וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן לצינור

עומר בכר

11.9.2006 / 10:21

מהרגשנות של סרטי הזיכרון ועד לסאטירה של סאות' פארק. עומר בכר בוחן איך ה-11 בספטמבר נראה ביוטיוב

לו המודיעין האמריקאי היה מתפקד ומזהיר מראש, היינו קונים טלוויזיה יותר גדולה. חמש שנים חלפו מאז אותו ספקטקל בלתי נתפס, שכלל פעלולים מרהיבים, דיווחים מזרי אימה והצהרות חסרות כיסוי על כך שמעתה כלום לא ישוב להיות כפי שהיה, ועדיין, המחשבה הכי צורמת שאפשר להעלות על הדעת, היא מדוע לא רכשנו מערכת קולנוע ביתית במבצע מבעוד מועד.

בשנת 2001 מעטים האנשים היו להם מקרנים פרטיים בבית, שלא לדבר על טלוויזיות פלזמה שעלו קרוב ל-100,000 ¤. האינטרנט שירת אותנו בעיקר בכדי לקרוא ידיעות באתרי החדשות.
אינטרנט מהיר לא היה עניין של מה בכך. יחידי סגולה התהדרו במודם ISDN. אין פלא שכעת, כשהטכנולוגיה מאפשרת זאת, כל כך הרבה אנשים נכנסים ל-Youtube בכדי להביט בחומרים נדירים ופחות נדירים מאותו יום בספטמבר.

קיבצנו עבורכם מעט מאותם מאות קטעים ביוטיוב שמוקדשים ל-11 בספטמבר. אתם מוזמנים להגיב ולתת לינקים לקטעים נוספים באווירת שיתופיות וקירוב לבבות. אחרת באמת הטרור ניצח.

יזכור

הז'אנר הנפוץ ביותר בקרב סרטוני יוטיוב בהקשר של אסון התאומים. הגאווה הפטריוטית האמריקאית זקפה ראש ונראה כאילו כל אזרח אמריקאי שבידו תוכנת עריכה בסיסית ושקיבל על עצמו עבודת גמר כלשהי, החליט להיות לא מקרי בעליל ולערוך קליפ של התמונות מהאסון כפי ששודרו על מסכי הטלוויזיה בזמנו. ההבדל העיקרי בין הקליפים (כיוון שאת התמונות מ-CNN כולם כבר ראו) הוא המוזיקה השונה שהחליט יוצר הקליפ להשתמש בה. הרוב הכמעט מוחלט בחר במוזיקה קלאסית ודרמטית, שהולמת את התמונות הקשות. באחד הקליפים התמונות מלוות בנעימת הסרט "רקוויאם לחלום". הצטמררתי קלות.

אחרים העדיפו דווקא טכניקה ניגודית, ככל הנראה כחלק מפרויקט אומנותי, ובחרו במוזיקה שעלולה להפתיע. היה אפילו קליפ שהלך מעט יותר מידי רחוק עם המוזיקה הניגודית שבו: "Chop Suey" של סיסטם אוף א דאון. מכל סרטי הז'אנר, אחד מאלו שיותר מצאו חן בעיני היה זה של gmorrison, שהלך על הניגודיות מהולה במינימליזם. ניתן לראות את הפשטות כבר בכותרת הקליפ: September 11, 2001. הסרטון מתחיל בראיון עם עד ראיה מתוך שידורי CNN באותו היום; הבחור מתאר את מה שראה באותם תיאורים שאנו פה בארץ למדנו להכיר היטב לאחר כל פיגוע: "הלכתי לתומי ולפתע שמעתי בום גדול...".

לאחר הקדמה קצרה, מתחיל השיר "איזה אחלה עולם" בגרסה האנגלית של לואי ארמסטרונג, כשעל המסך נראים קטעים ששודרו בכל תחנות הטלוויזיה וקובצו להן יחדיו. הקליפ, כאמור, אינו שונה מעוד קליפים בז'אנר אם כי יש לו שני יתרונות ברורים. אורכו, שמסתכם ב-2:50 דק' ולא נמרח יותר מידי וצילום תקריב של אדם מסכן שספק קפץ, ספק נפל מאחד המגדלים אל מותו השטוח.

דמעות לפחדים

קליפ נוסף שמשמש כמסחטת דמעות הוא קליפ מונפש של ילדה קטנה שמדברת אל אביה המנוח. היא מספרת לו על כל מה שעבר עליה בקיץ. איך היא אכלה את כל האוכל ואיך למדה לשחות. היא מספרת שהיא יודעת שהוא בגן עדן ומסתכל עליה ומשגיח, כשברקע מתנגן לו, תאמינו או לא, "Heaven" של בריאן אדאמס בגרסה נשית בליווי פסנתר. יש משהו מאוד מטריד בסרטון הזה, שטרם הצלחתי לפענח. יכול להיות שזה הקול של הילדה שנשמע כמו רוח רפאים, יכול להיות שזה סגנון המאנגה שנראה קצת מנותק ואולי זה פשוט בגלל השיר הבלתי נסבל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

פשר הקשר

כמו בכל אירוע גדול ומכונן - רצח קנדי או הנחיתה על הירח - גם על אסון התאומים נבנו מגדלים (משחק מילים לא במקום) של תיאוריות. מלך הקונספירציות של 11 בספטמבר הוא מייק רופרט, שוטר אמריקאי לשעבר, שעוד בשנות ה-90 היה מחפש קונספירציות והאשים את ראש ה-CIA במעורבות בעסקאות סמים. לאחר האסון, הקדיש רופרט את חייו בכדי להוכיח לעולם שהאסון היה ידוע מראש ואנשים שונים החליטו להתעלם ממנו בשל רווחים אישיים מההתרסקות. כמובן שבתיאוריות מסוג זה המוסד הישראלי הכל-יכול מככב כגורם ראשי במבצע, והשחיתות מגיעה עד לצמרת הממשל בראשותו של בוש.

אוסמה, תעשה לי קרטמן

השם אוסמה בן לאדן מעורר הרבה רגשות אצל האמריקאי הממוצע. מתיעוב עמוק, דרך פחד מקפיא וכמובן רצון לנקמה מתוקה. אין פלא, אם כן, שכמעט כל סדרה קומית שמכבדת את עצמה הקדישה לאוסמה זמן אוויר. אספתי 3 מהמצחיקות יותר. הראשונה מערכון של הסדרה המצוינת "איש משפחה". בקטע המצוין הזה, שכבר הפך לקאלט, אנו רואים את בן לאדן מצלם סרט וידאו חדש כנגד האפיקורסים האמריקאים, ואיכשהו שובר את הסטריאוטיפ של הטרוריסט הממוצע עם הרצינות התהומית וחדור המוטיבציה.

האנימטור רוברט סמייגל, שידוע בעבודתו בסאטרדי נייט לייב (צמד גיבורי העל ההומוסקסואלים הראשונים רשום על שמו) וכאיש מאחורי טריומף הכלב המעליב של קונאן אובראיין, הקדיש פרק מיוחד בסדרת סרטוני האנימציה שלו לאוסמה בן לאדן ולסדאם חוסיין שני הדמונים הראשיים (עד לתפיסתו של סדאם כמובן) במלחמה כנגד ציר הרשע (מקומו של קים ז'ונג איל נפקד משום מה). ככה עושים סאטירה.

וכמובן טריי פרקר ומאט סטון, היוצרים של סאות'פארק, לא יכלו לשבת בשקט ולראות את מולדתם מותקפת ע"י טרוריסטים רצחניים ללא תגובה קרטמנית הולמת. הם שלחו את הילדים לטפל בשמם ובשם אמריקה בצוררים והתוצאה, אתם יכולים לנחש, היא לאו דווקא משהו שיסב הנאה וסיפוק לנשיא בוש ולדמגוגיה החלולה שלו.

הכחול הגדול

ולבסוף: הנה הסיבה האמיתית לנפילת התאומים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully