וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שורטבאס": לא באור יום

דפנה ארד

16.10.2006 / 13:49

צנזורה מפתיעה מגבילה את הקרנת הסרט החדש, וזה רק מגביר את הסקרנות באשר למה מראים שם. רמז: מין רטוב

המועצה לביקורת סרטים בישראל או בשמה הפחות סימפטי, הצנזורה, החליטה להטיל מגבלות מחמירות על סרטו הפרובוקטיבי החדש של ג'יימס קמרון מיטשל ("הדוויג והשארית העצבנית"). כאילו שלא היו פה סיקסטיז, לסרט יוכלו להכנס אך ורק צופים בני 18 ומעלה, והוא יוקרן בסינמטק תל אביב החל מהשעה 22:00 בלבד, ולא דקה אחת לפני.

"שורטבאס" מתרחש בסצינת הדאון-טאון הניו יורקית וכולל הרבה שיגולים - "הסקס הכי גרפי שהוצג אי פעם בקולנוע האמריקני מחוץ לסרט פורנו" נכתב בביקורת ב'וראייטי'. וכך, בלי אביזרים, בלי כפילי-תחת ובלי צנזורה מוצגים יחסי המין כמו שזוגות באמת עושים אותו, בין אם מאותו מין או ממינים שונים, וגם אחד שמצליח לענג את עצמו בצורה מעוררת קנאה.

הבנו לגבי גיל 18, אבל למה מ-22:00 בלילה?

נכון, הטלת מגבלת גיל על סרטים היא עניין שבשגרה, בכל מדינה. אך מדוע להגביל את שעת ההקרנה, אם ממילא אמורים להיכנס לאולם רק בני 18 ומעלה? יתרה מכך, בתי קולנוע המקרינים סרטים פורנוגרפיים בארץ פועלים משעות הבוקר המוקדמות.

כרמל רבינוביץ', אשת יחסי הציבור של מפיצי הסרט [[א.ד. מטלון]], אומרת: "אין ספק שההחלטה להקרין את שורטבאס רק מהשעה 22:00 יכולה רק לפגוע בהכנסות הסרט. אנשים לא יוכלו להחליט על שעת ההצגה הנוחה להם לראות את הסרט מבחינת סדר היום שלהם, ומבחינת תחבורה ציבורית. למעשה, ברגע שהכניסה מוגבלת החל מגיל 18, אפשר להקרין את הסרט בכל שעות היום, כל עוד אוכפים את הגבלת הגיל. למיטב זכרוני, זו הפעם הראשונה בשנים האחרונות שסרט מוגבל משעה מסויימת".

מנהל מקום יו"ר המועצה לביקורת סרטים בישראל, עו"ד יחיאל גוטמן אומר שהגבלת גיל היא צעד לא מספיק יעיל במקרה של הסרט הזה: "ישנה הנחה שעומדת במבחן המציאות, שקשה מאוד לאכוף את הגבלת הגיל, וברוב בתי הקולנוע לא מקפידים על הגבלה כזו. יכולת האכיפה של המועצה היא די נמוכה, והתוצאה היא שיש הפרה בוטה של החוק כמעט בכל סרט עם הגבלת גיל.

"היות והסרט הזה הוא קשה במיוחד, ניסינו ליצור מחסומים שיביאו לידי ביטוי את כוונת המועצה, ושבאמת את הסרט יראו אנשים בוגרים בלבד. ההנחה היא שילדים בני 13 לא הולכים לסרט בעשר בלילה, אבל אם הסרט היה מוקרן ב-20:00 הם היו הולכים למרות הגבלת הגיל. זה מחסום נייטרלי שלא מפריע לאדם הבוגר, ועוזר באכיפת הכוונה."

"המפיצים יודעים היטב איפה נמצא בית המשפט העליון, ויכולים לערער על ההחלטה מול המועצה, ולא ידוע לי שהם עשו את זה. הם רשאים לבוא בפני המועצה ולהציג את נימוקיהם, והמועצה יכולה לשנות את דעתה וזה קרה יותר מפעם אחת. וגם אם הם יערערו והמועצה לא תשנה את דעתה, האנשים ב-'א.ד. מטלון' יודעים איפה שוכן בית המשפט העליון בירושלים, ויכולים לעתור לבג'ץ".

גם עו"ד גוטמן לא זוכר מה היתה הפעם האחרונה בה הוטלו הגבלות כאלה חמורות על סרט בשנים האחרונות. הוא חוזר לשנות ה-70:"בזמנו הורדנו חלקים מהסרט [[אימפריית החושים]], ובית המשפט העליון שינה את החלטתנו. אבל שורטבאס הוא הרבה יותר מפורש מינית מאימפריית החושים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully