין נרצח הנשיא ג'ומייל, ועימו המסמך שנועד לקדם את השלום. ללמדך שלא הצעת השלום היא העיקר, אלא המצב שמאפשר אותה. והמצב הזה אינו אפשרי כרגע בין לבנון וישראל.

חינוך אפור

2. שנת הלימודים מעוררת בתקשורת סקרנות ועניין רב. על שום מה? כמה תלמידים אתם מכירים שבאמת עיצבו את עתידם בעקבות הלימודים בבית הספר? כמה תלמידים באמת הושפעו מהמחנכים שלהם? עד כמה משנה העובדה שכעת עומדת בראש המערכת יולי תמיר, ובפעם הקודמת, מקבילתה האגרסיבית, לימור לבנת? את הבחירות האמיתיות בחיים אנחנו עושים בתום הצבא, או בתום הלימודים בהנחה שלא התגייסתם.

שנת הלימודים בישראל היא חוויה חברתית, מעט לימודית, ללא שום ערך או משמעות עמוקה. אם בעבר מחנך דגול יכול היה לסחוף אחריו תלמידים ולהשפיע על המשך חייהם – ס.יזהר, למשל, תרם רבות לעיצוב דמותה של שולמית אלוני ורבים וטובים אחרים – התלמידים היום נולדים לעולם כל כך רווי באינפורמציה, מרובה בכל כך הרבה גיבורים לחיים, עד שמערכת החינוך, טובה ככל שתהיה, לא יכולה לשמש יותר מאשר מסילה נוספת בדרך למציאת מסלול החיים. מדוע אנחנו בכל זאת דשים כל כך באירוע? מפני שאין כמו למחזר את הכותרת "הלימודים נפתחים כסדרם" לצד תמונה של ראש הממשלה מתוודה על חוויותיו מכיתה א'. אני, אישית, לא זוכר משם דבר. למה תמיד דווקא אנשים מבוגרים וכל כך עסוקים עדיין זוכרים?

פצעים ולחיצות

3. טוב שמזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, מנסה למצוא גם דרך דיפלומטית כדי למנוע מאיראן התחמשות גרעינית. אבל התמונה שלו, לוחץ את ידו של אחמדינג'אד, מנהיג מדינה שקורא בפומבי להשמדת מדינת אחרת, מוכיחה שאולי לא כל העולם נגדנו, אבל לפחות אלה שמייצגים אותו.

4 . מה אפשר לומר על ההדלפה, בהנחה שהיא מדוייקת, כי הוחלט לא להגיש כתבי אישום בפרשת הנערה ששכבה עם כמעט כל הבסיס של חיל האוויר. "מוניקה סקס" כבר סיכמו הכל לפני שנים: החוק היבש לא נרטב אף פעם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully