וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תגובה חריפה

תומר ספירשטיין

17.10.2006 / 11:19

מה הקשר בין אלכוהול לתאונות? תומר ספירשטיין חושב שהעליהום על אלכוהול וצרכניו יצא משליטה

תאונת הדרכים הקשה שארעה לפני כשבוע וחצי, בה נהרגו זוג הורים ובנם, ובתם נפצעה קשה, העלתה לכותרות – שוב – את נושא האלכוהול ושילובו עם נהיגה. בכלי התקשורת מיהרו לפרסם את העובדה כי הנהג, אהוד כדור, היה שיכור בעת התאונה, מה שהוביל לכתבות ענק אודות השפעתו השלילית של האלכוהול, כמו גם פרסום נתוני המשטרה לגבי כמות הנהגים הנתפסים כשאחוז האלכוהול בדמם עולה על המותר בחוק. שוב החלו התלונות הקבועות כנגד האלכוהול – תלונות החוזרות על עצמן בכל פעם שתאונת דרכים מזעזעת את השותים בציון – כשפרט אחד אך חשוב נשכח – אותו נהג יצא לעקיפה בקו הפרדה אחיד-לבן.

אותן טענות עלו גם בתאונה הקודמת שזעזעה את המדינה לפני כחצי שנה. למי מכם ששכח, לאחר התאונה הקטלנית שבה הרג עו"ד קלגסבלד את יבגניה וקסלר ובנה הקטן, הועלו טענות לפיהן עורך הדין היה שיכור. טענות אלו התבררו די במהרה כלא-נכונות, אך העובדות לא מנעו מהתלונות כנגד האלכוהול לצוץ כפטריות לאחר המילואים.

שלא תבינו אותי לא נכון, נהג שיכור שהורג משפחה שלמה בבת אחת מטריד גם את מנוחתי שלי, וכל ההורג נפש אחת כאילו הרג עולם ומלואו, אך עם זאת, את הדין עם אותו מר כדור יש למצות (באם יימצא אשם על פי דין) לא בשל שתייתו באותו הערב, אלא בשל העקיפה שביצע בניגוד לחוק, במיוחד בהתחשב בעובדה שלאותו מר כדור היה תיק עבירות תנועה יותר יוקרתי מהרכב שבו נהג. לא שנהיגה בשכרות חמורה פחות מעקיפה בקו הפרדה לבן, אלא שאותה עקיפה גורמת להרבה יותר תאונות – על אחת כמה וכמה קטלניות – מאשר האלכוהול, אבל את זה משום מה אף אחד לא ממש מזכיר.

נתוני המשטרה שפורסמו בכלי התקשורת אודות מצב הנהיגה-בשכרות בקרב אזרחי המדינה, הוצגו ככתב אישום נגד המשקאות החריפים - למרות שהם היו לא-מדויקים במקרה הטוב, ומטעים במקרה הרע. לפי הנתונים, אחד מכל 5 נהגים נתפס כשהוא נוהג שיכור. ממש הפכנו למדינת אלכוהוליסטים. אף אחד לא חשב לרגע, שאולי אחת הסיבות לנתון הכל-כך מפלצתי הזה היא, שאת רובן המוחץ של הבדיקות עורכת המשטרה באזורי בילוי. לפי נתון אחר, הייתה עלייה חדה מאוד במספר הנהגים שנתפסו שיכורים. בהחלט השנה האחרונה הייתה פסטיבל מרדי-גרא אחד ארוך. מישהו חשב לציין שאולי העלייה נגרמה עקב הוספת ניידות וערכות בדיקה?

הנתון הזה אולי מדאיג, אבל היחס כלפיו עוד יותר מדאיג. אם בוחנים את הדברים לעומקם, מתברר כי התופעה אינה מתפשטת – היא פשוט מתגלה. אבל בארץ שלנו, כמו בכל נושא אחר, עדיף לטפל בסימפטום מאשר במחלה.

אם שוטים

אי ציות לתמרור עצור, אי מתן זכות קדימה, עקיפה בקו לבן, מצב הכבישים בארץ ואפילו סטייה מהנתיב ללא איתות הינם גורמים הרבה יותר משמעותיים בתאונות דרכים מאשר אלכוהול, אך הסיבה שאלכוהול מקבל את מלוא תשומת הלב היא פשוט בגלל שבארץ לא שותים אלכוהול, וכשאני אומר "שותים" אני לא מתכוון לכמה פולניות ששותות שתי כוסות יין בארוחת חג (וגם מזה מסתובב להן הראש), ואני גם לא מתכוון לחבורת נערים ששותים בשביל להשתכר ומתחילים לדקור אחד את השני במחול פגיונות כל סוף שבוע, אלא שתייה של ממש, ודי להסתכל על נתוני שתיית הבירה בעולם בכדי להבין שאנו מפגרים אחרי שאר מדינות המערב, ובהרבה.

תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: איזה עם שותה הכי הרבה בירה מכל העמים? אמרתם הגרמנים? טעיתם. אמרתם האירים? שוב טעיתם. העם ששותה הכי הרבה בירות הוא העם הצ'כי, ששותה בערך פי 10 יותר מהישראלי הממוצע. הגרמנים והאירים, שאליהם עוד נגיע, שותים "רק" פי 6-7 יותר מהישראלים. אז נכון, העובדה הזו לא ממש הוסיפה לכם הרבה בחיים, פרט אולי לאיזו השתחצנות מול הברמן, אבל זו רק דוגמא לכמה אנשים במדינה הזו לא יודעים על אלכוהול. וכמו כל דבר בחיים, מה שאנחנו לא יודעים עליו – מפחיד אותנו.

כמה מפחיד? תלוי את מי שואלים. הכנסת שלנו, לדוגמא, כל כך פוחדת מהאלכוהול, עד שלאחר התאונה המצערת שבה נהרגו יבגניה וקסלר ובנה הקטן, הועלתה העצה לסגור את הפאבים בשעה אחת לאחר חצות. העובדה שחוק דומה לא ממש עשה את העבודה באנגליה לא ממש הטרידה את חברי הכנסת שלנו – המומחים העולמיים לשתיית אלכוהול. הרי מה כבר האנגלים מבינים? הם בסך הכול שותים פי 5 יותר מהישראלים.

הגרמנים, למשל, לומדים לשתות כבר מגיל צעיר – החוק בגרמניה מתיר שתיית אלכוהול כבר מגיל 15, ובתי הספר לוקחים את תלמידיהם לטיולים כיתתיים במבשלות בירה. הנהיגה בגרמניה, למי שתהה, מותרת רק מגיל 18, ולהזכירכם, אנו מדברים על מדינה שבה נהיגה במהירות מופרזת – עוד גורם תאונות שכיח יותר מאלכוהול – הינה בגדר נבצרות קבועה. הפער בין 3 השנים הללו, שבין ההיתר לשתות וההיתר לנהוג, גורם לאדם להכיר את השפעת האלכוהול על גופו לפני שהוא נכנס למושב הקדמי של המרצדס שלו. בארץ, לעומת זאת, השתייה מותרת על פי החוק באותו הגיל שבו מותרת הנהיגה ללא מלווה, מה שמביא לכך שרוב הנהגים החדשים עולים על ההגה כשהם אינם מודעים – באופן חוקי, כי מי בימינו שותה רק כשמותר – להשפעת האלכוהול על גופם. בארץ זה גם הגיל שבו מתגייסים לצה"ל ומקבלים את תחושת ה-"גבר מלך העולם" ביחד עם הנשק, אבל זה כבר נושא אחר.

אבל לא רק הלקוחות השותים אשמים, וגם לבעלי הפאבים למיניהם יש חלק לא מבוטל באשמה. באירלנד, למשל, עוד מדינה שמבינה פחות באלכוהול מאשר נציגנו בכנסת, השומר בכניסה לפאב לא יכניס אתכם פנימה אם נדמה לו ששתיתם כוסית אחת יותר מדי, וגם אם תצליחו להערים עליו, הברמן לא ימזוג לכם עוד בירה אם גם לו נדמה אותו הדבר. בארץ, לעומת זאת, דווקא במדינה שבה כולם עברו קורס ברמנים, נדיר יהיה לראות מקום שמונע מאנשים להיכנס לתוכו (אלא אם מדובר בסלקציה), ועוד יותר נדיר לראות בעל עסק שמסרב להגיש לאחד הלקוחות עוד מנת אלכוהול, גם אם ההוא כבר מתנדנד בעמידה, כדי לא להפסיד את 30 השקלים שהבחור ישלם על המשקה (ולתת לבחור לשתות מים לפני שהוא עוזב את המקום זה בכלל סרט מד"ב), אבל היי, מה כבר האירים מבינים באלכוהול? או בכלכלה?

ישנו פתגם עתיק יומין שאומר "דע את אויבך", אבל כנראה שבארץ לא ממש שמעו עליו, אחרת אין דרך אחרת להסביר את הרף שהמשטרה הציבה כגבול החוקי לאחוז האלכוהול המותר בחוק, שגם אם תשתו רק בירה וצ'ייסר תעברו אותו, מבלי להתחשב בנתונים "שוליים" כמו ניסיון, הרגלי שתייה וקיבולת. אז נכון, אני לא באמת מצפה שבכל פעם ששוטר עוצר מישהו (מה לגבי בחורות חמודות שמחייכות אליו?) הוא יתחיל לחשב את המשקל שלו, מה הוא אכל, כמה הוא ישן לפני שהוא יצא לבלות ועוד כל מיני דברים שמשפיעים על השפעת האלכוהול - אבל רף כה נמוך יביא בסופו של דבר לכך שכולנו ניסע על אופניים, ולא שנלמד איך לשתות נכון.

סערה בכוס בירה

נחזור, ברשותכם, לאותו מר כדור הנכבד (אני נמנע מהקלישאה שבשמו). כמות העבירות שביצע (63 אם אינני טועה) אמורה הייתה להדליק כל נורה – אדומה או לא – במשטרה, ולהביא לכך שאותו אדם ישב במעצר לתקופה ארוכה, שלא לדבר על שלילת רישיון הנהיגה ושלילת זכאותו לרכישת רכב. אבל להאשים את האלכוהול במקום ללמד – כן, יש מילה כזו – את המדינה הזו לשתות, או אפילו לנהוג (חס וחלילה), זה הרבה יותר קל. כולנו, הרי, נוהגים שלא על פי החוק, אבל לא כולנו שותים, ולהיטפל למיעוט זה כבר עניין שבשגרה אצלנו, אז למה לא להוסיף את השתיינים לציר הרשע?

שוב, אני חייב להזכיר כי כל אדם שביצע עבירה – על אחת כמה וכמה הרג משפחה – חייב בדין, אבל בכל זאת, תיכנסו לפרופורציות. במקום ללמד אנשים לשתות כמו שצריך, כולל מה משפיע על הקיבולת, למי אסור למזוג וכו' – מעדיפה המשטרה, והתקשורת, להתעסק בניפוח הנתונים ובהצגת השתיינים כטרוריסטים. מהצד שלי לפחות, זה נראה שממש כמו שקדי מרק – האלכוהול הוא סתם תירוץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully