וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקדני הפסטיגל מנוצלים?

דפנה ארד

28.9.2006 / 0:41

לא רק אצל ריטה מתלוננים. רקדני ההפקה בחנוכה ירוויחו רק 15 אלף ש' על כמעט 100 הופעות ועבודה של כשלושה חודשים

96 הופעות מתוכננות לפסטיגל השנה, בהן, לצד מרגול ורן דנקר שירוויחו, לפי מקורות פנימיים, בין 100 ל-250 אלף שקל על הופעתם, ירקדו גם שבעה רקדנים, שירוויחו רק כ-15,000 שקלים.

מדובר בשכר נמוך מאוד, על שעות עבודה מרובות, הכוללות חזרות שהתחילו כבר החודש, כ-5-4 הופעות ביום במשך כל ימי חנוכה והופעות נוספות שיימשכו עד לאמצע ינואר. על הנייר, 15,000 לחודשיים וחצי עבודה נטו, אולי נראים לא רע, אבל מדובר על עבודה מסביב לשעון, "במאמץ גופני אדיר", כפי שהגדיר זאת בפני וואלה! תרבות רקדן שביקש לשמור על אנונימיות.

רקדן נוסף שמשתתף במופע ומעדיף גם הוא שלא לחשוף את שמו, מספר: "בכל הפקות החנוכה, השכר תמיד יוצא נמוך. זה ידוע. זה לא התחיל בפסטיגל ולא ייגמר בו. נוצר מצב שהרקדנים הם בתחתית הסולם. אני משקיע כסף וזמן רב כדי להכשיר את עצמי, כדי שבסופו של דבר יום אחד ארוויח, ואם הייתי רוצה להרוויח 20 שקל לשעה - כך ארוויח בחישוב פשוט על הופעה - הייתי עובד בבורגר ראנץ'. לשלם ככה זה אולי כשר, אבל זה מסריח".

"הרקדנים הם הענף הפגוע ביותר באמנות הבמה"

נושא ניצול הרקדנים עלה לכותרות מוקדם יותר השנה לאחר שהרקדנים במופע "ONE" של ריטה התלוננו על ניצול, שעות עבודה מרובות ושכר שהסתכם בכ-17 אלף שקלים לחודשיים של עבודה. באמ"י, איגוד אמני ישראל הזמינו את הרקדנים להצטרף לשורותיהם, להתאגד, ולבוא כאחד ולהלחם במערכת. יו"ר אמ"י יענק'לה מנדל אמר היום: "בתקופה האחרונה אנחנו מנסים בכל כוחנו לטפל בענף הרקדנים, שלטעמנו הוא הענף הפגוע ביותר מבין כל תחומי האמנויות. והפסטיגל הוא סימפטום אחד להמון דברים אחרים שקורים. באופן כללי, מעמד הרקדן במצב נוראי, ולכן נכנסנו בזה בכל הכח. בינתיים יש לנו כמה נצחונות יפים מאוד".

מנדל מוסיף כי קיבל פניה בנושא הפסטיגל, וכי חברי אמ"י טופלו בפניה מסודרת שלנו לגורמי ההפקה. "מי שלא חבר אמ"י", הוא מתריע, "לא נוכל לעזור לו. חייבים להתאגד". מעל לכ-200 רקדנים רשומים כרגע בארגון לדברי מנדל, שמספר כי הארגון נמצא בתחילת תהליך של קביעת תעריפוני מינימום לרקדנים, שיעמדו על כ-300 שקלים להופעה".

הפסטיגל: אנו לא נוהגים לחשוף הסכמים

מהפקת הפסטיגל נמסר בתגובה: "אנחנו לא נוהגים לחשוף את פרטי ההסכם שנחתמו בין ההפקה לרקדנים. ההסכם הוא הסכם אישי. מעבר לשכר שהם מקבלים, הכלכלה משולמת במלואה במשך כל תקופת ההופעות, והשכר הוא שכר לחודשיים."

ביום שישי הקרוב, בשעה 11:00 בכנס רקדנים שייערך בביכורי העתים בתל-אביב ייחשפו תנאי ההעסקה והשכר החדשים בפני הרקדנים, יפורסם המחירון החדש ויתבצע גיוס לשורות אמ"י.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully