וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האמן ומרגריטה

עינב רבינוביץ'

31.10.2006 / 10:02

רוסיה זה לא רק וודקה ובחורות שדלוקות על דוסטוייבסקי, אלא גם אמנות. עינב רבינוביץ' חזרה עייפה, אך מרוצה

כשחושבים על בירות אמנות מפורסמות, עולים לראש שמות כמו פריז, לונדון, ניו-יורק ואפילו ברלין. עבור רוב האנשים, רוסיה לא תהיה במקומות הראשונים ברשימה: לרוסיה באמת אין יחסי ציבור טובים. כשחושבים על אמנות רוסית, חושבים בדרך כלל על אמנות סובייטית משנות ה-50 או ציורי פרחים ואגרטלים בדירות של סבתות זקנות. אז נכון, יש אמנים כמו [[ואסילי קנדינסקי]] שמצילים את הכבוד הרוסי העולמי באמנות מודרנית, אבל בוא נודה: רוסיה מצטיינת יותר במוזיקה ובספרות מאשר באמנות פלסטית.

למרות ההקדמה המאכזבת, רוסיה מתגלה כאחד המקומות המעניינים ביותר לשוחרי האמנות, ומציעה למבקרים במוזיאונים שלה חווית תרבות שלא נופלת מזו של פריז או לונדון. למרות שהיא שופעת גם באמנות סובייטית וקיטש, זה בהחלט לא כל מה שיש לה להציע. על מנת לחזות את בכל העושר הזה יש להגיע לרוסיה, שזו משימה לא פשוטה לרבים מאיתנו, מה גם שרוסיה לא ממש יוצאת מגדרה להסביר פניה לתייר. אבל מוסקבה וסנט. פטרסבורג מלאות מוזיאונים מסוגים שונים: ישנם כאלו שמתעסקים באמנות רוסית, אם בזה חשקתם, אך יש גם מוזיאונים שמציגים אוספים של אמנות אימפרסיוניסטית צרפתית ומחזיקים בכמה מהציורים החשובים ביותר של מונה, סזאן, מאטיס ואחרים, ציורים שקצת מפתיע לראות שעזבו את תחומי צרפת.

למרות העושר הרב שמוסקבה מציעה, בירת האמנות האמיתית של רוסיה היא סנט. פטרסבורג. המוזיאון החשוב בה הוא ההרמיטאז' שנחשב לאחד המוזיאונים הטובים ביותר בעולם. היתרון הגדול בהרמיטאז' הוא, שהכניסה לסטודנטים היא חינם (!!). הוא ממוקם בארמון החורף של הצארים, בניין מרשים כשלעצמו ובנוי כמעין מבוך. המוזיאון מכיל יצירות אמנות ואוסף לא פחות מרשים של חדרים ורהיטים שהיו שייכים למשפחת הצאר. החלק המומלץ הוא הקומה האחרונה, שמציגה ציור צרפתי מהמאות ה-19 וה-20 ואוסף מרשים של סזאן, גוגן, פיקאסו ומאטיס יחד עם שאר ציורים של אימפרסיוניסטים אחרים.

ישן מול חדש

במוסקבה, אחד המוזיאונים החשובים ביותר הוא גלריית טראטיאקוב (Tratyakov) שהיא הגלריה הלאומית לאמנות רוסית. הגלריה נמצאת בבניין מקסים ברובע לא פחות מקסים ומציגה אמנות רוסית מהתקופה הביזנטית ועד לימינו. כמובן שגם לגלריה זו יש כמה שלוחות, שזכו לשם "טראטיאקוב הישן" ו"טראטיאקוב החדש". בטראטיאקוב הישן הוא מעין לובר רוסי, משופע ב סצנות היסטוריות ולאומיות. כל המאסטרים הרוסיים נמצאים שם, וגם ציורי נוף ופורטרטים מהמאה ה-17-18.

אבל אם אמנות מודרנית עושה לכם קיק, כדאי שתוותרו על הישן ותבקרו בטראטיאקוב החדש, שמציג אמנות רוסית מהמאה ה-20 ועד לימינו אנו. המוזיאון נמצא בבניין מאפיר שנראה כמו בניין משרדים. למרות הציפיות לראות הרבה אקספרסיוניזם מופשט נוסח קנדינסקי או כרזות סובייטיות שמזכירות קצת את תמונות הפועלים על כרזות ההסדרות, בגלריה נחשפים לזרמים שפעלו ברוסיה בשיא הקומוניזם בשנות ה-60-70, שלמרות הנסיבות הפוליטיות לא התעלמו מהתמורות בעולם האמנות, והציגו פופ-ארט רוסי. אמנות הפופ, שכל כך מזוהה עם תרבות הצריכה האמריקאית, מקבלת כאן טוויסט שונה ומעניין. יותר מפתיע לגלות שעבודות אלו, שיש בהם ביקורת רבה על המשטר, נעשו לפני הקריסה הגדולה. העבודות מהשנים האחרונות נועזות הרבה יוצר ומלאות ביקורת, לא רק על הקומוניזם אלא גם על פוטין, גרובצ'וב, ילצין ושאר אנשי הפרסטרויקה.

דבר שחשוב לדעת הוא, שבכל הקשור לביקור במוזיאונים ברוסיה, אם אתם לא דוברים רוסית - ישחטו אתכם במחיר. לא מדובר במחירים גבוהים מאד (רוב המחירים נעים בסביבות 300 רובל שזה כ-45 ¤), אך בהשוואה למחירי המקומיים, הם ממש מעצבני-כיס (למקומיים הכניסה עולה כ-30-50 רובל). כמו כן, להרבה מוזיאונים יש שלוחות רבות וכדי להיכנס לכל שלוחה יש לשלם כניסה נפרדת. מינוס נוסף הוא שהכל כתוב ברוסית, ורק במקומות מעטים מאד תוכלו למצוא את שם האמן ושם התמונה באנגלית, מה שיכול להקשות לפעמים על הבנת המסר, כיוון שיש הרבה שימוש במילה הכתובה. בכל אופן, שווה לבקר ברוסיה, ולא רק לטובת האמנות –אלא לטעימה כמעט אנתרופולוגית מחיי הפנאי של הרוסים, וטעימה קלה מהוודקה הכי מלאת השראה בעולם, כנראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully