וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוגו צ'אווס ממליץ על ספרו של חומסקי

נמרוד הלפרן

26.9.2006 / 11:47

ספר של נועם חומסקי מוביל את רשימת רבי המכר של אמזון זה השבוע השני לאחר שנשיא ונצואלה המליץ עליו בנאומו באו"ם

ספר של הבלשן [[נועם חומסקי]], המבקר את מדיניות החוץ של ארה"ב, מוביל זה השבוע השני ברציפות את רשימת רבי המכר של אתר הקמעונאית המקוונת אמזון לאחר שנשיא ונצואלה, [[הוגו צ'אווס]], נופף בספר במהלך נאומו בשבוע שעבר בעצרת הכללית של האו"ם, והמליץ על קריאתו.

ספרו של חומסקי, "הגמוניה או הישרדות: מסעה של אמריקה אל עבר שליטה גלובלית" (Hegemony or Survival: America's Quest for Global Dominance), אשר ראה אור בשנת 2003, זינק בשבוע שעבר לראש רשימת הספרים הנמכרים ביותר של אמזון, לעומת המקום ה-26 אלף ברשימה שבו ניצב לפני נאומו של צ'אווס.

מדובר בספר מצוין אשר יכול לסייע לנו להבין את האירועים בעולם במהלך המאה ה-20, ואת האיום הגדול ביותר על כדור הארץ", אמר צ'אווס בנאומו בשבוע שעבר באו"ם.

נועם חומסקי, פרופ' לבלשנות במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, ידוע בביקורתו הנוקבת על מדיניות החוץ של ארה"ב. בנוסף למעמדו כאחד הבלשנים החשובים בעת המודרנית, כתביו הפוליטיים - הכוללים ביקורת חריפה על פעולותיה של ארצות הברית כ"שריף של העולם" - הפכו את חומסקי לאחד מהאינטלקטואלים האמיצים ביותר, החשובים ביותר והשנויים ביותר במחלוקת במאה ה-20.

בנאומו בשבוע שעבר באו"ם כינה צ'אווס את נשיא ארה"ב ג'ורג' בוש "השטן בעצמו", ואמר שהאו"ם הפך להיות חסר ערך. "יומרות ההגמוניה של האימפריה האמריקאית מסכנות את קיומו של המין האנושי", המשיך, והוסיף כי מהדוכן שממנו דיבר בוש יום לפני כן, "עדיין נודף ריח גופרית".

בשנים האחרונות נרשמה הסלמה מילולית ביחסי ונצואלה וארה"ב. מזכירת המדינה האמריקאית, קונדליסה רייס, הגדירה בשנה שעברה את צ'אווס כ"כוח שלילי" באמריקה הלטינית, בעוד שנשיא ונצואלה האשים את ארה"ב במעורבות בנסיון ההפיכה נגדו לפני ארבע שנים.

בחודש אפריל 2002 התבצע ניסיון הפיכה נגד צ'אווס, אשר עורר אצל רבים באמריקה הלטינית את אימת החונטות הצבאיות הרודפת אותם מאז ההפיכה בצ'ילה בשנת 1973.

ראשי האוליגרכיה הוותיקה של ונצואלה השתלטו על המדינה למשך 48 שעות, אשר במהלכן הספיקו לפזר את הפרלמנט, לבטל את בית המשפט העליון ולמנות איש עסקים מקומי לתפקיד הנשיא במקום צ'אווס. ארה"ב מיהרה להכיר בשלטון החדש, שכמה מראשיו נפגשו זמן קצר לפני ההפיכה עם נציגי הממשל האמריקאי, אולם רק קומץ מדינות הלך בעקבות ארה"ב, ונאמניו של צ'אווס הצליחו להשיב את השלטון לידיו, כעבור זמן.

סוגיית הנפט היא מקור החיכוך העיקרי בין ממשלת צ'אווס לבית הלבן. ונצואלה היא בעלת עתודות הנפט המוכחות הגדולות ביותר בעולם מחוץ למזרח התיכון. הכלכלה האמריקאית תאוות הדלק, זקוקה לאספקה קבועה ויציבה של נפט ובמחירים סבירים, אולם לממשלת צ'אווס יש סדר עדיפויות משלה.

צ'אווס רואה בנפט הוונצואליאני נכס לאומי אשר יש לנצלו כדי להיטיב עם דלי העם, בעוד שארה"ב רואה ב"זהב השחור" שמן הכרחי בגלגלי הפרטת הכלכלה הגלובלית. מאז בחירתו לנשיא, הוביל צ'אווס את מה שזכה לכינוי "המהפכה היפיפייה" - ניסיון מוצהר להביא לחלוקה שוויונית יותר של העושר במדינה שמרבית הכנסותיה מקורן בנפט. במסגרת מדיניות זו הוקמו מרפאות קהילתיות לחסרי אמצעים, ותקציב החינוך הוכפל תוך פתיחתם של למעלה מ-3,000 בתי ספר חדשים, אשר איפשרו ליותר ממיליון בני אדם ללמוד קרוא וכתוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully