וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהוד בא רך

יונתן כדן

31.10.2006 / 15:29

אלבום ההופעה המשולש של אהוד בנאי הוא מוצר יומרני, שמלווה בצניעות הבנאית האופיינית. יונתן כדן נגע ונסע

אהוד בנאי הוא אולי האמן החי היחיד בישראל, שיכול להרשות לעצמו להוציא אלבום אוסף משולש לסיכום שלוש שנות הופעות חיות בלבד. יותר מכך, אהוד בנאי יכול לעשות זאת בצניעות ובלי צורך לתרץ. הוא יכול, בגלל שהוא באמת הופיע הרבה בשלוש השנים האחרונות. והוא מוציא את האוסף הזה בגלל שהוא מופיע כל כך הרבה במשך עשרים שנה ובגלל שראוי, בינו לבין עצמו, לתעד את שלוש השנים שעבר עם ההרכב הנוכחי.

כנראה שיהיו אנשים שיקנו את המארז הזה, שלושה דיסקים כולל תמונות, קליפ, כמה מלים מבנאי על הווי ההופעות וגם ציורים של בנאי עצמו. שלושה דיסקים, שמכילים שירים מכל הקריירה של בנאי כפי שההרכב הנוכחי שמלווה אותו מנגן אותם. יומרני בצורה בנאית צנועה, ואף על פי כן, ולכן, יהיו גם בין הקונים מי שיקשיבו, שוב ושוב אפילו, לאוסף המאתגר הזה, לפחות מבחינת היקף.

איך נראים האנשים האלה? מי הוא בעצם הקהל ששומעים מוחא כפיים בין השירים? חלקם דומים לי ולך, חלקם חובשי כיפות סרוגות ממעלות, או רמת גן וחלקם מהתנחלויות, חלקם בני קיבוצים או עורכי דין צעירים, יש בקהל בוודאי הרבה יוצאי קיבוצים חוזרי הודו קצינים וחוזרי תשובה. כל הקהלים המנוגדים האלה מצליחים להתקבץ סביב הפרסונה של בנאי משום שהוא היה בכל המקומות שבהם הם היו, ומכיוון שהוא עובד קשה, משדר אחווה פועלית עם נגניו ושפיות לנוכח מעמדו, וחשוב לא פחות הוא כותב שירים פשוטים שהופכים את היומיום של הקהל הזה ליפה, מבלי שבנאי יהיה יותר יפה מהם.

מי מהם שקשה לו עם אחמד שמערבב את הטיח יתרכך לנוכח חליל כנעני מצד אחד או סרט אמריקני רץ (על קו ברוקלין פלורנטין) מצד שני.

גיבור מעמד פועלי הבמה

בנאי משוטט בטבעיות בין חול לקודש; בין כנעניות לרצון לעוף מכאן; בין כיבוש לרצון ללכת בארץ ללא גבולות. הטבעיות הלא טבעית הזו היא המיקס הישראלי הבלתי אפשרי המזוקק ולכן הקהל הישראלי מאמץ את ההזדמנות הנדירה הזאת לחבק אמן, שבפשטות המקצוענית הכל כך כנה שלו, הופך לרגע את הקיום הסכוזופרני בישראל להגיוני, אפשרי, וראוי לחמלה.

בתמונות שמופיעות על הדף (שוב, בצניעות, לא חוברת אלה דף) רואים את האנשים שעומדים מאחורי הדיסק ושלושת השנים האחרונות בקריירה של בנאי. לא רק הנגנים אלא גם פועלי הבמה. משם בנאי בא. חייו כפועל במה מתועדים היטב בשיריו וחשוב לו תמיד להראות שהוא שייך בעצם לגזע הפועלי הנודד של הרוק. הוא בא לתת עבודה.

פה גם הבעייתיות של האלבום. למעט השירים מהאלבום האחרון, ישנה תחושה של "עושים את העבודה". זו תחושה בעייתית קצת בהופעה. אמנם חלק גדול מהקסם של בנאי מותנה בפשטות הזו, אך מעט מדי קורה לשירים בהופעה. מהצד ה"רוקי" של בנאי יש תחושת איפוק מאוד לא רוקיסטית וביצוע שירים על פי תכנית. תוספת של מלה פה ושם על הטקסט לא מספיקה כדי לייצר את תחושת האנרגיה, שביצוע מוכן מראש לא יכול להכיל.

למרות הרכב הנגנים המעולה, נדמה בהאזנה לדיסק הראשון, שלמעט השירים החדשים, לא היינו יוצאים נפסדים אם בנאי היה מבצע לבדו את השירים. אין כאן שלם הגדול מסכום חלקיו ואין הבדל משמעותי, כשנושי פז מחליף את דודי לוי בגיטרה.

כשהגיטרה משחררת את הבנאי

מן הצד ה"אתני" ישנה בעיה אחרת. בין הלהקה לקהל לא צומחת אפשרות חדשה ל"היי", שהמקצבים והסולמות המזרחיים יוצרים. מהר מאוד השילוב המקורי של בנאי בין מזרח למערב לוחץ אצל הקהל והלהקה על כפתור הטברנה, וזה צורם. לא משום שיש בעיה עם טברנות, אלא משום שהתוצאה אינה אותנטית כפי שהיא מתיימרת להיות ועל כן הופכת לקיטש, הסכנה הגדולה ביותר שעומדת בדרכו של אמן שרוצה לומר אמת.

בדיסק השני העניינים עובדים הרבה יותר טוב. ההרכב משתחרר לנוכח הרבה שירים מהאלבום הראשון המופתי. השירים עצמם כל כך טובים וחשמליים מטבעם, שהלהקה לא מתקשה למצוא את עצמה בתוכם. גם בנאי אוחז בעיקר בחשמלית לאורך כל הדיסק. "עיר מקלט", "עבודה שחורה" "זמנך עבר" וגם "ל"ג בעומר" "האגס 1" ו"בוא הביתה" נשמעים מעולה ונותנים תחושה שיש טעם בתיעוד ההופעות.

הדיסק השלישי מוקדש בעיקרו לביצועים אקוסטיים, בעיקר בנאי לבדו, של השירים היותר מורכבים מבחינה טקסטואלית, שירים מהאלבומים המאוחרים, ופה בנאי הזה, הסונגרייטר, במיטבו.

ולמרות שכל הביצועים טובים, הם לא הרבה יותר מזה. זה לא אומר שבנאי לא מצוין בהופעה, הוא כן והוא חי את זה, אבל פורמט של הופעה על דיסק הוא פורמט בעייתי ותובעני. גם מהאמן וגם מהקהל. יש תחושה שבנאי זקוק לאלבום יותר מאיתנו. תמונה למזכרת. "הייתי שם". עכשיו גם אנחנו, אבל פחות ממנו. אלמלא הענווה והאינטגריטי זה היה יוצא לא חינני אבל לבנאי מותר, וזה עובר גם כאן, בזכות ולא בחסד.

אהוד בנאי, "ממשיך לנסוע" (אן.אמ.סי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully