וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ממכירת "הקיבוץ המאוחד" לסטימצקי

דפנה ארד

7.9.2006 / 10:03

בכירים בענף ההוצאה לאור טוענים כי המיזוג בין החברות יזיק לקוראים ולכותבים. עורך "הספריה החדשה" מנחם פרי דווקא מרוצה

"כתר-ספרים" תחתום על בשבועיים הקרובים על הסכם להפיכתה לשותפה אסטרטגית של הוצאת "הקיבוץ המאוחד-ספרית הפועלים". כתר תרכוש 50% מהקיבוץ המאוחד תמורת 6.5 מיליון שקלים. ההסכם מותנה באישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

המשא ומתן בין ההוצאות החל לפני שנתיים. "הקיבוץ המאוחד-ספריית הפועלים" יוצגה במשא ומתן על ידי מנכ"ל ההוצאה עוזי שביט, ו"כתר-ספרים" יוצגה על ידי יו"ר ההוצאה צלי רשף.

"כתר ספרים" הוקמה לפני כשנה וחצי כתוצאה ממיזוג של שתי החברות "כתר הוצאה לאור" ו"סטימצקי". "הקיבוץ המאוחד" ו"ספריית הפועלים" התאחדו לפני 4 שנים. לפי פירסומים בעבר, כבר אז היה ברור לתנועה הקיבוצית, בעלת המניות בחברה, שיהיה צורך לצרף שותף אסטרטגי כדי להתמודד בשוק התחרותי של הוצאות הספרים ולאפשר פיתוח נוסף של עסקי ההוצאה.

"אנחנו מתקרבים לעידן בו יהיו רק 3 הוצאות לאור"

בכירים בענף ההוצאות לאור נשמעו אתמול לא מרוצים ממיזוגים שכאלו, והעלו תהיות בנוגע לכך שלא היה מכרז למכירת 50% מההוצאה.

אחד מהם אמר לוואלה! תרבות: "הרכישה הזו עומדת לעשות מאוד לא טוב לכל שוק המו"לות כי כתר גדלה וגדלה, וברור לכולנו שאנחנו מתקרבים לעולם שבו יהיו רק שתיים-שלוש הוצאות לאור. זה לא טוב לאף אחד. לא לקוראים, ובוודאי לא לכל מי שעובד בענף הזה, לסופרים ולמתרגמים."

חבר הכנסת אבשלום (אבו) וילן, אחיו של יו"ר מועצת המנהלים של הוצאת הקיבוץ-המאוחד, גרשון וילן ומזוהה עם הקיבוץ הארצי, דווקא תומך ברכישה: "אמנם הוצאת 'הקיבוץ-המאוחד' רווחית, אבל לאורך זמן, בתחרות של היום, הוצאות קטנות הן חלשות מאוד. השיווק של סטימצקי יעשה לחברה רק טוב", אמר וילן, שגם הקים בעבר את תנועת "שלום עכשיו" עם צלי רשף, מבעלי הוצאת כתר. וילן מוסיף: "זו המגמה בעולם הספרים בשנים האחרונות. התחרות בענף הזה יוצרת כמה גושים, יש ממונה על הגבלים עסקיים, שהוא יבדוק אם התחרות נפגעת".

מנחם פרי: "אנחנו הולכים לריכוזיות"

פרופ' מנחם פרי הוא עורך סדרת היוקרה "הספריה החדשה" בהוצאת "הקיבוץ-המאוחד", שהוקמה בשיתוף פעולה בין כתר להוצאה. לפני כ-20 שנה, הוא ניתק את הסדרה מ"כתר" בפיצוץ אדיר.

אתמול הוא הגיב על רכישת "הקיבוץ-המאוחד" על ידי אותה חברה איתה הוא הסתכסך בעבר: "זה ממש לא רלוונטי מה שאמרתי על כתר לפני 20 שנה. כתר של אז לא דומה לכתר של היום, רק במקרה, השם הוא אותו שם. עכשיו יש שם שוב אנשים נחמדים. בימים ההם, כשפירקנו את השותפות של 'הספריה החדשה' איתם לא היה צלי רשף, ולא היו אף אחד מהאנשים הנוכחים. מאז עברו הרבה תהפוכות, זה עולם אחר."

פרי נשמע מרוצה ממהלך המכירה, הוא מסביר מדוע: "אני מרוצה בעיקר משום שאותם ספרים שאני מוציא, יזכו לחשיפה טובה יותר, דרך ההפצה של 'כתר-ספרים', בחנויות סטימצקי. היו להוצאה בעיות בתחום חשיפת הכותרים בחנויות. והיום ברור שזה המשחק, שההוצאות שמצליחות הן אלה הקשורות איכשהו לרשת חנויות ספרים. כל מיני רעיונות שיווקיים שהיו לי ודרכי הפצה נוספות של הספרים שאני מוציא יוכלו להתגשם"

פרי לא מודאג מהתערבות בשיקולים תוכניים על ידי "כתר-ספרים". "העובדה שהכניסו שותף אסטרטגי, אינה אומרת שיתערבו בתכנים. גם 'הקיבוץ המאוחד' לא מתערבים לי בתכנים. אותו מבנה קריאה הולך ונבנה כך גם בעולם הגדול. אנחנו כבר לא יודעים איזה הוצאות קשורות לאיזה הוצאות.

"באיטליה חצי מההוצאות ספרים קשורות לחברה אחת, של ראש הממשלה הקודם שלה. אני מניח שאנחנו הולכים לריכוזיות. ריכוזיות בבעלות, שתוביל ליותר דיפרנציאציה במותגים, בתת-סדרות וכו'. זו עובדה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully