וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על המחנה נדלק הירח

דנה רוטשילד

23.10.2006 / 10:01

דנה רוטשילד חושבת שהפילנתרופיה החדשה היא מכירת החיסול של אזרחי המדינה והפלסטינים למשפחות העשירות

עיר האוהלים של גאידמק הותירה רושם בל יימחה על מסורת האסונות שלנו. שכן, אין כמו הסוריאליזם הכרוך באלפי פליטים מהצפון בנופש כפוי על חוף ים, מתנדנדים בין רעב פיזי להפעלות לילדים; בין אין-אונים להופעות של כוכבני כוכב נולד; בין תלישות גיאוגרפית לתלישות מדינית, כדי להמחיש את היעלמותה של מדינת ישראל המופרטת ממפת הריבונות בציון.

לחור השחור שהותירה אחריה המדינה, בהופכה ממדינת אזרחיה למדינת ישראל ע"ש סמי ואביבה עופר וחבריהם, מצאו עצמם בעלי הון כאלה ואחרים משמשים, וולנטרית, כמפלט אחרון לאנשים שאכלו אותה בגדול בגלל פאשלות של הממשלה שהפקירה אותם לגורלם.

הפילנתרופיה הזו אינה תפקידם של נדבנים אלא חובתה של מדינה שלוקחת אחריות על מעשיה. מלחמה, למשל, זו דוגמה מצויינת ליוזמה ממשלתית כושלת. הפקרת הפליטים לא הייתה אלא הגדשת הסאה בסאגה מתמשכת של התנערות ממיליוני התושבים שגרים כאן במסגרת מכירת החיסול של ניאו-יזראל ל-18 המשפחות השולטות במשק.

מעיינות הסטף

לשמחתכם, זה לא נעצר כאן. גבולות מדיניים, כך נתבשרנו, לא יעמדו בפרצה של הפילנתרופיה; הנדבנות חוצת לאום היא. סטף ורטהיימר, האיש העשיר ביותר בישראל ידאג לשיקום מחנות הפליטים אצל שכנינו מוכי הגורל אשר בפלסטין.

מעשה יפה, אין מה לומר. מחנות הפליטים הם מהמקומות המזעזעים ביותר בעולם, עם צפיפות שוברת שיאים, עוני שלא ייאמן ומרקחת פוליטית ודתית שעושה רע רק מלקרוא עליה בעיתונים. אם שטחי הרשות הפלסטינית הם החצר האחורית של ישראל, הרי שמחנות הפליטים הם החצר האחורית של הרשות. זו האחרונה נהנית מהמצב, שכן אחזקת מאות אלפי הפליטים משטחים שכבשה ישראל במצב אללה איסתור מועילה לה פוליטית; אין כמו בריגדות של צעירים עניים, חסרי עתיד וחסרי בית למחצה כדי לשמש להפעלת לחץ פוליטי, שלא לדבר על צבא הטרוריסטים המיואשים בפוטנציה.

אם למדינת ישראל היה שכל במקום קופה רושמת, היא מזמן הייתה עושה משהו עם מחנות הפליטים האלה. נתחיל מלזרוק להם כמה מיליונים לשיקום ונמשיך מיוזמות כלכליות משותפות. ברם, מדינה שחולי סרטן המעי שלה מוזמנים להתפגר בהפגנות מול האוצר; שמאות אלפי מאזרחיה עובדים בתנאי עבדות למחצה תחת חברות קבלן; ושעשרות אלפי אזרחיה נזנחו לחסדי חסן נסראללה או נדבן אקראי, לא תמצמץ ראשונה מול מדמנת החברה הקורסת שמחייכת אליה ממחנות הפליטים.

ורטהיימר, יזם רב זכויות ומיליארדר שאינו מביך את חשבונות הדולרים במעשיו, פנה לציפי לבני וביקש להקים את התשובה הפלסטינים לעיר האוהלים של גאידמק. כדימוי, הכוונה, זה לא שבאמת ישלחו את ג'קו ומאיה רוטמן להנעים זמירות בעיי החורבות של מובאות רפיח. קצת שיקום, קצת אינסטלציה חברתית וקוסמטיקה פוליטית במאות מיליונים, ומחנות הפליטים יקבלו צורה של מגורי אדם ולא של מכלאות לנדכאים והמדוכאים שבפלסטינים.

הממשלה שלנו, רוויה בפונקציונרים שבעים שאמורים לסדר את המצב הפוליטי ולא לחכות שמישהו נחמד ועשיר יטפל במצב, הבטיחה "לתמוך ביוזמה". אנחש שאין הדבר אומר שאשכרה מדובר בתמיכה אדמיניסטרטיבית או כלכלית, כי אם נכונות שלא לסכל את הכוונות הטובות. סטף, כבר כמעט בן שמונים, ירתום ליוזמה כמה גויים עשירים, אולי כמה ג'ובות מהאיחוד האירופי, ויש לכם מזרח תיכון כמעט חדש, כבר לא טוטאל לוסט, במצב מעפן אבל עדיין סוחב. שזה כבר יותר ממה שיש עכשיו.

אשכרה ללכת לעבוד

ועוד נקודה: בכתבה במוסף "7 ימים" למדנו שבכירי הממשל ומקורביהם מפרגנים לעצמם מקלט גרעיני, כמו גם אנשי האלפיון הנכון שדואגים ליום שבו ההפרטה תוכיח את עצמה סופית ותביא לסגירת הבאסטה. מעט נחמה יש בידיעה זו. נכון, זה קצת מבאס ששאר אזרחי המדינה לא יתעוררו לבוקר שאחרי הפצצה, אבל לצד כל הנדבנים ישנה שורה ארוכה של בעלי הון שצופים במדינת ישראל מתנשלת מנכסיה החומריים והאידיאולוגים ומפריטה עצמה לדעת, ומחככים ידיים בשמחה. דווקא הם, שישרדו כדי לספר, צריכים לחשוש יותר מכל. הרי בלעדינו ובלעדי הפלסטינים, ותחת ההנחה שרק הם ישרדו במרחב האווירי השמייח שלנו, לא תהיה להם ברירה, ולראשונה בחייהם הם יצטרכו אשכרה לעבוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully